تفاوت واسکازین 90 و 140 چیست؟
منتشر شده در ۰۹ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۰۱
تفاوت واسکازین 90 و 140

در ادامه ضمن معرفی انواع واسکازین به بررسی تفاوت میان واسکازین 90 و واسکازین 140 و ویژگی‌های هر یک از آنها می پردازیم.

واسکازین یا روغن گیربکس یکی از روغن هایی است که در خودرو استفاده می شود. وظیفه اصلی این روغن روان کاری قطعات متحرکی است که در گیربکس، دیفرانسیل و جعبه فرمان به کار می روند. طبقه بندی انواع این روغن براساس میزان کیفیت و ویسکوزیته آن انجام می شود. مهمترین ویژگی روغن گیربکس، سازگار بودن با فلزاتی است که در جعبه دنده وجود دارند. از این فلزات می توان به فولاد و آلیاژهای مس اشاره کرد. در ادامه ضمن معرفی انواع واسکازین به بررسی تفاوت میان واسکازین 90 و واسکازین 140 می پردازیم.

واسکازین چیست؟

واسکازین یا روغن گیربکس معادل روسی روغن دنده (Gear oil) است. این مایع باعث حرکت نرم و روان دنده و چرخ دنده های داخلی قطعات مکانیکی می شود. واسکازین می ‌تواند به خوبی سلامت و کارایی گیربکس را در خودروها فراهم و از هزینه‌ های سرسام ‌آور تعویض یا تعمیر قطعات جلوگیری کند. این روغن در گیربکس و دیفرانسیل خودرو استفاده می شود و با روغن موتور متفاوت است.

انواع واسکازین

واسکازین یکی از مهم ‌ترین روغن ‌هایی است که در خودرو مصرف می ‌شود و براساس نوع جعبه دنده خودرویی که در آن مورد استفاده قرار می گیرد به دو دسته کلی MFT و AFT تقسیم می شود.

(Manual Transmission Fluid)MFT

واسکازین 90 نمونه ای از واسکازین های دستی است. واسکازین های MFT برای جعبه دنده های دستی و دیفرانسیل ها تولید می شوند. این نوع روغن، غلظت بالایی داشته و به دلیل داشتن ترکیبات مختلف برای دنده های دستی مناسب است. نباید هیچ گاه از روغن گیربکس دستی به جای روغن دنده های اتوماتیک استفاده کرد. از ویژگی های روغن گیربکس دستی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

غلظت و ویسکوزیته بالا به منظور خنثی سازی فشار وارد شده بر دنده

داشتن مقاومت بالا در برابر گرمای زیاد

حفاظت از دنده از طریق انتقال حرارت

نقطه جوش بالا

مقاومت بالا در برابر فشار

محافظت از قطعات خودرو در برابر خوردگی

AFT (Manual Transmission Fluid)

به دلیل وجود انواع خودروهای دنده اتومات در بازار، این روغن برای استفاده در گیربکس هایی با جعبه دنده اتومات تولید شده است. این نوع واسکازین رقیق تر است و گرانروی کمتری دارد. واسکازین در این خودروها نسبت به خودروهایی با دنده دستی زودتر مستهلک می شود. علت این امر تولید حرارت بیشتر به دلیل فشار بالای روغن و برخورد دنده ها است. از ویژگی های روغن گیربکس اتومات می توان به موارد زیر اشاره کرد:

روانکاری جعبه دنده اتومات

انتقال قدرت از روغن به کلاچ

انتقال قدرت موتور از راه مبدل گشتاور

تنظیم میزان دما از راه انتقال حرارت

روان کردن دنده ها و یاتاق ها

کنترل کردن تورم در آب بندها

روان کردن سطوحی که اصطکاک ایجاد می کنند

حفاظت سطوح فلزی در برابر خوردگی

پاک نگه داشتن قطعاتی که در بخش داخلی گیربکس وجود دارند

کنترل کردن اصطکاک ایجاد شده در صفحه کلاچ ها زمانی که دما تغییر می کند

تفاوت واسکازین با روغن موتور

واسکازین نسبت به روغن دنده غلظت کمتر، نفوذ بیشتر و ویسکوزیته یا گرانروی پایین تری دارد. این موضوع به دلیل وجود قطعات ظریف و فشرده و سرعت عملکرد بالا در جعبه دنده یا گیربکس است.

