فوتون تونلند G7 اتوماتیک محصول جدید ایران خودرو در بازار ایران بوده و در این متن ما نگاهی به این پیکاپ چینی میاندازیم.
به گزارش خودروم، شرکت ایران خودرو دیزل در آذر ماه 1401 با برگزاری مراسمی از پیکاپ فوتون تونلند G7 اتوماتیک رونمایی کرد. پیکاپ فوتون G7 اتومات که در چین با نام F9 جنرال به فروش میرسد؛ نشان داد که شرکت FOTON چین هنوز هم شریکی قابل اتکاء برای خودروسازان ایرانی است. این شرکت که دفتر مرکزی آن در منطقه چانگپینگ پکن قرار دارد؛ در سال 1996 تاسیس شد و به عنوان یکی از زیر مجموعههای گروه خودروسازی بایک، به ساخت کامیونهای سبک و سنگین، انواع ون، تراکتور، وانت و… میپردازد.
فهرست متن
فوتون تقریباً با تمام خودروسازان سبک و سنگین ایرانی تعامل دارد و شاید جزء معدود خودروسازان چینی باشد که هیچ فعلاً بدون هیچ مشکلی در کشور ما فعالیت کرده و تحریمها مانع آن نشدهاند. البته با توجه به فعالیت فوتون در کره شمالی و ساخت محصولات آن در این کشور، به نظر نمیرسد که در صورت تشدید تحریمها و… فوتون به سادگی بازار ایران را رها کند. در هر حال بعد از چندین کامیون و کامیونت و ساخت محصولاتی با همکاری سایپا، ایران خودرو و… پیکاپ جدید فوتون تونلند G7 اتوماتیک نظرها را به سوی خود جلب کرده و به همین خاطر ما تصمیم داریم که نگاهی به این پیکاپ قابل توجه بیاندازیم.
ابعاد و اوزان فوتون تونلند G7 اتوماتیک
پیکاپ فوتون تونلند اتوماتیک وانتی دو کابین و مستقل از شاسی است. ابعاد این خودرو در طول، عرض و ارتفاع 5,340، 1,940 و 1,880 میلیمتر بوده و فاصله محوری آن نیز 3,110 میلیمتر است. ابعاد اتاق بار وانت فوتون تونلند اتومات در طول، عرض و ارتفاع به ترتیب 1,520، 1,580 و 440 میلیمتر است. وزن خالص این خودرو 1,955 کیلوگرم بوده و میزان وزن ناخالص مجاز آن 2,775 کیلوگرم اعلام شده است. حداکثر قطر دایره چرخش 13,5 متر عنوان شده و این خودرو توانایی بالارویی از روی شیب 60 درصد را دارد. سایز و جنس رینگ نیز 18 اینچی و آلومینیومی است. ظرفیت باک سوخت پلیمری این خودرو نیز 76 لیتر خواهد بود.
طراحی بدنه فوتون تولند G7 اتوماتیک
برخی از پیکاپهای چینی به واسطه مراودات تجاری سازندگان آنها با خودروسازان مطرح جهانی، از ساختار و پلتفرمی مشابه با برخی از بهترین نمونههای جهانی در چند سال گذشته برخوردار هستند. فوتون تونلد اتوماتیک نیز از این قاعده مستثنی نیست و فوتون همانند گذشته با بهرهگیری از پلتفرم پایه S تویوتا هایلوکس آن را روانه بازار کرده است. به همین خاطر کلیت طراحی بدنه فوتون تولند G7 اتوماتیک را باید شبیه به تویوتا هایلوکس دانست.
در پیشانی این خودرو یک جلوپنجره نسبتاً کشیده و چند ضلعی، چراغهای باریک، سپری با فرو رفتگی در میان آن به همراه فلاپهای پلاستیکی و دو مه شکن با تزئینات کرومی C شکل جلب توجه میکند. نمای کنار نیز گلگیرهای عضلانی با قوس فراوان، رینگهایی 18 اینچی، چند پره و دو رنگ، خط شخصیت کم عمق، دستگیرههای هم رنگ بدنه، قاب آینههای جانبی هم رنگ با بدنه، قوس زیرین و خطوط روی پایین دربها مورد توجه قرار دارند. در عقب نیز سپری به همراه رکابی قابل توجه و درب عقبی با لوگوی فوتون قرار دارد که دوربین دید عقب کمی پایینتر از دستگیره آن قرار گرفته است. رول بار در قسمت عقب نیز ساختاری متناسب با بدنه دارد. چراغ خطر سوم هم در بالای شیشه عقب اتاق این فوتون تولند G7 اتوماتیک نصب شده است.
