کرمان موتور بزودی خودروی سهول X6 را با نام KMC X5 وارد بازار ایران خواهد کرد. این خودرو نسخه بروز جک S5 بوده و امکانات متعددی در اختیار دارد.
به گزارش خودروم، گاو شیرده کرمان موتور دیگر سوددهی خوبی ندارد. رقبا گوی سبقت را از این خودروساز خصوصی ربودِ و عملاً کراس اووری شایسته از پرستوی آبی صنعت خودروسازی ایران در رده قیمتی 1,3 تا 1,5 میلیارد تومان حضور دارد. جک اس 5 با تمام خاطرات خوب و بد، به روزهای پایانی میرسد. به همین خاطر هم کرمان موتور تصمیم گرفت تا نسخه ارتقاء خودروی مزبور را با نام کی ام سی ایکس 5 وارد بازار کند. خودرویی که عملاً باید آن را جک اس 5 جدید نامید. اما این خودرو چیست و چهقدر شانس موفقیت دارد؟ خودروم در ادامه به بررسی KMC X5 میپردازد و به انبوه سوألات مخاطبین خود پاسخ میدهد.
محصول دوران طلایی سهول
جک زمانی رویای همکاری با سئات به عنوان زیر مجموعه فولکس واگن در سر میپروراند. به همین خاطر هم برند سهول تأسیس شد و JAC هم با خیال راحت به تولید خودروهای تجاری سبک و سنگین پرداخت. اما پس از مدتی سئات دیگر حاضر به ادامه همکاری با جک نشد و عمر برند سهول خیلی زود به اتمام رسید. جک اما سهول را مستقیماً زیر چتر حمایتی خود قرار میدهد و عملاً تصمیم گرفت که محصولات سهول را نیز با برند خود وارد بازار چین کند.
یکی از محصولات دوران طلایی سهول را باید کراس اوور ایکس 6 دانست. در ابتدا قرار بر این بود که خودروی مزبور با نام سهول ایکس 5 وارد بازار چین شود. چون اساساً پلتفرم و ساختار مهندسی یکسانی با جک رافین S5 داشت. اما نام سهول ایکس 6 در بازار چین برای آن برگزیده شد. در تاریخ 2021 تصاویر سمی این خودرو منتشر میشود. یکسال بعد و در نمایشگاه خودروی پک 2022 رسماً ایکس 6 رونمایی شد. این خودرو از نظر ساختاری و ابعاد نسبت به سهول QX یا جک JS6 از جایگاه پایینتری برخوردار است. اما سطح آن از سهول X4 بالاتر خواهد بود. در هر حال کرمان موتور آن را به یاد اس 5 افسانهای جک با نام کی ام سی ایکس 5 وارد بازار خواهد کرد. نامی که قرابت معنایی نزدیکتری به نسل جدید جک اس 5 دارد.
ابعاد و اوزان کی ام سی ایکس 5
کی ام سی X5 در طول، عرض و ارتفاع به ترتیب 4,825، 1,870 و 1,758 میلیمتر اندازه دارد. فاصله بین دو محور این خودرو 2,830 میلیمتر خواهد بود. همچنین فواصل عرضی چرخهای جلو و عقب نیز به ترتیب 1,575 و 1,590 میلیمتر است. ارتفاع خودرو از سطح زمین 17 میلیمتر خواهد بود. زاویه ورود و خروج به ترتیب 19 و 18 درجه است. جک اس 5 جدید قادر به حمل 5 سرنشین است. صندوق عقب آن در حالت استاندارد گنجایش 418 لیتر بار را دارد.
در صورت خواباندن صندلیهای عقب فضایی 2,153 لیتری را در اختیار دارید. وزن خالص این خودرو نیز بین 1,645 تا 1,680 کیلوگرم برآورد میشود. این میزان به شکل ناخالص 2,215 کیلوگرم است. بنابراین باید گفت که تغییر آنچنان زیادی از نظر ابعاد نسبت به اس 5 وجود ندارد. اما به دلیل برخی تغییر ساختار بدنه KMC X5 نسبت به جک اس 5 مقدار بسیار اندکی بزرگتر است. اما محیط ابعاد و گنجایش محیط داخلی آن هیچ تغییری نسبت به قبل ندارد.
