دود آبی خودرو و دلایل خروج آن از اگزوز چیست؟
علامت روغن سوزی منتشر شده در ۲۹ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۰۰
دود آبی خودرو

رنگ دود خارج شده از خودروی شما می‌تواند نشان دهنده سالم بودن خودرو یا وجود یک مشکل فنی باشد. در این میان دود آبی نشان دهنده یکی از شایعه‌ترین مشکلات است.

به گزارش خودروم، اگزوز خودرو چیزهای زیادی به رانندگان وسایل نقلیه مختلف می‌گوید و اگر اگزوز به خوبی کار کند، ابری از دود سفید و تلفیق شده با بخار آب را خواهید دید. اما اگر دود آبی از اگزوز خارج شود؛ قطعاً مشکی جدی رخ داده است. در این متن به بررسی خروج دود آبی از اگزوز و نحوه تعمیر و رفع این مشکل می‌پردازیم.

دود آبی اگزوز نشانه چیست؟

دود آبی خودرو

خروج دود آبی از اگزوز به معنی مخلوط شدن روغن موتور با بنزین در چرخه احتراق است. همچنین احتمالاً این دود به دلیل چکیدن روغن بر روی قطعات داغ موتور ایجاد می‌شود. در برخی مواقع این دود نشان دهنده خرابی قطعات مختلفی مانند توربوشارژ یا سوپاپ PCV است. در واقع با خروج دودی به رنگ آبی می‌توان فهمید که روغن در حال سوختن بوده و با سوخت سوخته از لوله اگزوز خارج می‌شود.

ورود روغن موتور به محفظه احتراق

همان گونه که گفته شد؛ ورود روغن به محفظه احتراق یکی از دلایل ایجاد دود آبی و خروج ان از لوله اگزوز است. اگر سن موتور بالا رفته باشد و رینگ‌های پیستون و سوپاپ‌ها فرسوده شده باشند؛ اصطلاحاً خاصیت آب بندی خود را از دست داده و عدم تعویض به منظم روغن نیز باعث تشدید فرسودگی قطعات داخلی موتور خواهد شد. به این ترتیب سوپاپ‌ها ترک خودروه و شکننده خواهد شد و به این ترتیب روغن به محفظه احتراق نفوذ خواهد کرد. گاهی اوقات نیز به علت فرسوده شدن رینگ‌های پیستون این اتفاق رخ داده و دود بد بو و آبی رنگی از اگزوز خارج می‌شود.

خرابی رینگ پیستون

از رینگ پیستون‌ها برای نگاه داشتن روغن موتور و جلوگیری از ورود روغن به محفظه احتراق استفاده می‌شود و هنگامی که این قطعه به درستی عمل نکند، روغن وارد محفظه خواهد شد. مخلوط شدون سوخت و روغن باعث ایجاد دودی به رنگ آبی شده و به همین خاطر باید رینگ‌های پیستون را تعویض کرد که این کار نیازمند پرداخت هزینه بالایی است.

چکیدن روغن روی منیفولد اگزوز

گاهی روغن داغ از موتور خارج شده و شاید با قطعات داغ و زیرین آن تماس پیدا کند. این اتفاق موجب ایجاد دود آبی شده و خروج آن به دلیل برخورد روغن با بلوک موتور را می‌توان از پشت خودرو مشاهده کرد. در این مواقع باید موتور و واشرهای آن به خوبی بررسی کرد؛ چون در این مواقع به دلیل نشتی پیشرانه، روغن داغ راه خود را به لوله اگزوز باز کرده و با سوختن خود شاهد خروج دود به رنگ آبی هستیم.

گیر کردن سوپاپ PCV

سوپاپ PCV یا تنظیم کننده میل لنگ‌ها می‌تواند باعث خروج دود آبی از اگزوز شود. این شیر وظیفه آزادسازی فشار ایجاد شده در محفظه روغن را دارد و فشار را به سمت منیفولد ورودی تزریق می‌کند. اگر این فراید به خوبی انجام نشود؛ دودی به رنگ آبی ایجاد خواهد شد. در واقع وقتی شیر PCV گیر کند؛ روغن با هوا و سایر گازها مخلوط شده و از آنجا که منیفولد به فیلتر هوا متصل شده است؛ دود یادشده از اگزوز خارج خواهد شد.

خرابی توربوشارژ

خرابی توربوشارژ می‌تواند عامل دیگر بروز این مشکل باشد. اگر توربو به درستی عمل نکند؛ موجب نشتی و آسیب رساندن به محفظه روغن شده و در نهایت روغن به داخل موتور نفوذ خواهد کرد. سوختن روغن موتور و مخلوط شدن آن با سوخت نیز منجر به خروج دود آبی از لوله اگزوز می‌شود.

پیشگیری از خروج دود آبی اگزوز

دود آبی اگزوز

ساده‌ترین راه برای کاهش و رفع مشکل خروج دود آبی از اگزوز، حذف مقداری از روغن موجود در موتور است. این عمل معمولاً زمانی انجام می‌شود که پس از تعویض روغن، شاهد خروج دودی به رنگ آبی از اگزوز هستیم. اگر روغن بیش از حد در سیستم وجود داشته باشد؛ هوادهی و فشار مورد نیاز موتور به خوبی تامین نشده و پیشرانه به خوبی کار نمی‌کند.

راه حل بعدی تمیز کردن موتور است. برای این کار باید هزینه پرداخت کنید؛ اما از انجام این عمل به هیچ وجه ضرر نخواهید کرد. باید توجه داشت که گاهی اوقات کثیفی‌های موتور روی سوراخ‌های برگشت روغن در سر سیلندر را می‌پوشاند و در نتیجه باعث نشتی روغن به محفظه خواهد شد. تعمیر توربوشارژ، تعویض PCV، تعویض رینگ‌های پیستون، تعویض کاسه نمدهای سوپاپ و بازدید اتصالات محفظه روغن موتور و… را نیز از یاد نبرید.

خروج دودهای آبی رنگ از اگزوز به چه معنا است؟

این علامت نشانه‌ای از بروز یک مشکل جدی در موتور بوده و در صورت بروز آن احتمالاً ما شاهد سوختن روغن موتور در محفظه احتراق پیشرانه یا اصطلاحاً روغن سوزی خودرو هستیم.

علت خروج دودهای آبی رنگ از لوله اگزوز چیست؟

نشتی محفظه روغن، خرابی رینگ پیستون‌ها، آسیب دیدگی توربوشارژ، گیر کردن سوپاپ PCV و چکیدن روغن روی منیفولد اگزوز از جمله دلایل بروز این مشکل هستند.

ثبت دیدگاه

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.