برای چه ماشین‌هایی خرید بیمه بدنه ضروری است؟
منتشر شده در ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۲۸
بیمه بدنه

اگر به داشتن این بیمه فکر می‌کنید، خرید بیمه بدنه خودرو از بیمه‌بازار، بهترین گزینه پیش روی شماست. اما اگر هنوز نمی‌دانید که خودروی شما به بدنه نیاز دارد یا نه، بهتر است این مطلب را تا پایان دنبال کنید.

خرید بیمه بدنه برخلاف بیمه شخص ثالث، الزام قانونی ندارد. یعنی شما به‌خاطر نداشتن آن، جریمه نمی‌شوید. اما مزایایی که این بیمه در اختیار شما قرار می‌دهد، در برخی مواقع اهمیت آن را تقریبا با بیمه شخص ثالث بالا می‌برد و خرید آن را توجیه‌پذیر می‌کند.

اگر به داشتن این بیمه فکر می‌کنید، خرید بیمه بدنه خودرو از بیمه‌بازار، بهترین گزینه پیش روی شماست. اما اگر هنوز نمی‌دانید که خودروی شما به بدنه نیاز دارد یا نه، بهتر است این مطلب را تا پایان دنبال کنید تا به تصمیمی قطعی برسید. در اینجا بررسی می‌کنیم که آیا تمام خودروها به بیمه بدنه نیاز دارند یا نه.

بیمه بدنه چیست؟

با بدیهیات شروع می‌کنیم؛ بیمه بدنه جبران کننده آن دسته از خسارت‌هایی است که تحت پوشش بیمه شخص ثالث نیستند. به عبارت دیگر اگر شما در تصادفی مقصر باشید، خودروی شما در اثر بلایای طبیعی آسیب ببیند یا مورد سرقت کلی و جزئی قرار گیرد، بیمه شخص ثالث مسئولیتی برای پرداخت خسارت‌ها ندارد و این بیمه بدنه است که می‌تواند در این شرایط، بسیار کمک کننده باشد. 

در نظر داشته باشید که با توجه به پایین بودن کیفیت ساخت اکثر خودروهای داخلی، حادثه‌خیز بودن جاده‌ها و موارد پرشمار دیگری از این قبیل، ریسک وارد آمدن خسارت به خودروی شما را به شدت بالا می‌برند. به همین دلیل داشتن این بیمه بدنه می‌تواند تا حد زیادی اطمینان‌بخش باشد. 

پوشش‌های بیمه بدنه خودرو

بیمه بدنه دو نوع پوشش در اختیار شما به عنوان بیمه‌گذار قرار می‌دهد؛ «پوشش‌های اصلی» که در همه بیمه‌نامه‌ها به صورت پیش‌فرض ارائه می‌شوند و «الحاقیه‌ها یا پوشش‌های اضافی» که در صورت درخواست شما، به بیمه‌نامه اضافه می‌شوند.

در نظر داشته باشید که در برخی از شرایط خاص که به استثنائات بیمه بدنه معروف هستند، این بیمه خسارتی به شما پرداخت نخواهد کرد. استثنائات بیمه یا موارد عدم جبران خسارت را می‌توانید در وبسایت خرید آنلاین بیمه چک کنید یا در هنگام خرید حضوری، از نماینده بیمه در مورد آن‌ها اطلاعات کسب کنید. 

بیمه بدنه برای چه خودروهایی ضروری است؟

توصیه کلی این است که فارغ از قیمت و کاربرد خودرویی که در اختیار دارید، حتما برای آن بیمه بدنه تهیه کنید؛ دلایل اصلی آن هم در مقدمه بررسی شدند. اما برخی از خودروها هستند که تحت هر شرایطی باید بیمه بدنه داشته باشند و قانون، صاحبان این خودروها را ملزم کرده است. 

خودروهای نامتعارف

خودروی نامتعارف به خودرویی گفته می‌شود که قیمت آن بیشتر از ۵۰ درصد دیه کامل مرد مسلمان در ماه حرام در سال باشد. در حال حاضر (اسفند ۱۴۰۲) این رقم حدود ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان است. اگر خودرویی که در اختیار دارید، نامتعارف است (یعنی قیمت آن از ۶۰۰ میلیون تومان بالاتر است)، داشتن بیمه بدنه برای آن الزامی خواهد بود. 

