در دومین نمایشگاه تحول صنعت خودرو، گروه خودروسازی سایپا از پروژه جدید خود به نام اطلس برقی رونمایی کرد.
به گزارش خودروم، دومین دوره از نمایشگاه تحول صنعت خودرو با محوریت خودروهای برقی در حال برگزاری است. گروه خودروسازی سایپا نیز در این رویداد حاضر بوده و در فضایی بزرگ محصولات متنوع فعلی و آینده خود را نمایش میدهد. محصولاتی که برخی از آنها شامل خودروهای وارداتی هم هستند. اما این خودروساز دولتی یک شگفتانه جالب برای این نمایشگاه در نظر گرفت و با معرفی اطلس برقی نظرها را به سمت خود جلب کرد.
پلتفرم اطلس برقی
اطلس برقی هم مانند سایر خوشاوندان خود یعنی خانواده کوییک و مشتقات آن، براساس پلتفرم X200 توسعه مییابد. گروه خودروسازی سایپا برنامه زمانی مشخصی برای عرضه این خودرو ارائه نمیکند. اما با توجه به انتشار برخی اطلاعات در رابطه با مشخصات فنی این محصول، احتمالاً در آیندهای نه چندان دور شاید ورود آن به بازار خواهیم بود. اتفاقی که باید آن را به فال نیک گرفت و در صورت ادامه فرایند توسعه چنین محصولاتی، قطعاً پیشرفتهایی برای صنعت خودروسازی بیمار کشورمان حاصل خواهد شد.
ظاهر اطلس EV چگونه است؟
اطلس EV از نظر ظاهری، کلیتی شبیه به اطلس معمولی دارد. اما گروه خودروسازی سایپا سعی میکند که با قطعات تزئینی آبی رنگ، حال و هوای یک خودروی برقی را به اطلس اضافه کند. بنابراین روی دستگیرههای درها، آینههای جانبی، رینگها، قسمتهایی از بدنه، بخشی از کاسه چراغهای عقب، سپرها و… شاهد بکارگیری قطعات یا استیکرهایی آبی رنگ هستیم. در محیط داخلی هم از رنگ آبی برای تزئین برخی از المانها استفاده میشود. جلوپنجره بسته هم نباید از یاد برد؛ بخشی که با تزئینات آبی رنگ ماتریسی جلب توجه میکند.
اطلس برقی چه مشخصاتی دارد؟
نسخه برقی اطلس از پیشرانهای برقی با حداکثر قدرت ۹۴ اسب بخار و گشتاور ۲۵۰ نیوتن متر استفاده میکند. شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت این خودرو هم ۱۲ ثانیه خواهد بود. ظرفیت باتری این خودرو ۳۵ کیلووات ساعت است. حداکثر شعاع پیمایش با یکبار شارژ کامل نیز ۲۷۰ کیلومتر خواهد بود. ضمن اینکه مدت زمان شارژ آهسته و سریع این خودرو به ترتیب ۴ ساعت و ۴۰ دقیقه است. حداکثر سرعت نیز ۱۳۰ کیلومتر بر ساعت خواهد بود. البته این اعداد احتمالاً در نسخه نهایی با تغییراتی همراه میشوند. چون نمونه اولیه اطلس برقی، فعلاً در حد یک کانسپت بوده و راه درازی تا تولید انبوه پیش روی خود دارد.
ضمن اینکه اطلس برقی از نظر امکانات همچون نمونه احتراقی بوده و تفاوت خاصی میان این دو وجود ندارد. به طوری که رادار نقطه کور، سامانه کنترل پایداری الکتریکی، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی، گرمن صندلی راننده، رادار نقطه کور، دوربین دنده عقب، سنسور باران و نور، کروز کنترل و… را همچون نمونه فول آپشن اطلس احتراقی در نسخه برقی این خودرو هم میبینیم.