دیار خودرو در نمایشگاه صنعت اصفهان از شاسی بلند بایک BJ40 رونمایی کرده است. این خودرو بزودی توسط این شرکت عرضه خواهد شد.
به گزارش خودروم، پس از سه سال نمایشگاه صنعت خودرو اصفهان دوباره بازگشایی شده و اکنون شانزدهمین دوره این نمایشگاه در حال برگزاری است. مجموعهای شرکتهای خصوصی تولیدکننده خودرو در اصفهان به دور هم جمع شده و جدیدترین دست آوردهای خود را به نمایش میگذارند. در این میان شرکت دیار خودرو به عنوان یکی از برندهای فعال در بازرا خودرو ایران که سابقه عرضه بایک سنوا و سابرینا را در کارنامه خود دارد؛ پس از چند سال دوری از بازار و عدم فعالیت، دوباره به بازار خودرو ایران بازگشته و میخواهد شانس خود را با شاسی بلند بایک BJ40 امتحان کند. این شرکت پیش از این هم قصد مونتاژ خودروی نام برده را داشت؛ اما تاکنون موفق به عرضه آن نشده بود. حالا اما ورق برگشته و دیار عزم خود را برای حضوری قدرتمند در بازار با یک خودروی آفرودی جذم کرده و آماده فعالیت دوباره است.
دیار خودرو که خط تولید آن در گلپایگان قرار گرفته و به همین دلیل هم در نمایشگاه خودرو اصفهان حاضر شده است؛ قصد مونتاژ مدل 2023 بایک BJ40 در نسخههای 4 و 2 درب را دارد. خودروهایی که کاملاً برای آفرود ساخته شدهاند و به نظر میآید که بتوانند بخوبی از رقبای خود پیش گرفته و یاد پاژن را دوباره در دلها زنده کنند. متاسفانه امکان حضور ما در نمایشگاه صنعت خودرو اصفهان فراهم نشد؛ اما این به معنی دست خالی بودن خودروم نیست و در ادامه نگاهی به این خودرو و مشخصات آن میاندازیم.
پیشینه
خودروسازی پکن سازنده اصلی بایک BJ40 به عنوان یک خودروی آفرودی است. نخستین بار این خودرو به عنوان مدل مفهومی در نمایشگاه خودرو پکن 2010 معرفی شد و ظاهر بحث برنگیز ان به دلیل شباهت به جیپ رانگلر حاشیهساز شد. نمونه تولید آن در نمایشگاه خودرو گوانژو 2013 رونمایی شد و از سیستم نامگذاری مخفف BJ، به نشانی پایتخت کشور چین و نام تجاری آن استفاده شده بود. در حال حاضر چهار نسخه از این خودرو در چین به نامهای S، P، C و SE تولید شده و هر کدام از آنها گروهی خاص از مصرف کنندگان چینی را هدف قرار میدهند. در سال 2016 نسخه 4 درب BJ40 با پسوند L در نمایشگاه خودرو پکن معرفی شد. دو سه سال بعد و نسخه فیس لیفت آن معرفی شد و دیگر از پسوند L برای نامگذاری آن استفاده نشد. فیس لیفت جدید شامل اصلاح طراحی جلو، چراغهای عقب و سپرها بود.
همچنین از پیشرانههای جدیدی برای این خودرو در مدلهای پیشین استفاده شد. بعد از این بایک نسخه C را توسعه داد و با افزودن سیستم تعامل صوتی، صفحه نمایش 12,3 اینچی، جلو آمپر هوشمند 10 اینچی، سیستم صوتی فراگیر، گرمکن صندلی و… از BJ40 یک خودروی شهری کامل ساخت و جعبه دندهای 6 سرعته اتوماتیک و ساخته شده توسط ZF را برای انتقال قدرت به وسیله سیستم چهار چرخ متحرک برگزید. قدرتمندترین تریم این نسخه به موتوری 2 لیتری و توربوشارژ بنزینی با 214 اسببخار قدرت و گشتاور 320 نیوتنمتر مجهز بود. این نسخه بسیار مورد استقبال قرار گرفت؛ به طوری که در سال 2021 پاکستان نمونههایی از آن را تولید کرد. دیگر نمونههای این خودرو پیکاپ آفرودی F40 و BJ40 Tribute نام دارند که به ترتیب در سال 2019 و 2020 معرفی شدند.
