ما در این متن نگاهی به مشخصات فنی، امکانات، طراحی و... نسخه انتخابی سایپا از چانگان CS55 پلاس برای واردات می اندازیم.
به گزارش خودروم، بالاخره پس از گمانهزنیهای فراوان، گروه خودروسازی سایپا اسامی سه خودروی وارداتی خود را رسماً اعلام کرد و طبق پیش بینیها این شرکت چانگان CS35 پلاس، چانگان CS55 پلاس و چانگان یونی تی را وارد کشور خواهد کرد. این شرکت زمینه واردات خودروهای یادشده را فراهم کرده و در مرحله نخست محمولهای 100 دستگاهی از خودروهای مزبور وارد کشور شده و سپس هر ماه 4 هزار دستگاه از خودروهای یادشده وارد کشور خواهند شد.
فهرست متن
پیش از این خودروم در متنی به بررسی چانگان CS35، مشخصات فنی، قابلیتها و ویژگیهای این خودرو پرداخت و حالا قصد دارد که در این مطلب نگاهی به چانگان CS55 پلاس و نسخه مدنظر سایپا از این خودرو بیاندازد و مشخصات فنی، امکانات و… این شاسی بلند کامپک را بررسی کند. بنابراین از شما مخاطبین گرامی دعوت میکنیم که در ادامه همراه ما باشید.
چانگان CS55 پلاس از کجا میآید؟
شرکت چانگان اتومبیل یکی از چهار شرکت برتر خودروسازی چین، موسم به چهار بزرگ بوده و نام آن در کنار سایک، فاو و دانگ فنگ به عنوان بزرگان صنعت خودروسازی چین قرار میگیرد. تاریخ دقیق تاسیس این شرکت مشخص نیست. چون اگر کمی در تاریخ معاصر چین جستجو کرد و به واکاوی وقایع رخ داده در این کشور پرداخت؛ خواهید دید که نخستین بار نام چانگان در سال 1862 به گوش میخورد. در آن زمان شخصی به نام لی هنگژانگ، کارگاهی برای مونتاژ و ساخت اسلحههای خارجی در شانگهای بنا کرد. از سال 1937 و در طول جنگ دوم چین و ژاپن، شانگهای بارها مورد حمله قرار گرفت و کارگاه یادشده که دیگر به کارخانه تبدیل شده بود را به چونگ کینگ انتقال دادند. در سال 1959 دولت چین بخشی از چانگان را خرید و در آن تاریخ چانگان اولین خودروی چینی را با نام چانگینگ چانگ آرسنال به تولید رساند. این خودروساز اکنون سالانه بیش از 3 میلیون دستگاه از محصولات خود میفروشد و قصد دارد که از سال 2025 فقط خودروهای پلاگین هیبریدی و تمام الکتریکی تولید کند.
چانگان کراس اوور CS55 را برای رقابت در بخش میانی خودروهای شاسی بلند موجود در بازار چین و به خصوص استانهای درجه یک و دو این کشور در سال 2017 و در جریان برگزاری نمایشگاه خودروی شانگهای معرفی کرد. این خودرو توسط استودیو طراحی چانگان توسعه یافته بود؛ اما شباهت این خودرو به لندروور دیسکاوری اسپرت حاشیههای فراوانی برای چانگان به وجود آورد. به همین خاطر در سال 2018 نسخهای فیس لیفت با تغییرات ظاهری فراوان از این خودرو وارد بازار شد. در سال 2019 دوباره این خودرو فیس لیفت شد و این بار ظاهری بروزتر پیدا کرد. پس از آن طراحی محصولات چانگان دگرگون شد و نسل دوم چانگان CS55 پلاس 2 در مارس 2021 معرفی شد. خودرویی که به ایران میآید نسخه نام برده اخیر بوده و تفاوت چندانی از نظر ابعاد با نسل قبلی خود ندارد. اما با توجه به اعدادی که مهندسین سایپا برای قوای محرکه این خودرو ذکر کردهاند؛ خبری از نسخه 188 اسب بخاری و آن محصولی که تصاویرش در رسانههای گوناگون منتشر شده و شبیه به یونی تی است؛ نخواهد بود! در واقع سایپا به سراغ نسخهای رفته که شبیه به چانگان CS35 پلاس بوده و از نظر طراحی کمی سادهتر است.
