سرانجام پس از ماهها گردآوری و تحقیق بر روی آمار فروش خودروسازان مختلف در بازار جهان، فهرست پر فروش ترین خودروهای الکتریکی در سال 2022 منتشر شد.
به گزارش خودروم، پس از ماهها تحقیق و جمع آوری دادههای گوناگون از بازارهای مختلف در سراسر جهان، رتبهبندی کاملی از پر فروش ترین خودروهای برقی جهان در سال 2022 به دست آمد. برخی از نتایج را از قبل انتظار داشتیم. اما شگفتیهایی وجود دارد که احتمالاً پیش زمینه وقوع تغییراتی مهم در سالهای آینده هستند.
امپراتوری تسلا با مدل Y و مدل 3
همان طور که انتظار میرفت، تسلا مدل Y در رتبه بندی جهانی حتی پیش از مدل 3 به عنوان پر فروش ترین خودروی برقی جهان در سال 2021 به فروش رسید. نزدیک به نیمی از مدلهای Y یعنی حدود 44 درصد از آنها در چین(از جمله تایوان و هنگ کنگ) به فروش رسیدند. در حالی که آمریکا و کانادا 34 درصد از حجم فروش خودروی مزبور را به خود اختصاص دادهاند.
میزان ثبت نام محصولات تسلا در اروپا با افزایش 416 درصدی به نرخ 19 درصد رسید. فروش در جنوب شرقی آسیا و اقیانوسیه به 13,400 دستگاه و در ژاپن و کره نیز به 9,600 دستگاه میرسد. روند تسلا را باید مشابه با عملکرد تویوتا برای فروش جهانی محصولات خود دانست. برند ژاپنی دو مدل از محصولات مهم خود را در جایگاه پر فروش ترین خودروهای جهان قرار میدهد. تسلا نیز با دو محصول خود رتبههای برتر فروش خودروهای برقی در جهان را به دست آورده است.
تسلا مدل 3 با فروش بیش از 482 هزار دستگاه جایگاه دوم را به خود اختصاص داد. سهم این محصول در آمریکا و کانادا 47 درصد است. در چین 28 و در اروپا 19 درصد از تسلا مدل 3 به فروش رسید. برخلاف مدل Y، مدل 3 با افت 3 درصدی فروش مواجه شد. دلیل آن باید تاثیر منفی محبوبیت شاسی بلند تسلا باشد. این دو مدل 95 درصد از حجم فروش جهانی تسلا در سال 2022 را به خود اختصاص میدهند.
شتاب گیری چینی ها
جایگاه سوم پر فروش ترین خودروهای برقی جهان در سال 2022 به وولینگ مینی میرسد. این خودرو معیار محصولات الکتریکی در کشور چین به عنوان بزرگترین بازار خودروهای برقی جهان است. میزان فروش خودروی مزبور 443,400 دستگاه بود. بنابراین مینی فاصله چندانی با مدل 3 ندارد. بخشی از محبوبیت این خودرو به خاطر قیمت آن است. اما تبدیل مینی به راه حلی ایده آل برای بسیاری از مصرف کنندگان چینی را نمیتوان انکار کرد.
روند رو به رشد خودروهای کوچک برقی در چین به تازگی آغاز شده و احتمالاً در سالهای آینده وارد بازارهای دیگر شوند. خودروهایی مقرون به صرفه، جذاب و رقابتی که شاید در سالهای آینده تنها انتخاب بسیاری از خریداران خودرو باشند. در این خصوص چین برخلاف اروپا کاملاً آماده است.
مینی تنها خودرو برقی چینی در فهرست مزبور نیست. بی وای دی دلفین به عنوان خودرویی کوچک و جالب در سگمنت بی کمی بیش از 200 هزار دستگاه فروخت. دلفین از ویژگیهای بهتری برای مطرح شدن در بازار جهانی نسبت به محصول وولینگ برخوردار است.این مورد در رابطه با یان پلاس یا اتو 3 نیز به عنوان شاسی بلندی کوچک و جذاب صادق است.
وضعیت اروپا
فولکس واگن ID.4 مجبوب ترین خودروی برقی اروپایی در سال گذشته بود. حجم فروش این محصول با رشد 53 درصدی به 175,600 دستگاه رسید. در این میان سهم چین، اروپا و آمریکا به همراه کانادا به ترتیب 47، 39 و 13 درصد است. در رتبه بعدی فولکس واگن ID.3 با فروش 77,900 دستگاه حضور دارد. میزان فروش این خودرو در اروپا با رشد 4 درصد به 68 درصد رسید. عنوان سوم نیز به فیات 500 میرسد. رتبههای بعدی در اختیار مینی، پژو 208، داچیا اسپیرینگ و… است.
در هر صورت مدلهای اروپایی از مدلهای جهانی مانند تسلا مدل 3 و مدل Y دور هستند. حتی عقب ماندگی آنها در برابر مدلهای آینده چینی کاملاً مشهود است. این زنگ خطری برای صنعت خودروسازی اروپا خواهد بود.