
سرمایهگذاری مشترک استلانتیس و گک اعلام ورشکستگی میکند.
به گزارش خودروم، استلانتیس اعلام کرد که جوینت ونچر فیات کرایسلر و گک اعلام ورشکستگی میکند. این سرمایهگذاری مشترک وظیفه تولید خودروهای جیپ در کشور چین را برعهده داشت و حالا ارزش رسمیه خود را به طور کامل در نتایح مالی نیمه اول سال 2022 از دست داده است.
همکاری برای ساخت خودروهای جیپ در چین را باید جزء قدیمیترین سرمایه گذاریهای مشترک در تاریخ صنعت خودروسازی چین دانست. این همکاریها در سال 1984 آغاز شد و پس از انحلال AMC این سرمایهگذاری به نام جیپ پکن شناخته میشد. بعد از ظهور فیات کرایسلر و در نهایت ادغام آنها با پژو و قرار گرفتن آن زیر چتر استلانتیس در سال 2021، جیپ چندین مالک پیدا کرد.
در بیانیه استلانتیس اعلام شده که گک با تشکیل پرونده برای اعلام ورشگستگی به دلیل زیاددهی سرمایهگذاری مزبور موافقت کرده است. این خودروساز میگوید که پس از ورشکستگی به ارائه خدمات به مشتریان فعلی و آینده محصولات جیپ در کشور چین ادامه خواهد داد.
آیا استلانتیس چین را رها میکند؟
استلانتیس معتقد است که سرمایهگذاری مزبور دیگر سودآور نیست؛ چون فروش آن در سال 2021 با 50 درصد کاهش به 20396 خودرو در مقایسه با سال قبلی رسید. این سرمایهگذاری در حال حاضر کراس اوور Compass و شاسیبلند جیپ چروکی را در کشور چین عرضه میکند و از ابتدای سال 2022 تنها 2 هزار خودرو فروخته و میزان فروش آن در ماه می فقط یک دستگاه بود.
در ماه ژوئیه استلانتیس همکاری خود با گک را چند ماه پس از اعلام برنامههای خود برای افزایش سهم خود در تجارت از 50 درصد به 70 درصد اعلام کرد. کارلوس تاوارس، مدیرعامل استلانتیس در این باره میگوید که نفوذ سیاسی نقش مهمی در رویکرد آنها در تجارت با شرکای چینی و در پنج سال گذشته داشته است. وی خاطر نشان کرد که پایان دادن به این سرمایهگذاری مشترک، هیچ عواقب بلندمدت و بزرگی برای استلانتیس در پی ندارد.
گک چند روز بعد از این سخنان با انتقاد از استلانتیس، اظهارات خودروساز اروپایی در مورد اتمام سرمایهگذاری مشترک در چین را عمیقاً شوکهکننده دانست.
اخیراً نیز تاوارس خواستار افزایش تعرفه برای حودروسازان چینی در اروپا شده بود و در نمایشگاه خودروی پاریس به خبرنگاران گفت که اتحادیه اروپا باید شرایطی مشابه را برای تولیدکنندگان چینی ایجاد کند که در حال حاضر تولیدکنندگان غربی در چین با آن مواجه هستند. بازار اروپا روی چینیها کاملاً باز است و ما نمیدانیم که پس از به دست اآوردن سهم از بازار اروپا که با ضرر به دست میآورند؛ قیمت محصولات خود را افزایش خواهند داد یا نه.
پایان سرمایهگذاری مشترک در چین؟
در سالهای گذشته خودروسازان جهانی در چین برای رقابت با برندهای چینی و به دنبال اهداف این کشور برای گسترش خودروهای الکتریکی وارد سرمایهگذاریهای مشترک میشدند. اکنون وسایل نقلیه الکتریکی در چین مقبولیتی گسترده پیدا کرده و همین موضوع باعث نگرانی تولیدکنندگان خودروهای احتراقی در چین شده است.
براساس گزارش انجمن خودروهای مسافری چین، سهم خودروسازان خارجی از بازار این کشور در سال 2021 با 5,5 درصد کاهش به 45,6 درصد رسیده بود.
چین ابتدا مدل سرمایهگذاری مشترک را به عنوان شرطی برای خودروسازان خارجی در بازار این کشور مطرح کرد و خودروسازان بزرگ جهان برای دسترسی به بزرگترین بازار خودرو باید محصولاتی را با برند و فناوری خود و با مشارکت خودروسازان چینی به تولدی میرساندند.
اما تولیدکنندگان چینی اعتماد به نفس خود را افزایش داده و اکنون میتوانند همپای همتایان اروپایی و آمریکایی خود حرکت کنند و این موضوع سرمایهگذاریهای مشترک را تهدید میکند. در حال حاضر تسلا تنها خودروساز جهانی است که مجاز به ساخت خودرو بدون سرمایهگذاری مشترک در چین است.
آینده جیپ در چین
استلانتیس اعلام کرده است که به ارائه خدمات به مشتریان فعلی و جدید خود در چین ادامه میدهد. با این حال تولید خودرو در چین متوقف شده و در عوض این شرکت روی واردات خودروهای الکتریکی جیپ تمرکز خواهد کرد. گک در حال حاضر به خاطر این سرمایهگذاری 1 میلیارد دلار بدهی دارد؛ اما شکست این جوینت ونچر تاثیری روی گک ندارد و کارخانه این سرمایهگذاری در چانگشا به فروش خواهد رسید. در حال حاضر بی وای دی و لیپ موتور مدعیان اصلی تصاحب کارخانه مزبور با ظرفیت تولید 164 هزار خودرو در سال هستند.