انواع پوشش شیشه خودرو و ویژگی آنها را بشناسید
از کریستال تا متالایز منتشر شده در ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۴۷
شیشه خودرو

به منظور حفظ حریم خصوصی داخل خودروها و جلوگیری از تابش نور و اشعۀ ماوراء بنفش از انواع مختلف شیشه برای خودرو استفاده می‌شود. در این متن با آنها آشنا می‌شویم.

به گزارش خودروم، در دهه 1980 در انواع خودروها و ون‌های گوناگون از رنگ تیره برای شیشه‌های خودرو استفاده شد. این عمل برای افزایش حریم خصوصی سرنشینان و بیشتر عایق بودن شیشه‌ها نسبت به انواع تک جداره صورت گرفت. روزهای آویخت پرده برای جلوگیری از نفوذ نور به داخل خودرو به پایان رسید. قیمت مناسب این شیشه‌ها علاوه بر افزایش کیفیت سواری، از هزینه کردن بودجه اضافی نیز جلوگیری می‌کرد. امروزه نیز بسیار از خودروها به شکل مستقیم و در خط مونتاژ به انواع شیشه دودی مجهز می‌شوند. تقاضا به حتی بالا رفته که حالا به شکل جداگانه شیشه‌هایی برای خودروهای مختلف و رفع نیاز مشتریان نسبت به انواع دودی شیشه ساخته می‌شود.

البته مقررات زیادی پیش روی تولیدکنندگان شیشه قرار دارد. این قوانین شامل میزان حفاظت در برابر نور در تمام پنجره‌ها است. شیشه جلو نیز استاندارد خاص و ویژه‌ای دارد و به همین خاطر نسبت به سایر شیشه‌های خودرو بسیار گران قیمت‌تر هستند. بنابراین اگر به دنبال رنگی کردن شیشه‌های خودرو هستید؛ ما شما را با انواع پوشش شیشه، ویژگی‌ها، معایب و مزایای آنها آشنا خواهیم کرد. در ادامه شش گزینه موجود به عنوان پوشش شیشه خودرو را بررسی می‌کنیم.

پوشش کربنی شیشه خودرو

شیشه خودرو

شیشه کربنی یکی از پیچیده‌ترین انواع پوشش شیشه خودرو است. برای ساخت آن از صدها ریز لایه پلیمر به همراه کربن استفاده می‌شود. این پوشش مانند روکشی صاف و تیره عمل می‌کند و باعث حفاظت از سرنشینان در برابر اشعه ماوراء بنفش خواهد شد. اگر به دنبال جلوگیری از نمایش داخل کابین هستید؛ این پوشش بهترین گزینه برای شما است. شیشه‌های کربنی در طول زمان رنگ خود را از دست نمی‌دهند. همچنین پوشش کربن شیشه خودرو عایقی عالی است. این یعنی در تابستان خنک و در زمستان گرم خواهد بود. رنگ تیره نیز تا حد زیادی تابش نور را کاهش می‌دهد. متاسفانه این نوع از پوشش شیشه قیمت بالایی دارد.

پوشش سرامیکی شیشه خودرو

شیشه ماشین

شاید احمقانه به نظر برسد؛ اما پوشش سرامیکی یکی از بهترین گزینه‌ها است. این نوع شیشه دارای سه لایه سرامیک، چسب و یک پوشش محافظ خواهد بود. اما چرا سرامیک عالی است؟ در لایه میانی ذرات سرامیکی وجود دارند آنها بسیار ریز بوده و روی دید سرنشینان از داخل خودرو تأثیری ندارند. از بیرون هم روکس مات و صاف سرامیک مانند سایر گزینه‌ها حریم خصوصی شما را حفظ نمی‌کند. اما نوع پوشش بسیار ایده‌آل است. این پوشش نارسانا بوده و به مین خاطر بهترین عایق و محافظ سرنشینان در برای اشعه ماوراء بنفش خواهد بود. در واقع سرامیک دو برابر نسبت به سایر پوشش‌ها بهتر است. این پوشش به مرور زمان از بین نخواهد رفت. اما از میزان تابش نور تا حد زیادی جلوگیری می‌کند. علاوه بر این مقاومت شیشه در برابر شکستن و… را افزایش خواهد داد. تنها عیب سرامیک را باید قیمت آن دانست.