روش های تشخیص غلظت روغن گیربکس

تفاوت واسکازین 90 و 140

روغن های گیربکس بسته به نوع جعبه دنده ای که در آن استفاده می شوند غلظت های متفاوتی دارند. همانطور که گفته شد روغن های گیربکس دستی غلیظ تر از روغن های گیربکس اتومات هستند. برای تشخیص غلظت روغن گیربکس باید به ترکیب عدد و حروف جلوی نام روغن توجه کنید.

به عنوان مثال روغن 75W80 نسبت به واسکازین 85w-90 یا واسکازین 90 رقیق تر است. به طور کلی هرچه عدد پایین تر باشد روغن رقیق تر می شود. برای تشخیص این موضوع که کدام روغن برای خودرو شما مناسب است باید به دفترچه راهنما خودرو مراجعه کنید.

تفاوت واسکازین 90 و 140

تمامی واسکازین ها به دو دسته واسکازین های یک درجه ای و واسکازین های چند درجه ای تقسیم می شوند. واسکازین های یک درجه ای با یک عدد مانند ۷۰، ۹۰، ۱۴۰ و… مشخص می شوند. این عدد سطح ویسکوزیته یا گرانروی روغن را در دمای مشخص نشان می دهد. هر چه این عدد بالاتر باشد نشان دهنده ویسکوزیته یا گرانروی بالاتر روغن است. برای درک بهتر تفاوت واسکازین 90 و 140 نیاز است با گرانروی یا ویسکوزیته بیشتر آشنا شوید.

معمولا ویسکوزیته در دمای ۱۰۰ درجه سانتی گراد، با یک عدد و بدون حروف مانند SAE140 نمایش داده می شود. اگر ویسکوزیته با یک عدد و یک حرف W نمایش داده شده باشد، ویسکوزیته در دمای منفی ۱۸ درجه را مشخص می کند. حرف W مخفف کلمه زمستان یا winter است و واسکازین های دارای حرف W برای کار در زمستان و دمای پایین طراحی شده‌اند.

ویسکوزیته واسکازین های چند درجه ای مانند واسکازین 85w-90 در هر دو دمای بالا و پایین کاملا مشخص است، اولین عددی که مشاهده می ‌کنید ویسکوزیته یا گرانروی واسکازین در دمای سرد و دومین عدد ویسکوزیته واسکازین در دمای بالا را مشخص می ‌کند. بنابراین تفاوت واسکازین 90 با 140 در درجه گرانروی یا ویسکوزیته این روغن‌ ها است و واسکازین 140 گرانروی بالاتری نسبت به واسکازین 90 دارد.

قیمت واسکازین 90

قیمت واسکازین 90 بسته به شرکت سازنده و حجم بسته بندی متفاوت است. برای اطلاع از قیمت و خرید واسکازین 90 می توانید به فروشگاه های حضوری و غیر حضوری روغن صنعتی مراجعه نمایید.

خرید آنلاین واسکازین 90

برای خرید آنلاین واسکازین 90 می توانید به انواع فروشگاه های آنلاین معتبر مراجعه نمایید. فیدار اویل به نشانی اینترنتی fidaroil.com یکی از مراجع معتبر خرید انواع روغن صنعتی و روغن گیربکس است. با مراجعه به سایت فیدار اویل می توانید قیمت انواع واسکازین برندهای مختلف را با هم مقایسه و در صورت نیاز از مشاوران فیدار اویل کمک بگیرید سپس با توجه به نیاز های خودرو، روغن مناسب را انتخاب و خریداری نمایید.

ثبت دیدگاه

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.