ابعاد و اوزان
قبل از شروع بحث در رابطه با طراحی این خودرو، بهتر است نگاهی به ابعاد آن بپردازیم. کراس اوور سایز متوسط چانگان در طول، عرض و ارتفاع به ترتیب 4,515، 1,865 و 1,680 میلیمتر اندازه دارد. فاصله بین دو محور 2,656 میلیمتر بوده و همچنین فاصله عرضی بین چرخها در محور نیز 1,600 میلیمتر است. زاویه ورود و خروج نیز به ترتیب 21 و 26 درجه است. گنجایش صندوق عقب 475 لیتر بوده و در صورت خواباندن صندلیهای ردیف دوم، فضا برای ذخیرهسازی 1,415 لیتر بار فراهم میشود. وزن خالص خودرو به 1,460 کیلوگرم رسیده و وزن ناخالص آن نیز 1,835 کیلوگرم است. ظرفیت باک سوخت نیز 55 لیتر بوده و باید توجه داشت که چانگان CS55 پلاس یک کراس اوور کامپکت 5 نفره است.
طراحی جلو
در جلو یک کاپوت کشیده با دو برآمدگی در کنارهها را میبینیم که به یک جلوپنجره بزرگ با طرحی ماتریکسی و ذوزنقهای شکل متصل شده است. در دو طرف بالای جلوپنجره و مماس با کاپوت، چراغهای جلو با گرافیکی جذاب قرار داشته و شاهد اتصال آنها به واسطه یک نوار کرومی متصل به لوگوی چانگان در میانه جلوپنجره هستیم. در پایین جلوپنجره، بخشی تزئینی و مانند حرف “ب” الفبای فارسی قرار دارد که با پلاستیکهای مشکی و براقی تزئین شده و هر دو طرف توسط یک خط تزئینی قرمز رنگ به یکدیگر متصل هستند. در زیر پلاک نیز بخشی به عنوان ورودی هوا برای خنک کاری رادیاتور قرار دارد.
طراحی کنار
در کنارهها اولین چیزی که نظر ما را به خود جلب میکند؛ انحنای موجود در پایین دربها و فرو رفتگی زیبای این بخش است. دور گلگیرها نیز با فلاپ پلاستیکی مشکی رنگ پوشیده شده و نیم دایرههایی مشابه با قوس گلگیرها با حالتی عضلانی در بالای هر چرخ میبینیم. در پایین درب و روی رکاب نیز از فلاپ پلاستیکی با تزئینی به رنگ قرمز استفاده میشود. خط شخصیت از روی گلگیر جلو شروع شده و با عبور از زیر پنجرهها با قوسی بسیار ناچیز حرکت کرده و به چراغهای عقب میرسد. از نکات برجسته این قسمت باید به قوس رو به بالای ستون A و شیب ملایم سقف منتهی به اسپویلر اشاره کرد. همچنین رینگهای اسپرت با طراحهای مختلف و در اندازههای 17و 18 اینچ برای این خودرو قابل سفارش گذاری است.
طراحی عقب
در عقب ظاهری کاملاً ساده و کمی مشابه با محصولات کمپانی فورد است. چراغهای این قسمت گرافیکی جذاب و متصل داشته و در درون فرو رفتگی ملایمی با تم مشکی قرار دارند. خطی روی صندوق عقب و در امتداد بالای چراغها عرض این قسمت را به زیبایی پیموده است. در بالا اسپویلری ساده میبینیم که در وسط آن چراغ خطر سوم به شکل افقی قرار دارد. پلاک در داخل فرو رفتگی ذوزنقهای شکل سپر قرار دارد و در امتداد صندوق عقب قوس و فرو رفتگی ملایمی به سمت سپر میبینیم. دو شب رنگ قرمز در دو طرف سپر قرار دارند. دو خروجی اگزوز روی سپر و در طرفین وجود دارد.