طراحی داخلی فوتون تونلند اتوماتیک
طراحی داخلی فوتون تونلند اتوماتیک بسیار ساده است. اما فوتون سعی کرده که با بهرهگیری از المانهایی جدید و بکارگیری تزئینات کرومی، فضایی دلچسب ایجاد کند. فرمان سه پره با تزئیناتی از جنس پلاستیک نقرهای رنگ و حالتی D مانند و دکمههای کنترلی پیش روی راننده است. پشت فرمان نیز یک جلوپنجره آنالوگ به همراه صفحه دیجیتالی کوچکی برای نمایش اطلاعات خودرو وجود دارد. در قسمت میانی داشبورد نیز از پلاستیکی با طرح فیبر کربن استفاده میشود و در بالای آن صفحه نمایش لمسی سیستم اطلاعات و سرگرمی قرار دارد.
مناطقی از کابین شاهد بکارگیری پلاستیک نرم هستیم؛ اما عمده کابین با استفاده از مواد خشک پوشیده شده است. در قسمتهایی از رو دری از چرم مصنوعی با دوختی لوزی شکل استفاده شده است. روی صندلیها نیز شاهد بکارگیری چرم مصنوعی بوده و در قسمتهایی از آن دوخت لوزی شکل را میبینیم. روی پلاستیک رکابهای داخلی کلمه فوتون درج شده است. در کنسول میانی نیز دو جا لیوانی قرار دارد. در مجموع کیفیت کابین و مواد به کار رفته در آن مطلوب ارزیابی میشود.
مشخصات فنی فوتون تولند G7 اتوماتیک
در فوتون تونلد G7 اتوماتیک از موتوری با کد G01-4G20TI5 و تکنولوژی بورگوارد با قدرت 238 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه و گشتاور 360 نیوتنمتر در 4000-1570 دور دردقیقه استفاده میشود. این پیشرانه چهار سیلندر با حجم 1981 سیسی دارای استاندارد آلایندگی یورو 6 بوده و سیستم سوخت رسانی آن از نوع انژکتوری تزریق مستقیم GDi است. توربوشارژ، اینتر کولر و زنجیر تایم نیز از جمله شاخصههای مرتبط به این محصول هستند.
البته باید در رابطه با بورگوارد به این نکته اشاره کرد که در سال 2017 فوتون بخشی از سهام این شرکت را خریداری کرده بود و طبیعتاً تبلیغ یک پیشرانه با اشاره به نام بورگوارد از سوی چینیها امری قابل انتظار است. گیربکس از نوع اتوماتیک تحت لیسانس ZF با کد 8HP50 بوده و 8 دنده جلو و 1 دنده عقب دارد. مدل گیربکس انشعاب نیز از نوع برقی و بورگ وارنر است. نسبت تبدیل محور عقب 1 به 4 عنوان میشود. مدل و نوع فرمان نیز از نوع دنده شانهای و هیدرولیک با قابلیت تنظیم ارتفاع است.
تعلیق
سیستم تعلیق در جلو از نوع مستقل جناغی دوبل و دارای دو کمک فنر هیدرولیکی است. در عقب هم از فنر تخت و دو عدد کمک فنر هیدرولیکی استفاده میشود. سیستم ترمز نیز از نوع دو مداره، پنوماتیک، جلو و عقب دیسکی، مجهز سیستم کمکی ترمز در شرایط اضطراری، سیستم توزیع متعادل نیروی ترمز، سیستم ترمز ضد قفل، سیستم کنترل الکترونیکی پایداری، کنترل اتوماتیک سرعت در سرپایینی، سیستم کنترل برگشت پذیری خودرو به جلو و عقب، سیستم کنترل دینامیکی خودرو، سیستم کنترل کشش، سیستم ترمز کمکی هیدرولیکی، سیستم بوستروکیوم هیدرولیکی، سیستم قطع عملکرد پدال گاز در صورت فشردن همزمان دو پدال، چراغ فلش ترمز اضطراری و AUTO HOLD است. همچنین ترمز دستی برقی با عملکرد بر روی محور عقب در دسترس خواهد بود.
با این اعداد و ارقام مشخصات باید گفت که ایران خودرو دیزل تا این لحظه یکی از قدرتمندترین پیکاپهای چینی بازار ایران را مونتاژ میکند. این خودرو در چین هم مورد استقبال خریداران قرار گرفت. دلیل آن طه استهلاک کم در مناطق سرد سیر این کشور مانند منطقه شنیانگ بود. مصرف سوخت ترکیبی این خودرو به ازای پیمایش هز 100 کیلومتر مسافت در کشور چین نیز 7,5 لیتر اعلام است. البته با توجه به کیفیت بنزین ایران، احتمالاً میزان مصرف سوخت این محصول بیشتر باشد؛ اما از نظر فنی خیالتان راحت است.
