خرابی پلوس و دلایل آن
مصرفی و مهم منتشر شده در ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۱۷:۳۴
خرابی پلوس

پلوس خودرو یکی از قطعات مصرفی و در عین حال مهم است. خرابی این قطع خطرات بسیاری جدی به همراه خواهد داشت. در این متن علل خرابی پلوس را بررسی می‌کنیم.

به گزارش خودروم، پلوس را با نام Axle Shaft هم می‌شناسند. این قطعه وظیفه انتقال نیرو از دیفرانسیل به چرخ‌ها را برعهده دارد. در واقع نیروی تولیدی موتور توسط پلوس به گیربکس منقل می‌شود. سپس نیروی مزبور توسط میل گاردان به دیفرانسیل خودرو منتقل خواهد شد. بنابراین پلوس یکی از قطعات مهم خودرو است. در صورت خرابی این قطعه مشکلاتی جدی برای شما ایجاد می‌شود. اما به نظر شما دلایل خرابی پلوس چیست؟ چگونه باید این خرابی را تشخیص داد؟ برای پاسخ به این سوالات همراه خودروم باشید.

پلوس خودرو چیست؟

پلوس ماشین

دیفرانسیل دور چرخ‌ها را تنظیم می‌کند. میله‌ای از داخل دیفرانسیل به دو چرخ طرفین آن متصل است. این میله پلوس نام دارد. وظیفه این قطعه انتظال نیروی دیفرانسیل به چرخ‌ها است. در خودروهای قدیمی پلوس دارای تعدادی زیادی ساچمه برای انجام عملیت انتقال نیرو بود. اما در نمونه‌های جدید پلوس از سه شاخه گوناگون و معروف به سه شاخه پلوس نیرو را به چرخ‌ها انتقال می‌دهد.

پلوس چه اجزایی دارد؟

سرپلوس، مشعلی، گردگیر و سه شاخه پلوس را باید از اجزا مهم این قطعه مصرفی دانست. سرپلوس این قطعه را به چرخ‌ها متصل می‌کند. نقش اصلی در انتقال نیرو و سیستم تعلیق بر عهده سرپلوس است. مشعلی پلوس نیز اتصال آن با گیربکس را سه شاخه پلوس را امکان پذیر می‌کند. گردگیر پلوس نیز حفاظت از قطعات داخلی در برابر گرد و خاک را بر عهده دارد. این قطعه از پس دادن روغن موجود در صورت روغن کاری جلوگیری به عمل می‌آورد. سه شاخه پلوس نیز شامل بلبرینگ‌های اتصال است.

دلایل خرابی پلوس

پلوس خودرو

پلوس یکی از قطعات مصرفی خودرو است. پس خرابی آن به نوع رانندگی و میزان استفاده شما از خودرو بستگی دارد. معمولاً در صورت پارگی یا از بین رفتن گردگیرهای پلوس، ذراتی معلق از سطح راه وارد محفظه پلوس می‌شوند. این اتفاق به سر پلوس‌ها آسیب خواهد زد. ترمزهای ناگهانی و زیاد نیز از عوامل خرابی پلوس‌ها هستند. در صورت رها کردن ناگهانی کلاچ نیز پلوس با مشکل مواجه خواهد شد. همچنین بکارگیری دنده‌های نادرست و عدم تناسب آنها با سرعت خودرو و دور موتور پلوس را دچار مشل خواهد کرد. تک آف و هل دادن یا بکسل کردن خودرو نیز عمر پلوس را کاهش می‌دهد. نبودن واسکازین در گیربکس هم موجب قفل شدن سرپلوس خواهد شد.

خرابی پلوس چه نشانه‌هایی دارد؟

در صورت شنیدن صدای تق تق از چرخ‌ها هنگام گردش آنها در سرعت پایین باید گفت که یکی از پلوس خراب است. لرزش اتاق و دسته دنده در سرعت‌های بالا نیز می‌تواند نشانه‌ای برای خرابی پلوس‌ها باشد. وجود تقه در زمان فشار پدال گاز یا برداشتن پا از روی آن هم نشان دهنده خرابی سرپلوس است.

در صورت بروز هرگونه مشکل برای پلوس، باید در اسرع وقت برای تعویض و تعمیر آن اقدام کنید. زیرا خطر قفل کردن چرخ‌ها، قفل شدن فرمان، آسیب دیدن گیربکس و چپ کردن خودرو وجود دارد.

پلوس چیست؟

این قطعه وظیفه انتقال نیرو از دیفرانسیل به چرخ‌ها را برعهده دارد.

آشکارترین نشانه خرابی پلوس چیست؟

در صورت شنیدن صدای تق تق از چرخ‌ها هنگام گردش آنها در سرعت پایین باید گفت که یکی از پلوس خراب است.

ثبت دیدگاه

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.