
هامر برقی در حال حاضر یکی از گرانترین پیکاپهای الکتریکی جهان است. ما در این متن این خودروی متفاوت از جنرال موتورز را بررسی میکنیم.
به گزارش خودروم، هامر برقی که به عنوان هامر EV و تحت نشان HEV توسط جنرال موتورز به تولید میرسد؛ یکی از محصولات شناخته شده بازار جهانی خودرو است. هامر این خودرو را در اکتبر سال 2020 به عنوان یک پیکاپ بزرگ در کلاس SUT یا پیکاپ تراک معرفی کرد. اندکی بعد و در آوریل 2022 نسخه کاربردیتر این محصول به عنوان شاسیبلندی اسپرت و آفرودی معرفی شد. براساس آمار منتشر شده توسط جنرال موتورز، آمار تجمیعی فروش این خودرو تا سه ماهه سوم سال 2022 تنها 783 دستگاه بوده و حتی سواری جوبایدن، رئیس جمهور آمریکا با هامر الکتریکی هم به موفقیت آن در زمینه فروش کمک چندانی نکرده است.
فهرست متن
فروش اندک هامر برقی باعث شده است که جنرال موتورز دست به دامن سازندگان بازی کامپیوتری کالاف دیوتی شد و از این خودرو در وارزون 2 به عنوان خودرویی نظامی استفاده میشود. التبه هامر ید طولایی در ساخت خودروهای نظامی دارد و قطعاً حضور این خودرو در بازیهای کامپیوتری بی دلیل نیست. در هر حال ما تصمیم داریم که کمی مخاطبین خود را بیشتر با هامر الکتریکی آشنا کنیم. پس در ادامه همراه ما باشید.
طراحی هامر برقی

جنرال موتورز شاید مهندسی ظاهری هامر برقی را ستایش کند؛ اما شکل جعبهای مانند آن هنوز برای جادههای عصر کنونی از تازگی زیادی برخوردار است. لاستیکهای بزرگ آفرودی، خطوط تند و بیرحمانه بدنه، چراغهایی با گرافیک زیبا و کهربایی به همراه گوشههایی مربعی شکل شاید از شکوه یک شاسیبلند الکتریکی جعبهای شکل کم کند؛ اما عرض و خطوط زاویه دار آن، هامر EV را به یکی از خاصترین خودروهای جادهای جهان تبدیل کرده است.




کابین هامر الکتریکی متشکل از ترکیبی دلپذیر از رنگهایی مانند پلاستیکهایی طلای رنگ بر روی دریچههای سیستم تهویه هوا است. ولی بافت روی درها و کنسول وسطی عریض برای قراردان بازوها کمی نارحات کننده هستند و در طول رانندگی زیاد موجب خستگی راننده خواهند شد. کیفیت مواد به کار رفته در محیط داخلی هامر EV برای یک پیکاپ 60 هزار دلاری بسیار مناسب است. ولی کیفیت مواد یادشده در حد و اندازه یک پرچمدار 110 هزار دلاری نیست. برای مثال دکمههای زیر نمایشگر عریض وسط کیفیت و عملکرد خیلی خوبی ندارند.
راحتی هامر برقی



صندلیهای راننده و سرنشین هامر برقی در ابتدا بسیار راحت به نظر میرسند؛ اما پس از سه ساعت رانندگی، به شدت احساس خستگی کرده و قسمتهایی از بدن شما بی حس میشوند. نیمکت عقب برای سرنشینان یا قراردادن اشیاء مناسب است؛ اما قطعاً خیلی خوب نیست. در عین حال باید توجه کرد که گنجایش بار به شکل حیرت انگیزی کم است. چند ساک ورزشی گلف و چمدان به راحتی فضای بار را اشغال میکنند.

فضا در حد 319 لیتر برای بار وجود دارد که طراحی خاص خودرو موجب کاهش این فضا شده است. شاید کمی آزاردهنده باشد؛ اما تنها راه بستن درب آن نیز دکمهای در کابین است. درب کاپوت با ریموت باز نشده و هیچ دکمه فیزیکی دیگری برای باز کردن آن وجود ندارد. به غیر از اینها باید گفت که آن پانلهای سقف قابل جابجایی و لاستیکهای بزرگ صدای ناخوشایندی ایجاد میکنند. این صدا بلند است؛ ولی با این وجود سواری هامر برقی بسیار عالی بوده و دلیل آن را باید بکارگیری سیستم تعلیق بادی دانست.
فناوریهای هامر برقی

جنرال موتورز مجموعهای از فناوریهای گوناگون را برای هامر برقی در نظر گرفته است. این فناوریها به وسیله صفحه نمایش بزرگ 13,4 اینچی و جلو آمپر یا کلاستر دیجیتالی 12,3 اینچی مدیریت میشوند. هر دو نمایشگر از Unreal Engine بهره میبرند که به عنوان زیباترین گرافیک ممکن، محیط داخلی خودرو را دلپذیرتر کرده است. با این حال مشخص شد که برخی از نرم افزارها به خوبی عمل نمیکنند.