امکانات فوتون تولند G7 اتوماتیک
از جمله امکانات پیکاپ فوتون تونلند G7 اتوماتیک باید به سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، دریچههای تهویه مجزا برای سرنشینان عقب، شیشه چهار درب برقی، 6 کیسه هوا، چراغ روزشنایی روز، چراغ خوش آمدگویی زیر آینهها، چراغ همراهی، دوربین 360 درجه، دوربین ثبت وقایع، سیستم اتوماتیک هشدار تصادف از جلو، رادار تشخیص نقاط کور جانبی، پدال شیفتر، صفحه آمپر 7 اینچی، آینههای تاشو برقی، سیستم مولتی مدیا با مانیتور لمسی 10,25 اینچی، بلوتوث، 4 پورت USB، چهار بلندگور، سنسور نور، سنسور باران، قفل دیفرانسیل هوشمند، صندلی راننده برقی با قابلیت تنظیم در شش جهت، کروز کنترل، استارت دکمهای، سنسور فشار صندلی، سیستم هوشمند ورود بدون کلید، قابلیت رانندگی در حالت اکو و اسپرت، جک گازی درب موتور، سامانه پایش فشار باد تایرها، رول بار، پله رکاب، قفل مرکزی، روکش صندلیهای چرمی، گرمکن صندلی سرنشینان جلو با قابلیت تنظیم دما و… اشاره کرد.
بنابراین از نظر تعداد آپشن و امکانات هم فوتون تونلند اتوماتیک در جایگاه بسیار بهتری نسبت به سایر رقبای هموطن خود در بازار ایران میایستد.
قیمت فوتون تولند G7 اتوماتیک
در کشور چین این خودرو با قیمتی بین 96,800 تا 112,800 یوان به فروش میرسد و با یک حساب سرانگشتی باید ارزش فوتون تونلند G7 اتوماتیک به دلار را بین 14,000 تا 16,000 هزار دلار عنوان کرد. به عبارتی دیگر این خودرو در بازار چین به قیمت 588 تا 672 میلیون تومان با احتساب نرخ دلار 42 هزار تومانی معامله میشود. اما این پایان ماجرا نیست و فوتون این محصول را با وام بدون بهره تا سه سال، هدیهای به ارزش 3 هزار دلار، گارانتی مادامالعمر برای قطعات اصلی، خدمات اینترنتی رایگان و… عرضه میکند.
اما ایران خودرو دیزل در اولین شرایط فروش اعلامی این پیکاپ چینی در بهمن ماه 1401 قیمت آن را 1 میلیارد و 238 میلیون تومان اعلام کرد. جالب اینکه ظرفیت فروش این خودرو در کمتر از 15 دقیقه به اتمام رسید! احتمالاً اگر این خودرو به بورس کالا میرفت قیمتی در حدود 1 میلیارد و 500 میلیون تومان یا بیشتر پیدا میکرد. در اینکه این خودرو ارزش خرید بالایی دارد هیچ شکی نیست؛ اما دوست داریم که نظر شما در رابطه با قیمت این خودرو بدانیم.
این پیکاپ به موتوری 2 لیتری بنزینی با قدرت 238 اسب بخار مجهز بوده و انتقال نیروی آن به تمام چرخها توسط گیربکس 8 سرعته ZF صورت میگرد.
در کشور چین این خودرو با قیمتی بین 96,800 تا 112,800 یوان به فروش میرسد و با یک حساب سرانگشتی باید ارزش فوتون تونلند G7 اتوماتیک به دلار را بین 14,000 تا 16,000 هزار دلار عنوان کرد.
ازقدیم گفتن خلایق هرچه لایق ..اگه قیمت ها همینطور افزایش پیداکنه مردم ایران بیشتر صف میکشن برای خرید ..توکشور چین ۴۰۰ میلیون ب دلار ایران یعنی طرفی ک کارگرباشه توچین تو ۶ ماه این پول درمیاره باارزش پول خودشون اونوقت تو ایران ۱۵۰۰ قیمت بازار هست ….عالیه باهمین فرمون همه میریم جلو ب امید روزی ک دوچرخه بشه ۱ میلیارد ومردم بازم توصف خرید باشند ..درود بر شما پاینده باشید…
سلام و وقت بخیر،آیا به نظر شما دوستان ایرانخودرو دیزل ۲۲ بهمن فروش این محصول داره،یا برای این محصول فروش شرایطی ایجاد میکنه؟؟؟؟؟