ایران خودرو بزودی دنا پلاس توربوشارژ را با موتور EFP عرضه میکند. این پیشرانه قدرت بیشتری نسبت به موتور EF7 دارد و میزان مصرف سوخت آن کمتر است.
به گزارش خودرم، قائم مقام توسعه محصول، کیفیت و پروژههای ایران خودرو از اتمام آزمایشهای موتور EFP خبر داده است. به گفته او بزودی تولید این پیشرانه به شکل انبوه آغاز شده و دنا پلاس توربو با موتور EFP عرضه خواهد شد. احتمال میرود که با شروع تولید انبوه این موتور و استفاده از آن در دنا پلاس توربو، ایران خودرو «ری را» نیز به آن مجهز شود.
مشخصات موتور EFP دنا پلاس توربو
این موتور جدید دارای استاندارد یورو 6 بوده و علاوه بر خاصیت رقابتپذیری، موجب کاهش مصرف سوخت و انتشار گازهای آلاینده خواهد شد. هیچ اشتراکی میان EFP و EF7 وجود ندارد و قطعات آن از نطر طراحی و… کاملاً متفاوت هستند. با این حال سر سیبندر و بلوک سیلندر موتور جدید ایران خودرو بر روی خط تولید EF7 قابلیت مونتاژ را دارد. نسخه توربوشارژ موتور EFP از نظر نوع طراحی میل لنگ، یاتاقانها، شاتون، پیستون، میل بادامک، سرسیلندر، منیفولد هوای ورودی، منیفولد دود خروجی، سیستم EMS، توربوشارژ، سیستم خنک کنننده و… کاملاً متفاوت از EF7 است.
موتور جدید ایران خودرو برای دنا پلاس توربو سیستم پیشرفته زمان بندی متغییر سوپاپ CVVT دارد و طراحی این سامانه توسط ایران خودرو، یک دست آورد بزرگ محسوب میشود. اگر موتور EF7 توربو قدرتی معادل با 150 اسب بخار و گشتاوری 215 نیوتنمتری داشت؛ در موتور چهار سیلندر و 16 سوپاپ EFP شاهد قدرتی بین 160 تا 170 اسب بخار بوده و گشتاور آن نیز به 240 نیوتنمتر میرسد. بنابراین موتور FFP دنا پلاس توربو حدود 10 تا 20 اسب بخار قدرت بیشتری نسبت به موتور EF7 توربو قدیمی دارد.
امکانات دنا پلاس EFP
ایران خودرو جزئیاتی درباره امکانات دنا پلاس جدید و مجهز به EFP اعلام نکرده و به نظر میرسد که ما همچنان شاهد استفاده از ترمز دیسکی جلو و عقب، فرمان برقی، کروز کنترل، نمایشگر لمسی، دوربین و سنسور عقب، آینههای تاشو برقی و… هستیم. البته احتمالاً دنا پلاس توربو جدید به سنسور نور، استارت دکمهای، نمایشگر لمسی جدید به همراه اپل کارپلی و اندروید اتو، سامانه سنجش باد تایرها و… مجهز شود.
نسخه توربوشارژ موتور EFP از نظر نوع طراحی میل لنگ، یاتاقانها، شاتون، پیستون، میل بادامک، سرسیلندر، منیفولد هوای ورودی، منیفولد دود خروجی، سیستم EMS، توربوشارژ، سیستم خنک کنننده و… کاملاً متفاوت از EF7 است.
در موتور چهار سیلندر و 16 سوپاپ EFP شاهد قدرتی بین 160 تا 170 اسب بخار بوده و گشتاور آن نیز به 240 نیوتنمتر میرسد.