طراحی داخلی
در محیط داخلی چانگان CS55 پلاس اولین چیزی که لمس خواهید کرد؛ فرمانی سه پره و تایپ D و مملو از دکمههای کنترلی است. پشت فرمان و روی داشبورد از قابی یک تکه برای قرار گرفتن دو صفحه نمایش به عنوان نمایشگر سیستم اطلاعات مرکزی و جلو آمپر استفاده میشود. تریم داخلی دو رنگ بوده و در جای جای فضای کابین از چرم مصنوعی استفاده میشود. در میانه داشبورد و قسمتی که دریچههای کشیده تهویه هوا قرار دارند؛ از پوششی مات و نزدیک به نقرهای استفاده میشود. کنسول میانی نیز با تمی شامل سه رنگ تزئین شده است. صندلیهای جلو ارگونومیک هستند. دو جا لیوانی روی کنسول میانی قرار دارد. سقفی پانوراما و بزرگ از سرنشینان میزبانی میکند. فضای سرنشینان عقب کافی بوده و در این قسمت نیز درچههایی برای سیستم تهویه وجود دارد.
مشخصات فنی
همان گونه که در ابتدا اشاره شد؛ معاون مهندسی ساپیا قوای محرکه چانگان CS55 پلاس وارداتی این شرکت را دارای 175 اسب بخار قدرت با گشتاوری 300 نیوتن متری اعلام کرده است. بنابراین سایپا غیر نسخه قدرتمند مدل CS55 با طراحی مشابه یونی تی را زده است. این موتور 1,5 لیتری توربو با کد JL473ZQ2 برای انتقال سرعت از گیربکس اتوماتیک 7 سرعته تر یا 6 سرعته دستی استفاده میکند. حداکثر سرعت 190 کیلومتر در ساعت اعلام شده و چانگان به طور رسمی اشارهای به شتاب صفر تا 100 کیلومتر این خودرو نکرده است. به گفته سازنده میزان مصرف سوخت ترکیبی چانگان CS55 پلاس 6,2 لیتر در نسخه اتوماتیک و 5,7 لیتر در نسخه دستی است.
ایمنی
این خودرو در بهترین نسخه خود به 6 کیسه هوا مجهز بوده و به راحتی از پس آزمایشهای تصادف چین بر میآید. سیستم ترمز هر چهار چرخ دیسکی و مجهز به سیستم ترمز ضد قفل یا ABS هستند. در این خودرو سیستمهای EBA، EBC، دوربین 360 درجه، سنسور دنده عقب، دوربین دید عقب و… است. متاسفانه نسخهای که مهندسان سایپا به واردات آن اشاره میکنند؛ علاوه بر ظاهر قدیمیتر از امکاناتی مانند سیستم کمکی خروج از خط حرکتی، جلوگیری از برخورد با روبرو، کروز کنترل تطبیقی و… تهی است! این در حالی بود که نسخه گران و جدیدتر چانگان CS55 پلاس در بهترین نسخه تمام امکانات یادشده را دارا بوده و با توجه به برخورداری از استاندارد سطح 2 رانندگی خودکار، از نظر ایمنی شرایط ایده آلی دارد.
امکانات
فول آپشنترین تریم نسخه انتخابی سایپا در رابطه با چانگان CS55 پلاس به صندلیهای برقی راننده و سرنشین، کلید از راه دور، استارت دکمهای، سه حالت رانندگی(اسپرت، اکو و استاندارد)، کروز کنترل، جلو آمپر دیجیتالی با ابعاد 3,5 اینچ، شش بلندگو، صفحه نمایش اطلاعات و سرگرمی با ابعاد 10,25 اینچ، تهویه مطبوع اتوماتیک، حسگر روشنایی، سنسور باران، ترمز دستی برقی، سامانه پایش فشار باد تایرها، کمربند ایمنی 3 نقطهای، ناوبری ماهوارهای، سیستم کنترلی مبتنی بر تشخیص صدا، اتصال به اینترنت 4G، اتصال وای فای، اپلیکیشن موبایلی کنترل برخی از عملکردهای خودرو، پورت اتصال USB تایپ C، قابلیت بروزرسانی OTA و… مجهز شده است.
