این مقاله به مقایسه جک جی ۴ و شاهین اتوماتیک از نظر فنی، کیفیت، امکانات، سطح ارائه خدمات پس از فروش و... می پردازد.
به گزارش خودروم، این روزها بازار خودروی کشور شرایط آرامی را به دلیل حضور و ورود خودروهای وارداتی تجربه میکند. به طوری که رکودی خود خواسته بازار را فرا گرفته و کمتر کسی بدون تحقیق و پرسوجو اقدام به خرید خودرو میکند. البته این به معنای فقدانی دلالی خودرو و کسب و کار نامشروع عدهای نیست. ولی برخی از خودروها بیحاشیه و آرام در بازار حضور داشته و نگاه کمتر کسی به سمت و سوی آنها جلب میشود. به خصوص در بازه قیمتی ۶۰۰ تا ۸۰۰ میلیون تومان که ما دو خودروی چینی و ایرانی را در کنار یکدیگر میبینیم. منظور ما جک جی ۴ و شاهین اتوماتیک تازه وارد هستند. در این مقاله به مقایسه جک جی ۴ و شاهین اتوماتیک میپردازیم تا به این وسیله کمی خریداران واقعی خودرو را راهنمایی کنیم.
فهرست متن
جک جی ۴ و شاهین اتوماتیک از کجا آمدند؟
جک جی ۴ اندکی پس از برادر بزرگتر یعنی جی ۵ متولد شد. جی ۵ روزهای خوشی را برای JAC و کرمان موتور در ایران رقم زد و حتی عنوان پر فروشترین سدان مونتاژی را به چنگ آورد. اما با تغییر سیاست جک و حرکت به سمت خودروهای برقی، جی ۵ هم الکتریکی شد و غریبانه بازار ایران را ترک نمود. در نبود برادر بزرگتر جک جی ۴ ماند و یک دنیا انتظارات محال از سدانی کوچک و کاملاً اقتصادی! اما کرمان موتور این بار هوای جی ۴ کوچک را داشت و حتی با وجود توقف تولید آن در چین، بخشی از پلتفرم را خریداری نمود و امروز درصد بالایی از داخلی سازی را بر روی جی ۴ شاهد هستیم.
داستان شاهین اتوماتیک هم تقریباً هر علاقهمندی به اخبار بازار خودروهای داخلی میداند. گروه ایران خودرو به عنوان رقیب همیشگی سایپا با نسخه اتوماتیک تارا حسابی بازار را شلوغ کرد. این اقدام باعث شد که سایپا کمی سرعت کار را افزایش دهد و با یک گیربکس CVT مدل اتوماتیک شاهین را وارد بازار کرد. البته اصل ماجرا بر میگردد به حضور مونتاژ کاران چینی و رغبت بیشتر مردم به خرید اتومبیلهایی با دنده اتوماتیک! مگر نه شاید در فقدان فرضی خودروسازان چینی و قطعهسازان آنها صنعت خودروسازی کشور محصولی به نام پیکان پلاس توربوشارژ دو لوکس را وارد بازار میکرد.
طراحی بدنه کدام یک بهتر است؟
مقایسه جک جی ۴ و شاهین اتوماتیک را با بحث در رابطه طراحی بدنه آغاز میکنیم. جایی که خوشبختانه گروه صنعتی سایپا حرفهای بیشتری برای گفتن دارد و رقیب چینی خود را ضربه فنی خواهد کرد. در واقع جک جی ۴ فقط در بخش انتهایی کمی زیبا به نظر میرسد و در سایر بخشهای بدنه هیچ حرفی در برابر شاهین ندارد. البته با گذشت زمان بدنه شاهین نیز تازگی گذشته را از دست میدهد و سایپا از حالا باید به فکر فیس لیفت و اعمال تغییراتی برای بهتر شدن ظاهر پرچمدار خود باشد. همان گونه که کرمان موتور با توسعه جک جی ۴ بدنبال عرضه آن با نام ایگل و فیس لیفتی قابل توجه است. خلاصه این که رابطه با طراحی بدنه، شاهین یک بر صفر از جک جی ۴ پیش میافتد.
طراحی داخل کدام یک بهتر است؟
هر دو خودرو از نظر طراحی کابین جایگاه یکسانی دارند. به طوری که در کابین جک جی ۴ و شاهین اتوماتیک، به وفور از پلاستیک خشک استفاده کردهاند. اما شاهین اتوماتیک سردی و یک دستی کابین جی ۴ را ندارد و کمی سر و حالتر به نظر میرسد. اما جک جی ۴ با ابعاد ۴,۳۳۵، ۱,۷۲۵ و ۱,۵۰۵ در طول، عرض و ارتفاع به همراه فاصله محوری ۲,۵۶۰ میلیمتری فضای داخلی قابل قبولی برای سرنشینان فراهم میکند. این به معنی فقدان راحتی سرنشینان و فضای بیشتر آنها در شاهین نسبت به جی ۴ نیست. اما حق بدهید که از فضای صندوق عقب ۵۵۰ لیتری جی ۴ در برابر شاهین تعجب کنیم! بنابراین نتیجه در مبحث طراحی برابر بوده و در مجموع شاهین ۲ بر ۱ از جی ۴ پیش است.
