استعلام عوارضی قبل از جریمه پلکانی با تلفن همراه
منتشر شده در ۱۸ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۵۶
استعلام عوارضی قبل از جریمه پلکانی با تلفن همراه

استعلام عوارضی خودرو از چه طریقی امکان‌پذیر است و اصلا این عوارضی چه شاخص‌هایی را در بر می‌گیرد؟ همراه ما باشید تا این مبحث را به‌شکل شفاف‌تری به عرض‌تان برسانیم.

استعلام عوارضی یکی از وظایف مهم مالکین وسایل نقلیه اعم از انواع خودروها و موتورسیکلت‌هاست. این عوارض، در واقع مبلغی است که در ازای استفاده از جاده‌ها و خیابان‌ها به دولت پرداخت شده و صرف آبادانی و ساخت‌وساز این مسیرها می‌شود.

حال این سوال مطرح می‌شود که استعلام عوارضی خودرو از چه طریقی امکان‌پذیر است و اصلا این عوارضی چه شاخص‌هایی را در بر می‌گیرد؟ همراه ما باشید تا این مبحث را به‌شکل شفاف‌تری به عرض‌تان برسانیم.

3 شاخصه مهم در هزینه عوارضی خودرو

از نکات مهمی که در بحث خرید و فروش خودرو یا ترخیص آن از پارکینگ اهمیت دارد، پرداخت عوارض و ارائه گواهی آن است تا از صدور برگه‌ جریمه‌های پلکانی پیشگیری شود. شما هنگام گرفتن استعلام عوارضی با شاخص‌های مختلفی مواجه می‌شوید که تعیین‌کننده مبلغ مورد نظر خواهند بود. این شاخص‌ها به شرح زیر هستند.

آزادراهی: پرداخت هزینه بابت عبور از آزادراه‌های کشور. این هزینه شامل تمامی خودروهای سبک، سنگین و موتورسیکلت‌هاست اما میزان هریک با دیگری متفاوت است.

عوارض طرح ترافیک: ورود به اماکن پرتردد که محدوده طرح ترافیک هستند و توسط شهرداری مشخص شده‌اند، نیازمند مجوز ورود و پرداخت هزینه خواهد بود.

عوارض سالیانه شهرداری: در ازای استفاده از خدمات شهرداری و تردد در خیابان‌ها باید مبلغی به‌‌صورت سالیانه به شهرداری پرداخت شود تا عملیات مرتبط با بهسازی، نوسازی و تعمیر و تعویض سیستم‌های حمل‌ونقل شهری صورت پذیرد.

چه دلیلی موجب اهمیت استعلام عوارضی خودرو برای مالکان وسایل نقلیه شد؟

با این‌که برخی رانندگان معتقدند اجرای برخی از قوانین به صرف هزینه یا اتلاف وقت آن‌ها منجر می‌‌شود اما قطع به یقین اجرای این اصول و قوانین، موجب آرامش خاطر بیشتری هنگام تردد در جاده‌ها خواهد شد. پرداخت عوارضی، یکی از همین قانون‌هاست که امکان دورزدن آن برای هیچ راننده‌ای ممکن نخواهد بود.

از‌این‌رو رانندگان سعی می‌کنند از عوارضی‌هایی که شامل خودروی آن‌ها می‌شود استعلام گرفته تا از پرداخت به‌موقع آن جای نمانند و بعدها ناچار به صرف هزینه بیشتر به‌عنوان جریمه نباشند.

هشدار! عدم استعلام عوارضی و پرداخت به‌موقع، جریمه پلکانی به شما تعلق می‌گیرد

طبق قانون راهنمایی رانندگی، مهلت پرداخت عوارض آزادراهی تا 15 روز بعد از تردد از گیت‌های عوارضی است که درصورت عدم پرداخت، رانندگان ملزم به پرداخت هزینه دیرکرد، به‌عنوان جریمه پلکانی خواهند شد.

