معرفی شاهین پلاس به همراه مشخصات فنی
کمی بهتر منتشر شده در ۰۷ شهریور ۱۴۰۲ ساعت ۱۷:۰۰
شاهین پلاس

در این محتوا ضمن معرفی خودروی شاهین پلاس، به بررسی ویژگی‌های موتور این خودرو یعنی me16 پرداخته و نگاهی کوتاه به جدیدترین محصول سایپا خواهیم داشت.

به گزارش خودروم، گروه خودروسازی سایپا در نمایشگاه دست آوردهای دولت چند خودروی جدید خود را به نمایش گذاشت. یکی از این خودروها نسخه پلاس شاهین بود. خودرویی ارتقاء یافته که بزودی در تیپ‌های دستی و اتوماتیک وارد بازار کشور خواهد شد. در ادامه ضمن معرفی شاهین پلاس به همراه جزئیات فنی آن، نگاهی کوتاه به این خودرو می‌کنیم.

معرفی سایپا شاهین

جلو شاهین پلاس

شاهین در حال حاضر پرچمدار گروه خودروسازی سایپا است. این خودرو بر اساس پلتفرم SP100 توسعه یافته و باید آن را یک سدان کلاس C دانست. ابتدا قرار بود که با همکاری برلیانس، از موتورهای این شرکت برای شاهین استفاده شود. اما اکنون شاهین در نسخه‌های دنده‌ای تیپ G و اتوماتیک CVT با موتور M15 توربو شارژ روی خط تولید سایپا حضور دارد. اما شاهین + هم بزودی به جمع سایر برادران خود می‌پیوند. در واقع مهندسین سایپا نسخه 16 سوپاپی موتور قبلی به نام ME16 تنفس طبیعی را خلق کرده‌اند و آن را در شاهین پلاس به گیربکس دستی 5 سرعته یا اتوماتیک AT و CVT متصل می‌کنند.

طراحی بدنه شاهین پلاس چگونه است؟

نسخه پلاس شاهین

از نظر ظاهری تفاوت خاص و چشمگیری بر روی بدنه شاهین + نسبت به سایر براداران آن دیده نمی‌شود. در واقع نسخه پلاس شاهین از نظر بدنه و شمایل کلی آن مانند شاهین اتوماتیک CVT است. جلو پنجره و دستگیره‌های کرومی از جمله ویژگی‌های این خودرو هستند. همچنین بر روی در صندوق عقب نیز نواری کرومی و ما بین چراغ‌های عقب قرار دارد. به غیر از این یک نشان پلاس هم در کنار نام فارسی شاهین قرار می‌گیرد. رینگ‌ها در نسخه فعلی 15 اینچی بوده و احتمال استفاده از رینگ 16 اینچی در نسخه نهایی وجود دارد.

مشخصات فنی شاهین پلاس

لوگو شاهین پلاس

شاهین پلاس از موتور ME16 استفاده می‌کند. این پیشرانه نسخه ارتقاء یافته ME15 است. اکنون ما با موتوری چهار سیلندر خطی 16 سوپاپ به همراه دو میل بادامک رو بروی هستیم. این موتور سر سیلندری از جنس آلومینیوم دارد و به سیستم پاشش سوخت چند نقطه‌ای مجهز است. قطر سیلندرهای موتور ME16 در کورس 78.2 در 82 میلی‌متر بوده و نسبت تراکم آن 11 خواهد بود. این موتور قادر به تولید قدرتی معادل با 113 تا 115 اسب بخار بوده و بیشینه گشتاور آن 145 تا 150 نیوتن متر است. موتور ME16 شاهین + دارای استاندارد آلایندگی یورو 5 بوده و قابلیت ارتقاء به یورو 6 را دارد. این موتور دارای فناوری زمان بندی متغییر سوپاپ‌های ورودی بوده و به جعبه دنده 5 سرعته دستی 5F18 یا 6 سرعته اتوماتیک DAE متصل می‌شود.

امکانات شاهین پلاس چیست؟

شاهین + از نظر طراحی داخلی هم هیچ تفاوتی نسبت به نسخه اتوماتیک CVT ندارد. این خودرو دارای سانروف، آنتن کوسه‌ای، نمایشگر لمسی 10 اینچی، دو کیسه هوا، دوربین دنده عقب، تیپ ترونیک، تهویه مطبوع اتوماتیک، کروز کنترل، فرمان برقی، آنتن کوسه‌ای، استارت دکمه‌ای و… مجهز است. البته شاهین + نسبت به نسخه اتوماتیک CVT دارای امکانات بیشتری نظیر کیسه هوای جانبی سرنشینان جلو، شیشه‌های دودی عقب، سنسور نور، دوربین 360 درجه، سنسور باران و… است.

قیمت و رقیب شاهین پلاس

شاهین + در نمونه اتوماتیک باید به جنگ محصولاتی مانند دنا لاس اتوماتیک، تارا جوانان، جک J4 و… برود. نمونه دستی این خودرو نیز رقیبی جدی برای دنا پلاس و تارا دنده دستی از شرکت ایران خودرو است. قیمت نسخه پلاس شاهین هنوز مشخص نیست؛ اما احتمالاً ارزشی برابر با تارا اتوماتیک دارد. البته این فقط در حد و اندازه احتمال بوده و باید منتظر بود.

موتور شاهین پلاس چیست؟

موتور نسخه پلاس شاهین ME16 است. این پیشرانه 16 سوپاپ قادر به تولید قدرتی معادل با 113 تا 115 اسب بخار بوده و گشتاور آن بین 145 تا 150 نیوتن متر است. همچنین موتور مزبور استاندارد یورو 5 داشته و توان دریافت استاندارد یورو 6 را دارد. این موتور به گیربکس 5 سرعته دستی 5F18 یا 6 سرعته DAE متصل است.

امکانات شاهین پلاس چیست؟

گرمکن صندلی راننده، نمایشگر 10 اینچی، آنتن کوسه‌ای، دوربین 360 درجه، سنسور باران و نور، دوربین دنده عقب، سنسور دنده عقب، کروز کنترل، تهویه مطبوع اتوماتیک، استارت دکمه‌ای و… از جمله امکانات این خودرو هستند.

ثبت دیدگاه

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.