طراحی بایک BJ40
خوشبختانه دیارخودرو نسخه 2023 این بایک BJ40 را در نمایشگاه صنعت خودرو اصفهان به نمایش در آورده و این یعنی یکی از جدیدترین خودروهای آفرودی چینی در این به تولید خواهد رسید. این نسخه ابعاد 4,630، 1,925 و 1,871 میلیمتری دارد. فاصله بین دو محور 2,745 میلیمتر است. فاصله عرضی محورهای جلو و عقب نیز 1,610 میلیمتر است. زاویه ورود و خروج به ترتیب 37 و 31 درجه عنوان شدهاند. حداکثر شیب و زاویه صعود نیز 60 درصد است. گنجایش صندوق عقب 532 لیتر بوده و در صورت خواباندن صندلیهای عقب ظرفیت ذخیرهسازی 965 لیتر بار فراهم خواهد شد. وزن خالص این خودرو 2,140 کیلوگرم بوده و حداکثر وزن ناخاص و مجاز آن به 2565 کیلوگرم خواهد رسید. ظاهر کلی بدنه شبیه به یک جعبه است. در جلو ما شاهد به کارگیری جلوپنجرهای کوچک بوده که به وسیله نوارهایی کرومی به پنج قسمت تقسیم شدهاند. روی کاپوت هم نام لاتین بایک (در نسخه نمایشگاهی از نام دیار) استفاده شده است. سپری بزرگ را میبینیم که در دو طرف به چراغهای مهشکن مجهز شده و دو قلاب قرمز رنگ نیز نظر ما را به خود جلب میکنند. مجموعه دیگری از چراغهای جلو نیز در دو طرف جلو پنجره قرار دارند. زاویه شیشه جلو کمی صاف بوده و به شکلی خنثی به سمت عقب خودرو حرکت میکند.
در کنارهها اولین چیزی که نظر ما را جلب کرد؛ قوس و برآمدگی عضلانی گلگیرها و رکاب خودرو است. همچنین پنجرههایی کوچک، فلاپهایی پلاستیکی و تزئینی برای لولای دربها، دستگیره دربهای عمودی و کوچک هم از دیگر موارد جالب توجه این خودرو است. خطوط دور پنجرهها و ظرافت طراحی آنها نیز قابل تقدیر است. روکش کرومی آینههای جانبی هم بسیار زیبا است. شیشه سوم درون طرحی از پلاستیک قرار گرفته و قسمتی از چراغهای عقب را میتوان از کنارهها مشاهده کرد. در عقب دو چراغ کوچ در کنارهها و یک چراغ سوم خطر در بالای خودرو قرار دارد. تزئینات پلاستیک لولای درب برای شیشه عقب مورد استفاده قرار گرفته و روی سپر هم چراغ مهشکن عقب و دو شبرنگ افقی قرار دارند. لاستیک زاپاس روی درب صندوق عقب قرار گرفته و نکته جالب این است شیشه عقب با سمت بالا باز شده و اتصالی میان آن با درب صندوق عقب برقرار نیست.
کابین هم جادار به نظر میرسد. فرمانی سه پره و تخت به همراه دکمههای کنترلی و تزئینات نقرهای رنگ پیش روی راننده قرار داد. خروجیهای سیستم تهویه گرد و به شکل لوگوی بایک هستند. داشبورد را باید به سه قسمت تقسیم کرد که قسمت بالایی آن از پلاستیک نرم ساخته شده و قسمت میانی نیز با پلاستیکی طرح دار پیش روی راننده قرار دارد. صفحه نمایش کنترل سیستم مرکزی به شکمایلی مستطیل شکل روی داشبورد قرار گرفته است. پشت فرمان نیز جلو آمپری دیجیتالی قرار دارد. دسته دنده خلبانی بوده و از تزئینات نقرهای برخوردار است.
