![خودروهای چینی در اروپا](https://khodrom.ir/wp-content/uploads/2024/05/Chinese-cars-in-Europe.webp)
خودروسازان چینی با برندسازی و ایجاد زیر مجموعههای جدید در صدد عبور از افکار منفی موجود در اروپا نسبت به محصولات چینی و فروش خودرو هستند.
به گزارش خودروم، داستان ورود خودروهای چینی به اروپا به واقعیتی انکار ناپذیر تبدیل شده است. این محصولات به دلایل مختلفی وارد جادههای اروپا میشوند. از جمله این دلایل باید به رقابت پذیری بسیار بالای چینیها و ظاهر اغواگر برخی از خودروهای مزبور یاد کرد. البته خودروسازان چینی به لطف حمایت قدرتمند دولت خود به راحتی محصولات جدید را تولید میکنند. اما همه این ویژگیها برای پیروزی یک برند خودروسازی کافی نیست.
در حال حاضر تصویر ذهنی موجود از چین و محصولات این کشور در اروپا و آمریکا مشکلساز است. خودروسازان چینی سالها به تولید نسخههای پایینتر محصولات غربی بودند. اما خالا با محصولات با کیفیت خود به بازار اروپا هجوم میآورند. با این حال مصرف کنندگان اروپایی محتاط هستند. چین چین و محصولات چینی را مساوی با کیفیت پایین میدانند.
صرفهجویی در زمان توسط خودروسازان چینی
بنابراین چین برای پیش برد اهداف خود در اروپا و رسیدن به هدف نهایی، راه حل دیگری را انتخاب میکند. در واقع خودروسازان چینی برنامه توسعه جهانی خود را به شکلی ویژه دنبال میکنند. پیشتاز ارائه این برنامه خاص را باید کمپانی بی وای دی دانست. برندهای چینی نیز با ایجاد زیر برندهای جدید و منحصر به بازار اروپا، هویت شرقی خود را پنهان میکنند.
به عنوان مثال برند DR Automobiles و زیر مجموعههای آن به نام EVO، Tiger، ICH-X و Sportequipe را باید مورد توجه قرار داد. چون محصول نهایی آنها مدلهایی از خودروسازان چینی چری، بایک و جک هستند. تغییر نام برندهای چینی از ادراک منفی جلوگیری میکند و ورود آنها به بازارهایی مانند ایتالیا یا اسپانیا را راحت خواهد کرد. به همین خاطر هم شرکت مزبور توانست در سال ۲۰۲۳ بیش از ۳۴ هزار دستگاه خودروی چینی را در ایتالیا و اسپانیا به فروش برساند.
در عین حال ام جی از تاریخ انگلستانی خود برای جذب مشتری در سراسر جهان بهره میبرد. این برند چینی در سال گذشته توانست ۸۴۰ هزار خودرو را به فروش برساند. از این تعداد ۲۴۸ هزار دستگاه در اروپا به فروش رسید. ام جی پر فروشترین برند چینی در اروپا بوده و اکنون حدود ۷۰ درصد از کل سهم خودروهای چینی به فروش رسیده در اروپا را به خود اختصاص میدهد. اما اگر نام آن چینی بود؛ به همین اندازه موفق عمل میکرد؟ در واقع ام جی در چین خیلی محبوب نیست و به همین خاطر هم بیشتر در خارج از خاک آن مشاهده میشود.
چند نمونه دیگر از برندسازی خودروسازان چینی
به تازگی شرکتی در ایتالیا با نام Cirelli Motor تأسیس شد. این کمپانی به فروش محصولات دانگ فنگ، سریس، بایک و فاو میپردازد. اما در سه ماه اول سال جاری تنها ۲۵ دستگاه خودرو در ایتالیا به فروش رساند. شرکتی نیز با نام EMC کراساوورهای جیلی و چری را همرا با هاچبکی به نام یادو عرضه میکند. مجموعهای نیز با نام Elaris به دنبال مشتری برای محصولات آیون، هایکان و اسکای ول است.
چری نیز با برندهای جیکو و اومودا مشغول فعالیت در اروپا است. هدف از این برندسازی فروش محصولات چری بدون اشاره به چینی بودن آنها است. اومودا تا ماه مارس سال جاری میلادی توانست ۳۳۰ دستگاه کراساوور را در اروپا به فروش برساند. لینک اند کو نیز با نامی انگلیسی به دنبال تضمین موفقیت خود در قاره اروپا است. اما به نظر شما این استراتژی کارساز است؟