محاسبه جریمه پلکانی به این صورت است که بعد از اتمام مهلت زمانی 15 روزه جهت تسویه عوارض، 20درصد نرخ جریمه دیرکرد به مبلغ عوارضی افزوده می‌شود. بعد از 7 روز اگر مجددا تسویه نشود، مالک خودرو با افزایش جریمه مواجه خواهد شد و بدین ترتیب، هر ماه درصدی معین به هزینه عوارض اتوبان تعلق خواهد گرفت.

توصیه می‌کنیم استعلام و پرداخت به‌موقع عوارضی را جدی بگیرید چراکه این موضوع مشمول طرح بخشودنی نیست و درنهایت خودتان ضرر می‌کنید.

استعلام عوارضی قبل از جریمه پلکانی با تلفن همراه

برای استعلام عوارضی، دیگر نیاز نیست به شیوه‌های سنتی عمل کنید

با توجه به محدود‌بودن مهلت پرداخت و جریمه‌های ناشی از تسویه به‌موقع، پیشنهاد ما این است که رسیدگی به چنین اموری را به‌صورت آنلاین انجام دهید. در گذشته این امور با پرداخت نقدی انجام می‌شد. به این منظور، در ورودی و خروجی مسیرهای بین‌شهری ایستگاه‌هایی با تعدادی نیروی انسانی قرار می‌گرفت که این موضوع در ایجاد ترافیک، به‌خصوص مسیرهایی که تردد زیادی در آن انجام می‌شد، بی‌تاثیر نبود.

اما امروز با رونمایی از طرح استعلام و پرداخت الکترونیکی، افراد می‌توانند در کم‌تر از 2 دقیقه، در هر مبدا زمانی و مکانی، عوارض خود را بدون کارمزد بپردازند. این قابلیت به رفع ترافیک‌های ورودی آزادراه‌ها و همچنین هدررفتن زمان افراد در صف‌های طولانی پرداخت کمک می‌کند.

استعلام عوارضی با سرعت بی‌نهایت از طریق اپلیکیشن تاپ

در راستای گسترش تکنولوژی و منسوخ‌شدن روش‌های قدیمی جهت رسیدگی به امور مالی، اپلیکیشن‌هایی طراحی شد که هریک از آن‌ها با ارائه خدمات مختلف، گره از دغدغه‌های روزمره و تمام‌ناشدنی انسان‌ها می‌گشایند.

تاپ، یکی از همین اپلیکیشن‌هاست که بیش از صد سرویس کاربردی در خدمات بهینه خود جای داده و برای کاربران میلیونی خود این امکان فراهم کرد تا به‌واسطه درگاه پرداخت امن این اپلیکیشن‌، به امور مالی و پرداختی خود رسیدگی کنند.

تاپ، به‌عنوان یک سوپر اپلیکیشن جامع، زیر نظر پلیس فتا، بانک مرکزی‌، بانک پارسیان و سایر نهادهای نظارتی فعالیت دارد و همین موضوع به افراد این اطمینان را می‌دهد که تاپ متفاوت از سایر پلتفرم‌هاست و شکی در خدمات بی‌نظیر آن وجود ندارد.

نحوه استعلام عوارضی با سوپر اپلیکیشن تاپ

این نکته را به خاطر داشته باشید که بسته به نوع خودرو و آزادراه و جاده‌ای که تردد دارید، نرخ عوارضی برایتان متفاوت خواهد بود. مراحلی که در ادامه بیان کردیم، شیوه استعلام و پرداخت عوارض جاده را نشان می‌دهد.

بعد از ورود به اپلیکیشن تاپ، گزینه خدمات خودرو را انتخاب کنید.

وارد بخش عوارض آزادراهی شوید.

شماره پلاک خودروی خود را وارد کنید.

از عوارض خودرو استعلام گرفته و آن را پرداخت کنید. (پرداخت عوارضی با 2 روش کارت اعتباری یا کیف پول تاپ، قابل انجام است)

بدین ترتیب با استفاده از سوپر اپلیکیشن تاپ، می‌توانید از عوارض آزادراهی خودروی خود استعلام گرفته و پرداخت کنید؛ بدون اینکه درگیر مراحل استعلام حضوری از پلیس+10 شوید.

دسته بندی ها: رپورتاژ عناوین روز
برچسب ها:

ثبت دیدگاه

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.