نمایشگر سرعت پاسخگویی بالایی در برابر لمس انگشتان دارد. سیستم ناوبری گوگل مشکل دارد و هنگام ترسیم مسیر از مناطق عجیب و غریبی برای عبور بهره میبرد. جلو آمپر دیجیتال تنظیمات مختلفی دارد و بسیار عالی به نظر میرسد. ولی تفاوت ناچیزی میان تمهای گوناگون وجود دارد. فرمان موجب میشود که برخی از اطلاعات نمایش داده شده بر روی جلو آمپر را به سختی مشاهده کنید.
مشخصات فنی هامر برقی

سه موتور و یک باتری بزرگ وظیفه حرکت دادن این هامر برقی را با قدرت 1000 اسب بخار برعهده دارند. حالت Watts To Freedom بخش عظمی از توانایی پیشرانه را وارد چرخه میکند. ولی اگر از این حالت نیز استفاده نشود؛ هامر EV به تنهایی و با هر سرعتی قادر به تحرک خواهد بود. یک فشار آهسته بر روی پدال گاز حتی در هنگام حرکت در سطح بزرگراه، دماغه خودرو را به سمت آسمان میبرد و در عقب خودرو نیز پایین کشیده خواهد شد. چون شتاب صفر تا 96 کیلومتر در ساعت این خودرو تنها 3 ثانیه است. با این وجود هامر الکتریکی تقریباً برای تردد در تمامی جادهها با مشکل روبرو است.

وزن 4082 کیلوگرمی هامر برقی و لاستیکهای بزرگ آفرودی و بسیار تهاجمی این خودرو با توجه به جرم آنها و محدودیت چسبندگی لاستیکها به شکل بسیار زیادی روی عملکرد خودرو تاثیر منفی گذاشتهاند. میله سکان به شکل شگفت انگیزی دقیق بوده و فرمان محور تنها مانورهایی بسیار آسان در سرعت پایین دارد؛ بلکه منجر به پایداری شگفت انگیزی در سرعت بالاتر میشود. ترمز به دلیل تعلیق بلند، چسبندگی ناچیز، وزن زیاد و دیسکهای کوچک 14 اینچی نیاز به تفکر بیشتری دارد. بکارگیری ترمز Regen در شرایطی خاص سرگرمکننده به نظر میرسد و رانندگی با یک پدال سبب بهبود شرایط راننده خواهد شد.
ایمنی هامر برقی

نسخه یک هامر الکتریکی به پیشرفتهترین نسخه کمک راننده جنرال موتورز موسوم به سوپر کروز به همراه قابلیت جابجایی خودکار در بین خطوط مجهز است. این سیستم به خوبی فعالیت کرده و بسیار کارآمد است. چون نگاه داشتن هامر با عرضی فراوان در بین خطوط جاده کاری خستهکننده به نظر میرسد. تغییرات خودکار بین خطوط همراه با پیامرسانی عالی بر روی جلو آمپر دیجیتال همراه بوده و قابل پیش بین و کنترل است.
قیمت هامر برقی

روزی بالاخره هامر برقی از نظر ارزش جایگاه معقولی پیدا میکند. ولی آن روزی که از آن صحبت شد؛ امروز نیست و در شرایط کنونی باید برای نسخه 1 هامر الکتریکی با در نظر گرفتن هزینه حمل 1,595 دلاری، مبلغ 110,295 دلار را به شرکت جنرال موتورز پرداخت کرد. این رقم به شکل چشمگیری در مقایسه با سایر پیکاپهای برقی بالا است.

به عنوان مثال فورد F-150 لایتنینگ را حداکثر میتوان با پرداخت 98,769 دلار خریداری کرد. ریوان R1T چهار موتور نیز قیمتی در حدود 87 هزار دلار دارد. فروش تسلا سایبر تراک هم ظاهراً با قیمت 70 هزار دلار آغاز میشود. اما جای امیدواری است که رقم پرداختی برای هامر EV بیشتر از این نمیشود. ولی شعاع پیمایش متوسط 530 کیلومتری این وسیله نقلیه بزرگ با باتریهایی که 50 درصد بزرگتر از سایر رقبا هستند؛ چندان معقول به نظر نرسیده و حتی توصیه هامر برقی برای آفرود نوردی هم بسیار مشکل است.
سه موتور و یک باتری بزرگ وظیفه حرکت دادن این هامر برقی را با قدرت 1000 اسب بخار برعهده دارند. حالت Watts To Freedom بخش عظمی از توانایی پیشرانه را وارد چرخه میکند. ولی اگر از این حالت نیز استفاده نشود؛ هامر EV به تنهایی و با هر سرعتی قادر به تحرک خواهد بود.
در شرایط کنونی باید برای نسخه 1 هامر الکتریکی با در نظر گرفتن هزینه حمل 1,595 دلاری، مبلغ 110,295 دلار را به شرکت جنرال موتورز پرداخت کرد. این رقم به شکل چشمگیری در مقایسه با سایر پیکاپهای برقی بالا است.