نفربر زرهی آرما را بشناسید
وقتی ترکیه می‌جنگد! منتشر شده در ۱۵ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۰۰
نفربر زرهی آرما / Arma APC

در این متن به سراغ نفربر زرهی آرما (Arma) از ارتش ترکیه رفته‌ایم و شما را با آن آشنا خواهیم کرد.

به گزارش خودروم، نفربر زرهی آرما (Arma) حاصل تلاش یک سرمایه‌گذار خصوصی به نام اتوکار(Otokar) برای رفع نیز ارتش ترکیه به خودروهای زرهی چرخدار آبی و خاکی است. توسعه این نفربر زرهی از سال 2007 آغاز شد و اولین نسخه آن به شکل شش چرخ متحرک در سال 2010 معرفی شد.

در آن زمان نیاز ترکیه به این نفربر زرهی 336 دستگاه عنوان شد و باید با نفربر زرهی FNSS Pars و خودروی نظامی چند منظوره Patria AMV رقابت می‌کرد. علاوه بر این هدف گذاری های صادراتی هم برای این خودروی نظامی صورت گرفت و بعدها تعدادی از ان به کشورهای بحرین و جمهوری آذربایجان صادر شدند. اولین نسخه تولیدی نفربر زرهی آرما (Arma) در سال 2012 به ارتش ترکیه تحویل داده شد و چند کشور دیگر هم نسبت به خرید این نفربر زرهی اعلام آمادگی کردند.

نفربر زرهی آرما / Arma APC

شرکت اتوکار پیش از این نفربر زرهی، نمونه‌ای هشت چرخ متحرک به نام یاووز (Yavuz) را که نسخه اصلاح شده نفربری به نام تیرکس از سنگاپور بود اصلاح کرد. اما یاووز موفق نبود و هیچ سفارشی برای تولید دریافت نکرد؛ با این حال برخی از کارشناسان معتقد هستند که آرما نسخه توسعه یافته یاووز است.

نفربر زرهی آرما / Arma APC

برای تولید نفربر زرهی آرما (Arma) انبوهی از فلز فولاد به یکدیگر جوش داده شده و متاسفانه هیچ جزئیاتی درباره سطح حفاظتی آن منتشر نشده است. با این حال به نظر می‌رسذ مه زره ان توان مقاومت در برابر گلوله‌های 7.62 میلی‌متری و ترکش‌های گلوله‌های توپ را دارد. همچنین احتمالاً این نفربر در برابر مین‌های ضد تانک 8 کیلوگرمی هم به خوبی مقاوم خواهد بود. خودرو به سیستم حفاظت NBC مجهز شده و ظرفیت حمل بار آن 4500 کیلوگرم است.

این نفربر زرهی ترکیه‌ای را می‌توان به مسلسل سنگین یا سلاح‌های کنترل از راه دور مجهز کرد. همچنین امکان بهره‌گیری از یک توپ 20 میلی‌متری و برجک مخصوص ان وجود دارد.

نفربر زرهی آرما / Arma APC

نفربر زرهی آرما (Arma) دو خدمه داردو هشت سرباز کاملاض مجهز را حمل خواهد کرد. نیروها باید از طریق درهای عقب و دریچه‌های موجود بر روی سقف خودرو از ان خارج شده یا به اان وارد شوند. همچنین یک در اضطراری در یک سمت بدنه قرار دارد. چند ایستگاه و حفاظت شده برای شلیک نیروهای از داخل خودرو نیز در نظر گرفته شده است.

نفربر زرهی آرما / Arma APC

نوع موتور نفربر زرهی آرما (Arma) مشخص نیست؛ اما ما می‌دانیم که 450 اسب بخار قدرت دارد. احتمالاً از پیشرانه‌ای توربوشارژ و از نوع کاترپیلار C9 و مشابه با یاووز استفاده شده و موتور در جلو قرار دارد. پیشرانه به جعبه‌دنده اتوماتیک متصل شده و آرما را می‌توان به  شکل 6×4 برای حرک در سطوح سخت و 6×6 برای عبور از مسیرهای ناهموار راند.

نفربر زرهی آرما / Arma APC

دو محور جلوی نفربر آرما را می‌توان هدایت کرد. همچنین سیستم تعلیق هیدروپنوماتیک به خوبی عمل کرده و در خارج از جاده به خوبی از پس موانع بر می‌آید. همچنین سیستم باد مرکزی تایر و لاستیک‌های run-flat هم به شکل استاندارد در اختیار سرنشینان قرار دارد. نفربر زرهی آرما (Arma) دوزیست بوده و با استفاده از دو جت آبی می‌تواند روی آب حرکت کند. این خودروی نظامی قابلیت حمل توسط هواپیمای نظامی C-130 Hercules را دارد.

نسخه اصلی این نفربر را می‌توان برای بسیاری از ماموریت‌های نظامی آماده کرد. در حال حاضر انوع شناسایی، خنثی‌سازی، فرماندهی، پشتیبانی و… نفربر زرهی آرما وجود دارد.

نسخه 8 چرخ متحرک ارما هم تولید شده و این موضوع در سال 2011 افشا شد. این نسخه حجم بیشتری دارد و علاوه بر حمل سربازان بیشتر، سلاح‌های سنگین‌تری می‌توان روی ان قرار داد و از برجک 30 میلی‌متری برخوردار شد.

موتور

نوع موتور نفربر زرهی آرما (Arma) مشخص نیست؛ اما ما می‌دانیم که 450 اسب بخار قدرت دارد. احتمالاً از پیشرانه‌ای توربوشارژ و از نوع کاترپیلار C9 و مشابه با یاووز استفاده شده و موتور در جلو قرار دارد.

کشور سازنده

نفربر زرهی آرما (Arma) حاصل تلاش یک سرمایه‌گذار خصوصی به نام اتوکار(Otokar) برای رفع نیز ارتش ترکیه به خودروهای زرهی چرخدار آبی و خاکی است.

ثبت دیدگاه

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.