طراحی بدنه
در جلو جک X5 یا کی ام سی ایکس 5 یک جلوپنجره ذوزنقهای شکل بزرگ و مشبک قرار دارد. در بالا و گوشههای راست و چپ جلوپنجره نوارهای زخیمی از کروم کشیده میشوند و به زیر محل قرارگیری چراغها رسیدهاند. چراغهای دیلایت از نظر گرافیکی شمایلی بوم رنگ مانند دارند. دو بخش مجزاء با لامپهای LED و قابی مشکی نیز وظیفه تأمین روشنایی اصلی خودرو را برعهده گرفتهاند. روی کاپوت قوسهای ملایمی وجود دارد.
این خطوط چهره خودرو را از روبرو عضلانی میکنند. در نمای کنار تغییر چندانی نسبت به جک اس 5 مشاهده نمیشود. اما به کارگیری رینگهای پنج پره آلومینیومی دو رنگ با ابعاد 17 یا 18 اینچی، نوار کرومی پایین درها، روف ریلهای نقرهای، دستگیرههای هم رنگ بدنه و آینههای جانبی جدید را نباید از قلم انداخت.
بررسی کی ام سی ایکس 5 در نمای عقب، نشان از بکارگیری زبان طراحی روز دنیا به منظور اتصال چراغهای اصلی این قسمت با نواری از LED است. علاوه بر این گرافیک چراغها بهبود یافته و ظاهری پخته را شاهد هستیم. چراغهای عقب نیز بر روی سپر قرار دارند. اما متسفانه دو خروجی اگزوز این بخش تزئینی هستند. از نکات برجسته دیگر نیز باید به اسپویلری کوچک در امتداد سقف به همراه چراغهای LED خطر سوم اشاره کرد. به طور کلی از نظر ظاهری این خودرو با توجه به المانهای روز جهان، نسبت به سایر رقبا در سطحی معقول قرار دارد.
طراحی داخلی
کابین کی ام سی ایکس 6 کرمان موتور تا حدودی شبیه به سایر محصولات جدید برند JAC است. فرمان دی کات به همراه تزئینات نقرهای رنگ و پیانویی، جلو آمپر تمام دیجیتالی و نمایشگری بزرگ در وسط کابین از نکات برجسته این خودرو هستند. سرنشینان امکان استفاده از نرم افزارهای مختلف از جمله اندروید اتو را دارند. نمایشگر مرکزی عملکرد و پاسخگویی معقولی دارد. بر روی داشبورد از پلاستیک نرم استفاده میشود. در میانه داشبورد شاهد استفاده از پلاستیک خشک و با کیفیت همراه با تزئیناتی همانند فیبرکربن هستیم. اما سایر مناطق داشبورد را با پلاستیک خشک ساختهاند. علاوه بر این خروجیهای تهویه دو طرف نیز شمایلی جالب داشته و نواری از کروم میانه آن را پیموده و به روی داشبورد میرود. ساختار مواد تشکیل دهنده داشبورد بر روی درها نیز حفظ میشود.
دستگیره درهای کرومی هستند.روی درها بلندگوهایی با نورپردازی داخلی قرار دارند. کنسول میانی نیز شمایل جالب دارد. بخش بالایی آن با استفاده از کروم تزئین میشود. برای تعویض ندهها باید از غربیلکی الکترونیکی استفاده کرد. دو جای لیوان بزرگ هم دیده میشود. پایین کنسول میانی نیز محلی برای قرار دادن اشیاء مختلف و اتصال وسایل الکترونیکی به وسیله کابل USB وجود دارد. جنس صندلیها نیز تماماً چرمی است.
