یکی از تأثیرگذارترین قطعات بر روی نحوه راندن موتورسیکلتها را باید کمک فنر و در مجموع اجزاء مرتبط با سیستم تعلیق دانست. در این مقاله دلیل خرابی این قطعه را بررسی میکنیم.
به گزارش خودروم، موتورسیکلتهای از نظر طراحی و همزمان با رشد فناوری با پیشرفتهایی روبرو بودهاند. به همین دلیل هم درک نحوه عملکرد برخی از سیستمهای موجود در این وسایل نقلیه به نگهداری بهتر و جلوگیری از خرابیهای احتمالی کمک خواهد کرد. یکی از این سیستمها تعلیق موتور سیکلتها است. سیستمی که به شما اجازه سواری در سطوح ناهموار را میدهد. در واقع کمک فنرها علاوه بر راحتی سفر، موجب افزایش ایمنی سواری با موتورسیکلتها میشوند. چون بدون سیستم تعلیق، ترمزها و لاستیکهای این وسیله نقلیه به درستی عمل نخواهند کرد. اما گاهی اوقات مشکلاتی ایجاد خواهد شد و باید نسبت به رفع آنها اقدام کنید. اما دلیل خرابی کمک فنر موتور سیکلت چیست؟ در ادامه به این پرسش پاسخ خواهیم داد.
فهرست متن
سیستم تعلیق موتور سیکلت چگونه کار میکند؟
قبل از ذکر دلایل خرابی کمک فنر موتور سیکلت، بهتر میدانیم که کمی با نحوه عملکرد سیستم تعلیق این وسیله نقلیه آشنا شوید. سیستم تعلیق دارای دو جزء اصلی به نامهای فنر و دمپر است. فنر ضربات ناشی از عبور ما از روی سطوح مختلف را جذب نموده و دمپر سرعت فنر را کنترل خواهد کرد. سیستن تعلیق موتور سیکلت به حفظ تعادل شما در هنگام ترمزگیری کمک میکند. به این شکل که با جذب ضربات علاوه بر راحتی سواری، لاستیکها را همیشه در تماس با زمین قرار میدهد.
به طور کلی یک سیستم تعلیق معمولی باید اثر شوک و ضربه را کاهش دهد. این سیستم باید تراز چرخها را حفظ نموده و وزن وسیله نقلیه را به خوبی تحمل کند. علاوه بر حفظ تماس خودرو با زمین، ارتفاع سواری، کمک به توزیع وزن مناسب بر روی چرخها و… نیز از دیگر وظایف سیستم تعلیق موتور سیکلتها است.
دلایل خرابی کمک فنر موتور سیکلت چیست؟
با توجه به نکات فوق، مراقبت صحیح از سیستم تعلیق موتور سیکلت بسیار مهم است. ولی متأسفانه اغلب افراد نشانههای خرابی کمک فنر موتور سیکلت و سیستم تعلیق آن را نادیده میگیرند. در ادامه به شکل مختصر شش مورد از دلایل خرابی کمک فنر موتورسیکلت را ذکر خواهیم کرد.
احساس برآمدگی بی دلیل در سطح جاده
سیستم تعلیق ضربات سطح جاده را جذب و حتی باعث عدم احساس برآمدگیهای کوچک سطح جاده میشود. اما گاهی ضربات سطوح ناچیز هم به بدنه موتورسیکلت انتقال مییابد و شرایط ناخوشایندی برای شما ایجاد خواهد شد. حتی بدون عبور از روی برآمدگیهای سطح راه هم احساس ضربه خواهید کرد! این مشکل به دلیل عدم تماس صحیح چرخها با جاده رخ خواهد داد. شاید دلیل این اتفاق نشت روغن در کمک فنر باشد و این یعنی قطعه مزبور خراب است.