پوشش کریستالی شیشه خودرو

شیشه ماشین

اکنون چیز زیادی در رابطه با پوشش کریستالی شیشه خودرو نمی‌شنوید. در واقع اکثر فروشندگان بزرگ و کوچک حتی نام و جزئیات آن را تشخیص نمی‌دهند. با این حال پوشش کریستالی یک رنگ خاص است. این رنگ در چهار سطح تیره موجود بوده و در روشن‌ترین حالت تا 90 درصد نور را وارد خودرو می‌کند. به همین خاطر هم غیر قابل تشخیص است. با این حال لایه‌های متعددی دارد. این سطوح حفاظتی عالی در برابر گرما و اشعه ماوراء بنفش به ارمغان می‌آورند. امروزه از این شیشه و پوشش در اکثر خودروها استفاده می‌شود. پوشش کریستال محافظی عالی و بدون پایین آوردن کیفیت دید سرنشینان است.

برچسب شیشه دودی

شیشه دودی

استفاده از برچسب شیشه دودی یکی از مقرون به صرفه‌ترین راه کارها برای رنگ کردن شیشه خودرو است. در این روش از یک لایه چسب با پوششی از پلی استر استفاده می‌شود. شاید انجام این کار ارزان به نظر برسد؛ اما انتخابی عالی پیش روی شما است. شیشه با این عمل خط و خش زیادی نخواهد دید. از طرفی اشعۀ ماوراء بنفش کمتری به داخل خودرو نفوذ می‌کند. با این حال به مرور زمان این پوشش از بین خواهد رفت. از طرفی نصاب باید بسیار مهار باشد تا حباب‌های هوا در زیر پوشش برچسب شیشه دودی ظاهر نشوند. اما این پوشش به اندازه سایر انواع شیشه خودرو موثر نیست. برچسب شیشه دودی تأثیر خاصی در میزان جذب گرمای خودرشید به داخل خودرو ندارد. در واقع این برچسب فقط امکان دیدن داخل خودرو از بیرون را کمتر خواهد کرد.

پوشش هایبرید یا ترکیبی شیشه خودرو

این نوع از شیشه‌ها دارای سه لایه هستند. لایه میانی شامل پودر فلز خواهد بود. کیفیت شیشه‌های هایبریدی بسیار بالا بوده و بخوبی از نفوذ نور به داخل خودرو جلوگیری می‌کنند. البته رنگ آن روش به نظر می‌رسد. اما تابش نور، گرما و میزان اشعه ماوراء بنفش را به خوبی مدیریت خواهد کرد. همچنین در برابر شکستن مقاوم بوده و با تجهیزات الکترونیکی تداخلی ندارد.

پوشش متالایز شیشه خودرو

یکی از گران‌ترین انواع پوشش شیشه خودرو را باید متالایز نامید. این پوشش شامل لایه‌ای از چسب، یک لایه محافظ اشعه ماوراء بنفش، لایه‌ای از متالایز و روکشی محافظ است. این شیشه در برابر خط و خش مقاوم خواهد بود. البته فلز موجود در این نوع شیشه‌ها باعث ایجاد تداخل الکترونیکی و ایجاد مشکل برای GPS، رادیو و… خواهد شد. بنابراین خودروهای وابسته به کامپیوتر احتمالاً با مشکلاتی مواجه خواهند شد. از طرفی این پوشش بسیار ضخیم بوده و مات به نظر می‌رسد.

ثبت دیدگاه

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.