ساینا جی ایکس جدیدترین عضو از خانواده ساینا بزودی وارد خیابانها میشود. اما این خودرو چه مشخصات و تفاوتهایی نسبت به سایر برادران خود دارد؟
به گزارش خودروم، به تازگی شرکت خودروسازی سایپا نسخه جدید ساینا جی ایکس را عرضه میکند. ساینا GX از نظر ظاهری تفاوتی با نمونههای دیگر این سدان کوچک شهری ندارد. اما این خودرو با تفاوتهایی نسبت به سایر برادران خود وارد بازار خواهد شد.
ایمنی ساینا GX
از نظر تجهیزات ایمنی ساینا جی ایکس در سطح پایینتری نسبت به نسخه S آپشنال و اتوماتیک قرار دارد. زیرا این خودرو قاقد سیستم ترمز BAS است. اما همچون سایر اعضاء خانواده ساینا از سیستم ترمز EBD، ABS، سیستم ضد سرقت، سیستم هشدار دهنده امنیتی و کیسه هوای سرنشین جلو و راننده بهره میبرد.
امکانات ساینا جی ایکس
امکانات ساینا GX نیز تقریباً برابر با نسخه S آپشنال یا اتوماتیک است. البته در برخی موارد تفاوتهایی مشاهده میشود. در هر صورت ساینا جی ایکس دارای امکان نمایش دمای هوای بیرون، سیستم تهویه مطبوع نیمه اتوماتیک، نشانگر تعویض دنده،آینههای جانبی برقی و تاشو دستی، سنسور پارک دنده عقب و سیستم محاسبه سفر است. همچنین در این خودرو صندلی راننده 6 حالتی دستی و صندلی سرنشین جلو 4 حالتی دستی خواهد بود.
ایزوفیکس، روکش پارچهای صندلیها، قابلیت تنظیم دستی ارتفاع چراغهای جلو، چراغ روشنایی روز، چراغ جلو اتوماتیک و باز کردن قفل درب صندوق عقب با ریموت از دیگر امکانات ساینا GX هستند. در این خودرو نمایشگر سیستم کنترل فشار باد تایرها، کنترل صدا از روی فرمان، نمایشگر 7 اینچی، دوربین عقب، ناوبری GPS، شیشه دودی در پنج و درهای عقب به همراه غربیلک فرمان دی کات وجود دارد.
سیستم تعلیق و گیربکس
در ساینا جی ایکس همچنان سیستم تعلیق در جلو و عقب از نوع مک فرسون و یکپارچه تیر پیچشی است. اما خوشبختانه در این نسخه از رینگ آلومینیومی 14 اینچی استفاده میشود. اما همچنان ترمز دیسکی جلو و کاسهای عقب پیش روی ما هستند. فرمان هیدرولیکی است. نوع گیربکس هم دستی پنج سرعته معمولی خواهد بود. ظرفیت باک سوخت هم 41 لیتر است.
موتور ارتقا یافته ساینا جی ایکس
موتور نیز همان M15 چهار سیلندر 8 سوپاپ با دریچه گاز الکترونیکی و حجم 1500 سی سی است. اما این موتور در ساینا GX پسوند i دارد. این یعنی نسخه جدید ساینا به جای 87 اسب بخار قدرت و گشتاور 128 یا 130 نیوتن متری با قدرت 90 اسب بخار و گشتاور 137 نیوتن متر راهی جاده میشود. این ارقام و اختلاف بین آنها با توجه به استاندارد یورو 5 و عدم رسیدن به اعدادی شگفت انگیز چندان جلب توجه نمیکنند. به همین خاطر مصرف کننده ایرانی اساساً تفاوتی ما بین نسخه جی ایکس با سایر سایناها احساس نخواهد کرد.
اما مگاموتور پیشرانه مزبور را برای افزایش بهرهوری آن بازسازی کرد. این عمل منجر به کاهش 5 درصدی مصرف سوخت شد. مگاموتور سرسیلند ، پورت هوا، پورت دود و منیفولد هوای جدیدی برای M15 طراحی کرد. این شرکت در موتور مزبور به جای منیفولد چدنی دود از نوع استیل آن استفاده میکند. ضمن اینکه ماژول VVT نیز بر روی سر سیلندر پیشرانه ساینا جی ایکس قرار دارد. این کار منجر به ارتقاء گشتاور موتور در دور پایین میشود. بنابراین حداکثر سرعت ساینا GX و شتاب آن نسبت به سایر سایناها بیشتر است.