قیمت خودروهای نامتعارف بیشتر از خودروهای متعارف است. دلیل این امر، ارزش بیشتر این خودروها و ریسک بیشتر خسارت است. همچنین شرکت‌های بیمه ممکن است شرایط سخت‌گیرانه‌تری برای صدور بیمه بدنه برای این نوع خودروها اعمال کنند.

ضرورت خرید بیمه بدنه ماشین

خودروهای لوکس و خاص

خودروهایی که بسیار لوکس هستند، واردات آن‌ها محدود است یا ارزش تاریخی دارند نیز جز آن دسته از خودروهایی قرار می‌گیرند که بیمه بدنه برای آن‌ها ضروری است هم به دلیل لوکس بودن و هم ارزش بالایی که دارند.

مناطق حادثه‌خیز و پرخطر

با اینکه الزام قانونی در این مورد وجود ندارد، اما اگر شما در منطقه پرخطری زندگی می‌کنید که به دلیل وضعیت جغرافیایی و آب و هوایی، احتمال تصادف در آن‌ها زیاد است، بهتر است که بیمه بدنه داشته باشید. هزینه‌های تعمیر و خرید قطعات هر خودرویی گران است و در صورت تصادف و نداشتن بیمه بدنه، ممکن است با هزینه‌های سنگینی روبرو شوید.

خرید بیمه نامه بدنه

رانندگان تازه‌کار

این مورد هم الزام قانونی ندارد: اما اگر از آن دسته از افرادی هستید که به تازگی گواهینامه گرفته‌اید و رانندگی را آغاز کرده‌اید، بهتر است که بیمه بدنه هم داشته باشید. مدتی طول می‌کشد که مهارت‌های خود را  در رانندگی به سطح مطلوب و حرفه‌ای برسانید و ممکن است که در طول این مدت دچار حادثه شوید.

مناطق پرتردد و پرترافیک

بر کسی پوشیده نیست که وضعیت فرهنگ رانندگی در کشور ما با سطح استاندارد جهانی فاصله دارد. به علاوه وضعیت اکثر خیابان‌ها و جاده‌های کشور هم چندان استاندارد و بهینه نیست و همین عوامل باعث پیچیده‌تر شدن وضعیت ترافیکی شهرها می‌شود. اگر از آن دسته افرادی هستید که مناطق شلوغ و پرترافیک رانندگی می‌کنید، بیمه بدنه از الزامات خودروی شماست. اما قانون هیچ اجباری برای داشتن بیمه بدنه برای این شرایط ندارد.

خودروهای صفر کیلومتر

خودروهای صفر کیلومتر به دلیل قیمت بالا و همچنین عدم وجود سابقه رانندگی، بیشتر در معرض خطر سرقت و یا آسیب‌دیدگی هستند. به همین دلیل، خرید بیمه بدنه برای این نوع خودروها می‌تواند خیال شما را آسوده‌تر کند. همچنین تخفیف حداکثر ۲۰ درصدی هم روی اولین بیمه‌نامه خودروهای صفر کیلومتر اعمال می‌شود. این مورد هم از سوی قانون اجباری نشده است.

خودروهایی با نقص فنی 

اگر خودروی شما دارای نقص فنی جدی است که در حال حاضر امکان برطرف کردن آن‌ را ندارید، بهتر است که برای آن بیمه بدنه تهیه کنید؛ چرا که احتمال بروز حادثه برای آن بیشتر است و خرید بیمه بدنه می‌تواند راه حلی برای جبران خسارت‌های احتمالی باشد.

بیمه بدنه را جدی بگیرید

با اینکه خرید بیمه بدنه فقط برای برخی خودروهای لوکس و غیرمتعارف، الزام قانونی دارد و سایر خودروها می‌توانند بدون آن هم تردد کنند، اما دلایل بسیاری وجود دارد که داشتن بیمه بدنه را برای هر نوع خودرویی فارغ از قیمت و شرایط استفاده آن، ضروری می‌کند. قیمت اکثر خودروهای داخلی بالاست و بالطبع هزینه تعمیرات و قطعات یدکی آن‌ها هم بالا خواهند بود. در صورت بروز خسارت‌ها، بیمه بدنه جلوی وارد آمدن چنین هزینه‌هایی را به شما، خواهد گرفت.

دسته بندی ها: رپورتاژ عناوین روز
برچسب ها:

ثبت دیدگاه

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.