سوزوکی بالاخره وارد چرخه ساخت خودروهای الکتریکی شد و با رونمایی از کانسپت برقی سوزوکی eVX در نمایشگاه خودروی دهلی 2023 نخستین قدمها را برداشته است.
به گزارش خودروم، سوزوکی در زمینه ساخت خودروهای الکتریکی از سایر رقبا عقب مانده است؛ اما حالا به نظر میرسد که این شرکت ژاپنی بالاخره تصمیم دارد که اولین خودروی الکتریکی خود را به تولید برساند. البته تا سال 2025 خبری از محصول برقی سوزوکی نیست؛ اما حداقل ما میدانیم که این خودروساز چه چیزی تولید خواهد کرد. کانسپت سوزوکی eVX در نمایشگاه خودروی دهلی 2023 هند رونمایی شد و این کراس اوور الکتریکی تا اواسط دهه جاری توسط این خودروساز ژاپنی عرضه میشود.
سوزوکی حاضر نیست که تمام جزئیات مرتبط به کانسپت جدید خود را فاش کند؛ اما مدعی است که در این خودرو از ژن قدرتمند چهار چرخ متحرکهای سوزوکی در کنار مزایای خودروهای الکتریکی مدرن سود خواهد برد. این وسیله نقلیه متفاوت ظاهری همانند یک SUV کامپکت دارد و از نمای جلو به خوبی میتوان آن را با توجه به برآمدگی و قوسهای موجود بر گلگیرها و با توجه به نمای عضضلانی و آفرودی پروفیل کناری تشخیص داد.
طول، عرض و ارتفاع سوزوکی eVX الکتریکی به ترتیب 4,300، 1,800 و 1,600 میلیمتر بوده و تنها کمی طویلتر و عریضتر از ویتارا است. به احتمال زیاد در کف این خودرو از باتریهایی با ظرفیت 90 کیلووات ساعت استفاده شده و شعاع پیمایشی سوزوکی eVX با یکبار شارژ حدود 550 کیلومتر باشد. به خاطر داشته باشید که این رقم براساس MIDC هند اندازهگیری شده و به طور معمول اعداد بیشتری را نسبت به WLTP اروپا و EPA آمریکا اعلام میکند.
رئیس سوزوکی آقای توشیهیرو سوزوکی در مراسم رونمایی از این کانسپت و بدون اشاره به فناوریهای مورد استفاده در آن گفته است: «من خوشحالم که از Evx به عنوان اولین خودروی الکتریکی و استراتژیک خود در جهان رونمایی میکنم. در گروه سوزوکی توجه به گرمایش زمین یک اولویت است. ما در حال انجام اقداماتی گشترده به منظور کاهش انتشار گازهای گلخانهای هستیم. سوزوکی این مسیر را با ارائه محصولاتی ارزشمند به مشتریان خود ادامه خواهد داد.»
اوایل هفته گذشته سوزوکی اعلام کرد که با شرکت کانادایی Inmotive به منظور ساخت گیربکسهای دو سرعته برای وسایل نقلیه الکتریکی قرارداد توسعه و همکاری مشترک امضاءکرده است. سوزوکی در آینده از گیربکس یادشده در وسایل نقلیه الکتریکی خود استفاده میکند. هدف این شرکت افزایش شعاع حرکتی خودروهای الکتریکی به لطف افزایش کارایی قطعاتی همچون گیربکس است. این که آیا از گیربکس جدید و مخصوص خودروهای الکتریکی در سوزوکی eVX استفاده میشود یا نه! هنوز مشخص نیست و باید منتظر آینده بود.
به احتمال زیاد در کف این خودرو از باتریهایی با ظرفیت 90 کیلووات ساعت استفاده شده و شعاع پیمایشی سوزوکی eVX با یکبار شارژ حدود 550 کیلومتر باشد.
سوزوکی اعلام کرد که با شرکت کانادایی Inmotive به منظور ساخت گیربکسهای دو سرعته برای وسایل نقلیه الکتریکی قرارداد توسعه و همکاری مشترک امضاءکرده است. سوزوکی در آینده از گیربکس یادشده در وسایل نقلیه الکتریکی خود استفاده میکند.