
کاهش قیمت محصولات تسلا در چین اعتراض مالکان خودروهای این برند را در پی داشته است.
به گزارش خودروم، مالکان تسلا در چین با تشکیل یک گروه برای حفظ منافع و حقوق خود به دفتر تسلا حمله کرده و نسبت به نقص حقوق خود توسط این خودروساز آمریکایی اعتراض کردند. ماجرا از آنجا شروع شد که تسلا قیمت مدل 3 و مدل Y را رسماً در چین کاهش داده و در آینده نیز دوباره اقدام به کاهش قیمتها خواهد کرد.
تسلا در حال حاضر سه نوع مدل Y و دو نوع مدل 3 را در چین میفروشد. پیش از این قیمت مدل پایه RWD مدل سه 39,700 دلار بود؛ اما در بروزرسانی جدید، مشتریان باید 37,700 دلار پرداخت کنند و این یعنی کاهش 2 هزار دلاری قیمت یکی از پر فروشترین محصولات تسلا در بازار چین.
از سوی دیگر نسخه دو موتوره AWD مدل 3 پرفورمنس با قیمت جدید 49,650 دلار به فروش میرسد و این در حالی است که پیش از این برای خرید این خودرو باید 52,205 دلار پرداخت میشد.
علاوه بر این، برای خرید نسخه RWD مدل Y باید به جای 44,968 دلار، مبلغ 40,994 دلار را پس کسر یارانه دولتی به شرکت تسلا پرداخت کرد. پیش از این مدل مزبور به دلیل اینکه قیمت آن بالاتر از 42,500 دلار بود؛ مشمول دریافت یارانه دولتی نمیشد. این یارانه به خودروهایی با قیمت بیش از 42,500 دلار پرداخت نمیشود؛ مگر آنکه قابلیت تعویض باتری در آن خودروها وجود داشته باشد.
علاوه بر کاهش قیمت مدل پایه Y، خریدران رنگ نقرهای این خودرو را میتوانند به شکل رایگان آن را سفارش دهند و این در حالی است که پیش از این برای برخورداری از رنگ مزبور باید 1,135 دلار دیگر پرداخت میشد.
همچنین نسخه دور بُرد و AWD مدل Y دو موتوره به همراه نسخه دو موتوره AWD مدل Y پرفورمنس به ترتیب با قیمت 56,036 و 59,300 دلار به فروش میرسیدند؛ اما اکنون برای خرید آنها باید 50,786 و 56,462 دلار به شرکت تسلا پرداخت کرد.
کاهش قیمت محصولات تسلا شاید برای خریداران جدید محصولات این کمپانی در چین، خبر خوبی باشد؛ اما این موضوع برای مالکان فعلی محصولات این شرکت خوب نبوده و آنها شکایتی مبنی بر نقص حقوق خود را بر علیه تسلا تنظیم کردهاند.
در اقدامی بیسابقه، بسیاری از مالکان تسلا برای دفاع از حقوق خود به دفتر این خودروساز آمریکایی هجوم بردند و تا این لحظه هیچ یک از مقامات تسلا به این موضوع واکنشی نشان نداده است.
علت احتمالی کاهش قیمتها از سوی تسلا، شاید کاهش هجم سفارش از سوی مشتریان چینی باشد. به گفته رسانههای چینی، تعداد بازدیدکنندگان نمایشگاههای تسلا در این کشور در سه ماهه دوم سال جاری حدود 50 درصد کاهش یافته است. این خودروساز برای جلوگیری از کاهش مشتریان از اول اکتبر وامهایی با نرخ بهره پایین، یارانه بیمه و… را به مشتریان خود عرضه کرده و زمان کاهش قیمت محصولات خود را سپتامبر 2022 اعلام کرده بود.
با این حال به نظر میرسد که رفت و آمد به فروشگاههای تسلا بهبود چشمگیری نداشته و به همین خاطر هم تسلا قیمت محصولات خود را کاهش داده است.
به نظر میرسد که تعداد مشتریان این برند آمریکایی در چین کاهش یافته و همین موضوع عامل کاهش قیمت خودرو توسط این کمپانی است.
آنها معتقد هستند که حقوق مصرف کنندگان توسط تسلا نقض شده و به همین خاطر بر علیه تسلا شکایتی تنظیم کردهاند.