مشخصات فنی جک جی ۴ و شاهین اتوماتیک
جک جی ۴ دارای موتوری ۱,۵ لیتری و تنفس طبیعی ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ با قدرت ۱۰۳ اسب بخار و گشتاور ۱۴۶ نیوتنمتر است. برای انتقال نیرو به محور جلو از گیربکس CVT استفاده میشود و سیستم فرمان از نوع برقی است. ترمزها در هر چهار چرخ از نوع دیسکی بوده و در بخش تعلیق جلو و عقب به ترتیب شاهد استفاده از نوع مک فرسون و بازو جناغی هستیم. پیشرانه جی ۴ کاملاً معمولی بوده و در حد و اندازه یک خودروی اقتصادی ارزان قیمت ظاهر میشود. خوشبختانه حساسیت بالایی در بحثهای مرتبط با بنزین شاهد نیستیم و جک J4 سواری بسیار نرمی دارد.
شاهین اتوماتیک نیز از نسخه ارتقاء یافته موتور تیبا با نام M15TC توربوشارژ ۱,۵ لیتری ۴ سیلندر ۸ سوپاپ بهره میبرد. این پیشرانه ۱۰۹ اسب بخار قدرت و ۱۷۸ نیوتن متر گشتاور را به وسیله گیربکس CVT به محور جلو انتقال میدهد. فرمان در این خودرو از نوع برقی بوده و سیستم تعلیق در جلو و عقب به ترتیب مک فرسون و یکپارچه تیر پیچشی است. سواری شاهین اتوماتیک هم نرم و رضایت بخش خواهد بود. اما وزن ۱۳۲۰ کیلوگرمی شاهین اتوماتیک نسبت به وزن ۱۱۱۰ کیلوگرمی جک J4 سوألات زیادی در ذهن ما ایجاد میکند. اینکه چگونه موتوری ۸ سوپاپی با ساختاری بسیار کهنه از پس گیربکس CVT و وزن مزبور بر خواهد آمد؟
به بیانی دیگر و با توجه به پاسخ مثبت پیشرانه جک J4 با وجود احساس کمی خنکی در انتقال قدرت توسط جعبه دنده آن؛ باید شاهین را بازنده بزرگی در بحث مشخصات فنی بدانیم. خودرویی که آن چند اسب بخار اضافی را هم به لطف توربوشارژ کوچک خود به دست میآورد و در واقعیت تفاوت چندانی با کوییک با تیبا ندارد. بنابراین امتیاز این بخش نیز به جی ۴ میرسد. یعنی خودرویی که حتی میزان مصرف سوخت ترکیبی آن با میزان ۵,۸ لیتر بسیار بهتر از شاهین اتوماتیک با عدد ۷,۵ لیتر است. نتیجه حالا برابر بوده و رقابت با تساوی ۲ بر ۲ ادامه مییابد.
امکانات جک J4 و شاهین اتوماتیک
شاهین اتوماتیک از نظر امکانات و تجهیزات رفاهی دارای دوربین و سنسور دنده عقب، دو کیسه هوا، سامانه کنترل پایداری، کنترل حرکت در سربالایی، کنترل کشش، ترمز کمکی، پایش فشار باد لاستیکها، ترمز ضد قفل، تهویه مطبوع اتوماتیک، سانروف، استارت دکمهای و مولتی مدیا ۱۰ اینچی است. از دیگر امکانات این خودرو نیز باید به کروز کنترل، قابلیت ورود بدون کلید، رینگهای ۱۵ اینچی آلومینیومی، چراغ اتوماتیک و نشانگر تعویض دنده اشاره کرد.
در مقام مقایسه نیز جک J4 از نظر امکانات و تجهیزات رفاهی دارای ترمز ضد قفل، کنترل پایداری، چراغ اتوماتیک، شش بلندگو، کروز کنترل، دو کیسه هوا، سنسور و دوربین دنده عقب، سنسور نور، دیلایت، و… را در اختیار دارد. بنابراین گروه خودروسازی سایپا در این رابطه سر بلند بوده و شاهین امتیازی شیرین را به دلیل امکانات بیشتر نسبت به جک جی ۴ دریافت میکند. نتیجه رقابت ۳ بر ۲ به نفع شاهین بوده و یکبار دیگر پرنده سایپا پیش میافتد.
