هوندا تمایلی به استفاده از جعبه دندههای بدلی در محصولات الکتریکی خود ندارد.
به گزارش خودروم، خودروهای الکتریکی موتورهایی دارند که یا مستقیم روی محور نصب شده یا در برخی موارد برای تمام چرخها و محورها از موتوری الکتریکی استفاده میشود. این یعنی نیرو مستقیماً به چرخها منتقل میشود و دیگر نیازی به جعبه دنده برای انتقال نیروی موتور به آنها نیست. به همین دلیل هم در محصولات تسلا فقط یک جعبه دنده 1 سرعته استفاده شده و در خودروهای الکتریکی آئودی یا پورشه نیز برای پاسخگویی بهتر از جعبه دنده 2 سرعته استفاده شده است.
این پیشرفت باعث میشود که دیگر نیازی به انواع جعبه دندهها و بکارگیری آنها در خودروهای الکتریکی نباشد. اما نابودی گیربکسهای دستی چیزی نیست که علاقهمندان به خودرو آن را دوست دارند. هوندا هم دست رد به سینه علاقهمندان یادشده میزند و این شرکت مایل به استفاده از جعبهدنده بدلی برای خودروهای برقی نیست و کاملاً برخلاف نظر تویوتا و ثبت اختراع آنها برای یک جعبهدنده دستی مخصوص خودروهای الکتریکی عمل میکند.
مدیرعامل هوندا، توشیهیرو میبه و رئیس بخش الکتریکیسازی این شرکت، شینجی آئویاما، تایید کردند که جعبهدندههای دستی بدلی به احتمال بسیار زیاد در خودروهای الکتریکی هوندا در دسترس نخواهند بود. این مورد شامل دو خودروی اسپرت و الکتریکی هوندا که تولید آنها جزء جدیدترین برنامههای الکتریکی سازی این کمپانی ژاپنی است هم میشود.
جعبهدنده دستی و کنترل زمانبندی تعویض دنده و تعامل با خودرو و موتور، رانندگی را جذاب میکند. هوندا میگوید که راههای دیگری برای سرگرم کردن رانندگی با خودروهای الکتریکی پیدا میکند؛ اما جعبهدنده دستی راه حل نهایی آنها نیست.
بنابراین هونداهای فعلی که در آنها امکان تعویض دنده دستی وجود دارد؛ احتمالاً خیلی زود از بین میروند و این اتفاق در آینده برای محصولاتی مانند سیویک، آکورا اینتگرا و… خواهد افتاد.
در مورد خودروهای اسپرت و الکتریکی هوندا، از ابتدا هم ما روی استفاده از جعبهدنده دستی در این خودروها حساب نمیکردیم. اما حالا میتوان مطمئن بود که این خودروساز ژاپنی محصولی که صدای جعلی یا جعبهدنده بدلی داشته باشد؛ تولید نکرده و نمیتوان چنین محصولاتی را از این خودروساز انتظار داشت.