جمع بندی
انتظار میرفت که گروه خودروسازی سایپا به سراغ نسخه جدید و بروز CS55 پلاس با موتور قدرتمندتر و طراحی مشابه با چانگان یونی تی برود. اما ظاهراً این شرکت ترجیح داده است که یونی تی به یک خودروی خاص و تک از نظر طراحی در بین محصولات وارداتی چانگان به ایران تبدیل شود. به هر حال خودروی یادشده از نظر طراحی ساختاری قابل قبول و دوست داشتنی دارد. از نظر فنی هم در حد و اندازه یک خودروی کامپکت شهری ظاهر شده و برای استفاده خانوادههای ایرانی مناسب خواهد بود. محصولات چانگان از نظر ایمنی هم در بین چینیها حرفهای زیادی برای گفتن داشته و نباید از این نظر نیز خیلی نگران باشیم. امکانات این خودرو نیز مناسب بوده و چیزی نسبت به سایر رقبای خود کم ندارد. این خودرو احتمالاً با قیمت 700 تا 900 میلیون تومان راهی بورس کالا میشود و تکلیف قیمت آن را متقاضیان مشخص خواهند کرد. رقبای این خودرو نیز محصولات هم وطنی مانند جک S5 نیو فیس، تیگو 7، ام وی ام X55 پرو و خودروهایی مشابه هستند. به نظر میآید که این خودرو با توجه به فاکتور وارداتی بودن به خوبی از پس رقبا بر امده و سایپا به وسیله چانگان CS55 پلاس سر بلند شود.
فول آپشنترین تریم نسخه انتخابی سایپا در رابطه با چانگان CS55 پلاس به صندلیهای برقی راننده و سرنشین، کلید از راه دور، استارت دکمهای، سه حالت رانندگی(اسپرت، اکو و استاندارد)، کروز کنترل، جلو آمپر دیجیتالی با ابعاد 3,5 اینچ، شش بلندگو، صفحه نمایش اطلاعات و سرگرمی با ابعاد 10,25 اینچ، تهیوه مطبوع اتوماتیک، حسگر روشنایی، سنسور باران، ترمز دستی برقی، سامانه پایش فشار باد تایرها، کمربند ایمنی 3 نقطهای، ناوبری ماهوارهای، سیستم کنترلی مبتنی بر تشخیص صدا، اتصال به اینترنت 4G، اتصال وای فای، اپلیکیشن موبایلی کنترل برخی از عملکردهای خودرو، پورت اتصال USB تایپ C، قابلیت بروزرسانی OTA و… مجهز شده است.
همان گونه که در ابتدا اشاره شد؛ معاون مهندسی ساپیا قوای محرکه چانگان CS55 پلاس وارداتی این شرکت را دارای 175 اسب بخار قدرت با گشتاوری 300 نیوتن متری اعلام کرده است. بنابراین سایپا غیر نسخه قدرتمند مدل CS55 با طراحی مشابه یونی تی را زده است. این موتور 1,5 لیتری توربو با کد JL473ZQ2 برای انتقال سرعت از گیربکس اتوماتیک 7 سرعته تر یا 6 سرعته دستی استفاده میکند. حداکثر سرعت 190 کیلومتر در ساعت اعلام شده و چانگان به طور رسمی اشارهای به شتاب صفر تا 100 کیلومتر این خودرو نکرده است. به گفته سازنده میزان مصرف سوخت ترکیبی چانگان CS55 پلاس 6,2 لیتر در نسخه اتوماتیک و 5,7 لیتر در نسخه دستی است.