کیفیت کدام یک بهتر است؟
در این رابطه بهترین کار پرسوجو از مالکان این خودروها است. ولی با در مجموع کیفیت هر دو محصول را باید در یک سطح ارزیابی نمود. اما این نکته فراموش نشود که ارزانترین سدان مونتاژی و چینی صفر کیلومتر بازار ایران با شاهین اتوماتیک به عنوان پرچمدار سایپا کیفیتی تقریباً یکسان دارند! این یعنی گروه خودروسازی سایپا باید تلاشهای بیشتری برای بهبود کیفیت انجام دهد. البته جک جی ۴ هم خالی از ایرادات کیفی نبوده و در برخی از موارد کم کاری واحد کنترل کیفی کرمان موتور مشهود است. بنابراین تساوی دیگری به دست میآید. اما شاهین اتوماتیک هنوز هم ۴ بر ۳ نسبت به جی ۴ پیش است.
خدمات پس از فروش
شبکه نمایندگیهای گسترده گروه خودروسازی سایپا برای تمام اتومبیلهای تولیدی این شرکت امتیازی ویژه محسوب میشود. اما کرمان موتور نیز شبکه مناسبی را جهت ارائه خدمات پس از فروش به مشتریان خود اداره میکند. ضمن اینکه سطح رسیدگی به خودروها در نمایندگیهای کرمان موتور تقریباً بالا است. اما این روزها یافتن نمایندگی مناسب برای خودروهای شاهین کمی دشوار به نظر میرسد. از نظر اجرت تعمیر و نرخ لوازم یدکی نیز سایپا شاهین گوی سبقت را از جک جی ۴ میرباید و همه چیز به سود آن است. پس با یک حساب سر انگشتی، باز هم باید شاهین اتوماتیک را پیروز بدانیم و حالا نتیجه ۵ بر ۳ میشود.
قیمت و شرایط در بازار
مقاله مقایسه جک جی ۴ و شاهین اتوماتیک را با بررسی قیمت و شرایط آنها در بازار به پایان میرسانیم. جک جی ۴ اکنون توسط کرمان موتور با قیمت ۷۶۵ میلیون و ۸۹۰ هزار تومان و به شکل نقد یا اقساط به فروش میرسد. این در حالی است که J4 را میتوان با قیمتی بین ۷۲۵ تا ۷۴۰ میلیون تومان و به شکل نقدی از بازار آزاد خریداری نمود. در مقابل شاهین اتوماتیک توسط سایپا با قیمت ۶۴۱ میلیون و ۷۱۸ هزار تومان عرضه میشود. قیمت این خودرو در بازار آزاد نیز بین ۶۸۰ تا ۷۰۰ میلیون تومان است. بنابراین از نظر قیمتی و وجود بازاری فعالتر، شاهین را باید پیروز ماجرا دانست. پس نتیجه ۶ بر ۳ به سود شاهین اتوماتیک میشود.
نتیجهگیری
مقایسه جک جی ۴ و شاهین اتوماتیک پیروزی ۶ بر ۳ محصول سایپا را به همراه داشت. اما دقت کنید که سایپا به دلیل قیمت کمتر، شبکه نمایندگی و تأمین قطعات بهتر و امکانات بیشتر ۳ امتیاز از جی ۴ پیش افتاد. اما از نظر فنی به عنوان مهمترین عامل تأثیرگذار در تصمیمگیری برای خرید خودرو، جک J4 به سادگی نسخه اتوماتیک شاهین را زیر پا میگذارد. خودروم سعی نمود در این مقاله تا حد امکان جانب انصاف را رعایت کند و در نهایت راهنمای مفیدی را برای متقاضیان این دو خودرو ارائه دهد. اما نظر شما در این رابطه چیست و پیروز نهایی رقابت بین دو خودرو مزبور را کدام یک میدانید؟ (نویسنده: امین نقی زاده)
جدول مقایسه مشخصات
در پایین جدول مقایسه مشخصات فنی جک جی ۴ و شاهین اتوماتیک جهت راهنمایی بهتر کاربران قرار میگیرد.
شاهین اتوماتیک | جک جی ۴ | |
سازنده | گروه خودروسازی سایپا | JAC (مونتاژ کرمان موتور) |
حجم موتور | ۱۴۹۷ سیسی | ۱۴۹۹ سیسی |
تعداد سوپاپ | ۸ | ۱۶ |
تنفس | توربوشارژ | طبیعی |
قدرت | ۱۰۹ اسب بخار | ۱۰۳ اسب بخار |
گیربکس | CVT | CVT |
گشتاور | ۱۷۸ نیوتن متر | ۱۴۶ نیوتن متر |
وزن خالص | ۱۳۲۰ کیلوگرم | ۱۱۶۰ کیلوگرم |
ظرفیت باک | ۴۷ لیتر | ۴۵ لیتر |
مصرف سوخت ترکیبی | ۷,۵ لیتر | ۶,۲ لیتر |
حجم صندوق عقب جک J4 حدود ۵۵۰ لیتر بوده و این رقم برای سایپا شاهین اتوماتیک ۴۲۲ لیتر است.
میزان مصرف سوخت شاهین اتوماتیک به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر مسافت ترکیبی ۷,۵ لیتر بوده و این میزان برای جک جی ۴ برابر با ۶,۲ لیتر است.