احساس صدای تق تق
یکی دیگر از علائم خرابی کمک فنر موتور سیکلت و سیستم تعلیق آن را باید احساس ضربه همراه با صدای کوبیدن و تق تق دانست. این مشکل به دلیل شکستگی قطعات مرتبط به کمک فنر، فرسودگی و یا شُل شدن قسمتی از سیستم تعلیق رخ میدهد. برای رفع این مشکل حتماً باید قطعه معیوب را تعویض کرد.
نشت روغن
نشت روغن سیستم تعلیق موجب عدم دفع ضربات و میرایی در موتور سیکلت میشود. نشانه نشت روغن برای شما کاملاً محسوس است. باید متوجه مقداری از چربی سیاه در اطراف انتهای شفت فنرها شوید. علت سیاه بودن این روغن نیز جذب کثیفی توسط آن است. در صورت عدم رفع این مشکل، کمک فنر به مرور زمان آسیب میبیند و عمر زیادی ندارد.
عدم میرایی سیستم تعلیق
عدم میرایی سیستم تعلیق موجب از دست رفتن سرعت، کشش و سختی کنترل موتور سیکلت خواهد شد. این مشکل را میتوان با احساس ناپایداری در هنگام پیچیدن درک نمود. عدم میرایی موجب کاهش هندلینگ موتورسیکلت میشود و شما کنترل کمتری بر روی چرخها دارید. همچنین از دیگر علائم احساس این مشکل، عدم برگشت پذیری سیستم تعلیق به حالت اولیه خود پس از جذب ضربات است.
احساس وجود مشکل در ترمزها
کاهش اوقات ترمز موتورسیکلت دچار مشکل میشود و دلیل این رخداد را باید در نحوه عملکرد کمک فنرها جستجو کرد. در واقع احساس تداوم زمان ترمزگیری به معنی وجود مشکل در کمک فنر است. این موضوع بر روی ایمنی شما تدثیرگذار بوده و مضعیتی خطرناک را به وجود میآورد. همچنین در صورت ایجاد شرایط هوایی بد، موجب تصادف و برخورد شما با سایر وسایل نقلیه خواهد شد.
سایش غیر متوازن لاستیکها
کمک فنر معیوب موجب تماس غیر متناسب سطح لاستیکها با زمین میشود. این موضوع سایش غیر متوازن لاستیکها را در پی دارد. بنابراین آجهای لاستیک موتور سیکلت خود را بررسی نموده و در صورت وجود مشکل نسبت به رفع آن اقدام کنید.
نحوه نگهداری سیستم تعلیق موتورسیکلت
سیستم تعلیق موتورسیکلت را اغلب افراد نادیده میگیرند. یک سیستم تعلیق در صورت عملکرد صحیح موجب افزایش ایمنی و عملکرد بهتر موتورسیکلت خواهد شد. بنابراین باید به تعمیر و نگهداری آن توجه نمود تا از بروز حوادث و وارد آمدن خسارت جلوگیری کرد. نخستین اقدام تنظیم کمک فنر موتورسیکلت متناسب با وزن راکب است. اغلب راکبان دلیلی برای این کار نمیبینید و به تنظیمات کارخانه اکتفاء خواهند کرد. بحث دیگر به پیگیری سرویس قطعات تعلیق بر اساس زمانبندی مشخص باز میگردد. مورد سوم نیز به تمیز نگاه داشتن قطعات سیستم تعلیق باز میگردد. با این کار عمر آنها را افزایش خواهید داد. دیگر موارد تأثیرگذار بر روی سیستم تعلیق شامل گرما، لاستیک نا مناسب، شَل بودن قطعات و… میشود.
این قطعه در صورت ارائه عملکردی صحیح موجب پایداری بهتر موتور سیکلت خواهد شد. همچنین هندلینگ مناسب و آسایش در هنگام سواری با موتورسیکلتها وابسته به عملکرد این قطعه است.
مهمترین دلیل خرابی کمک فنر موتور سیکلت را باید عدم عملکرد صحیح ترمزها دانست. در صورت تأثیر خرابی کمک فنر بر روی ترمز باید سریعاً نسبت به رفع مشکل سیستم تعلیق اقدام کنید.