از چرم بر روی درها هم استفاده میشود. برای سرنشینان عقب نیز دو خروجی تهویه مطبوع هوا به همراه درگاه USB وجود دارد. همچنین زیر آرنجی در میانه صندلیهای عقب قرار گرفته است. سقف پانوراما بزرگی نیز نور محیط داخلی را تأمین میکند. بخش جلویی این سقف باز خواهد شد. بررسی کی ام سی ایکس 5 به طور کلی به ما نشان داد که از نظر طراحی داخلی با خودرویی کاملاً متفاوت نسبت به اس 5 روبرو هستیم. به همین خاطر باید برای KMC X5 شانس خوبی نسبت به اقبال متقاضیان خودرو قائل شد.
مشخصات فنی کی ام اس ایکس 5
مطابق انتظار مشخصات فنی این خودرو همانند جک S5 نیوفس است. در KMC X5 نیز از پیشرانه 1,5 لیتری چهار سیلندر توبوشارژ با فناوری پاشش سوخت مستقیم (TGDI) استفاده میشود. این پیشرانه در کی ام سی K7 هم وجود دارد. همین شباهتها احتمال بروز مشکلات مرتبط به تأمین قطعات یدکی و خدمات پس از فروش را کاهش میدهد. ولی موتور مزبور از استاندارد آلایندگی یورو 6 برخوردار بوده و به همین خاطر برای داشتن بهترین عملکرد نیاز به سوخت با کیفیتی دارد.
در هر حال این پیشرانه 181 اسب بخاری با گشتاور 300 نیوتن متر بر روی کی ام سی ایکس 5 نصب خواهد شد. البته شاید به دلیل اعمال تغییرات مرتبط به کالیبراسیون میزان قدرت به 172 اسب بخار برسد. در این حالت گشتاور نیز به 284 نیوتن متر خواهد رسید. نیرو توسط گیربکس 6 سرعته اتوماتیک دوکلاچه مرطوب به محور جلو انتقال مییابد. میزان مصرف سوخت این خودرو با باک 56 لیتری به ازای 100 کیلومتر پیمایش ترکیبی حدود 7,5 لیتر است. سیستم تعلیق در جلو و عقب نیز مک فرسون و مولتی لینک است. این یعنی سرنشینان کی ام سی X5 سواری راحتی را تجربه میکنند.
امکانات رفاهی و ایمنی
در این خودرو قادر به استفاده از دوربین 360 درجه، نمایشگر فشار باد تایرها، ایزوفیکس، کروز کنترل، سنسور نور و باران هستید. همچنین دوربین ثبت وقایع، رادار حفظ خودرو در بین خطوط، هشدار برخورد از روبرو، شش بلندگو، تهویه مطبوع دو کاناله، چهار کیسه هوا و فرمان برقی هم در KMC ایکس 5 وجود دارند.
علاوه بر این سنسور پارک جلو، استارت دکمهای، آینههای برقی، صندلی برقی راننده، گرمکن صندلیهای جلو ترمز کمکی، نمایشگر 12,8 اینچی، جلوآمپر دیجیتالی 7 اینچی، نورپردازی 64 رنگ، کنترل پایداری و… از دیگر امکانات این خودرو هستند. البته فعلاً مشخص نیست که در نمونه نهایی از تمام امکانات مزبور استفاده خواهد شد. زیرا احتمالاً کرمان موتور برای کاهش هزینهها بخشی از این امکانات را نادیده خواهد گرفت.
قیمت و زمان عرضه
بسیار بعید به نظر میرسد که KMC ایکس 5 هم قیمت با نسخه نیو فیس جک اس 5 عرضه شود. چون این خودرو از نظر امکانات در سطح بهتری نسبت به خودروی مزبور قرار دارد. پس خودرویی که در چین با قیمت 752 یا 840 میلیون تومان میتوان خرید را احتمالاً با قیمتی حدود 1 میلیارد و 650 میلیون تومان به دست مصرف کننده ایرانی میرسانند. براساس اطلاعات دریافتی این خودرو در نیمه دوم سال 1402 وارد بازار خودروی کشور خواهد شد.