صندلیها پارچهای است و با دوختی هم رنگ با تم محیط داخلی تزئین شدهاند. رو دریها پلاستیکی است؛ ولی قسمتی از آن با طرحی رادیکالی و چرم مصنوعی به همراه دوختی هم رنگ با تم محیط داخلی تزئین شده و دستگیره آنها کرومی هستند. روی دربها قسمتهایی پوشیده از تور نیز برای قراردادن اشیاء وجود دارد. روی کنسول میانی فضا برای ذخیره اشیاء به میزان کافی وجود دارد. یک شارژر بیسیم تلفن همراه نیز دیده میشود. از چرم برای تزئین این قسمت هم استفاده شده است. امکان جداسازی بخشهایی از سقف وجود دارد. ستون میانی سقف جایگاهی مناسب برای دو خروجی تهویه است. در عقب هم دو خروجی تهویه هوا برای سرنشینان این قسمت وجود دارد. همچنین در میانه صندلیهای این قسمت یک جا آرنجی قرار گرفته است.
مشخصات فنی بایک BJ40
دیار خودرو بایک BJ40 را با موتوری 2 لیتری توربوشارژ و قدرت 224 اسب بخار و گشتاور 380 نیوتنمتر به اصفهان برده است. پیشرانه 4 سیلندر یادشده با کد HY4C20B شناخته شده و برای انتقال قدرت به سیستم چهار چرخ متحرک از جعبه دندهای 8 سرعته اتوماتیک استفاده میکند. نسخه نمایش داده شده در اصفهان از سوخت بنزین استفاده میکند؛ اما باید توجه داشت که این خودرو با دو پیشرانه دیگر هم به تولید رسیده که آنها محصولاتی دیزلی هستند.
در هر حال حداکثر سرعت بایک BJ40 به 160 کیلومتر در ساعت میرسد. شتاب صفر تا 100 این خودرو مشخص نیست. سیستم تعلیق جلوی دیار BJ40 از نوع مستقل جناغی با فنر مارپیچی و سیستم تعلیق عقب آن هم از نوع پنج اتصاله است. میزان مصرف سوخت آن به ازای پیمایش 100 کیلومتر مسافت 9,4 لیتر اعلام شده است. لازم به ذکر است که نسخه پلاس این خودرو از موتوری 2,3 لیتری استفاده میکند و طبیعاً قدرت بیشتری هم دارد.
امکانات دیار BJ40
دیار BJ40 به صفحه نمایش مرکزی دیجیتالی 12,3 انچی، جلوآمپر دیجیتالی، ترمز ضد قفل، EBD، سیستم کنترل نیروی ترمز بین چرخ های خودرو ، سیستم ترمز کمکی، سیستم کنترل کشش، سیستم کنترل لغزش خودرو، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی، سیستم کنترل پایداری، دوربین 30 درجه، کروز کنترل، حالتهای رانندگی اسپرت، اقتصادی، استاندارد و برف، سیستم کمکی سربالایی، سنجش باد لاستیکها، صندلی برقی در نسخه فول، گرمکن و سردکن صندلی در نسخه فول، گرمکن فرمان در نسخه فول، سیستم کنترل مبتنی بر صدا با قابلیت هدایت سامانه چند رسانهای، رهیاب ماهوارهای و تهویه هوا، اتصال به شکبه 4G، ایزوفیکس، کلید از راه دور و… برخوردار است.
دیار خودرو بایک BJ40 را با موتوری 2 لیتری توربوشارژ و قدرت 224 اسب بخار و گشتاور 380 نیوتنمتر به اصفهان برده است. پیشرانه 4 سیلندر یادشده با کد HY4C20B شناخته شده و برای انتقال قدرت به سیستم چهار چرخ متحرک از جعبه دندهای 8 سرعته اتوماتیک استفاده میکند.
بایک BJ40 به صفحه نمایش مرکزی دیجیتالی 12,3 انچی، جلوآمپر دیجیتالی، ترمز ضد قفل، EBD، سیستم کنترل نیروی ترمز بین چرخ های خودرو ، سیستم ترمز کمکی، سیستم کنترل کشش، سیستم کنترل لغزش خودرو، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی، سیستم کنترل پایداری، دوربین 30 درجه، کروز کنترل و… مجهز شده است.