هزینه سرویس دورهای کوییک پارسال نهایتا 500 هزار تومان بوده، اما الان خرید چهار لیتر روغن میتواند بهتنهایی یک میلیون خرج داشته باشد
به گزارش خودروم، کوییک دندهای ارزانترین سواری خودروسازان داخلی است. بعد از کنار رفتن پراید و تیبا از خط تولید حالا کوییک دندهای از همه خودروهای داخلی در کارخانه قیمت کمتری دارد. سایپا بابت آن حدود 193 میلیون تومان دریافت میکند. البته همین رقم 193 میلیونی که خریداران کوییک به سایپا میدهند نسبت به پارسال 15 بیشتر و هزینههای نگهداری از آن هم بالا رفته است. پارسال راننده کوییک میتوانسته با 500 هزار تومان همه هزینههای سرویس دورهای را پرداخت کند. اما الان خرید چهار لیتر روغن بهتنهایی میتواند نزدیک یک میلیون تومان هزینه داشته باشد.
هزینه نگهداری کوییک و قیمت لاستیک و باطری
لاستیک کوییک معمولا با سایز 185.65R14 فروخته میشود. اگر راننده کوییک لاستیک را با نرخ مصوب و دولتی بخرد، باید بابت هر حلقه چیزی نزدیک 180 هزار تومان کنار بگذارد. چون در سایت تولید ایرانی که یکی از اپلیکیشنهای فروش لاستیک دولتی است، نرخ مصوب لاستیک 185.65R14 برند یزدتایر دقیقا 820 هزار تومان است. بهاین ترتیب خرید یک جفت لاستیک برای راننده کوییک میتواند حدود یک میلیون و 640 هزار تومان آب بخورد. از طرفی خرید لاستیک کوییک از بازار با نرخ آزاد هزینه بیشتری دارد. مثلا یک حلقه لاستیک تراینگل با سایز 185.65R14 که مناسب کوییک است، یک میلیون و 300 هزار تومان قیمت دارد.
تعویض باتری هم یکی دیگر از خرجهای سنگینی است که دیر یا زود سراغ رانندهها میآید. معمولا بهطور میانگین باید هر دو سال یکبار برای تعویض باتری اقدام کرد. الان یکی از ارزانترین باتریهایی که میشود برای کوییک پیدا کرد یک میلیون و 150 هزار تومان فروخته میشود. باتری 50 آمپر صباباتری را با این قیمت میفروشند. اگر مثلا روی باتری اوربیتال سپاهانباتری دست بگذاریم، باید چیزی نزدیک دو میلیون و 550 هزار تومان بپردازیم.
هزینه سرویس دورهای کوییک
سرویس دورهای خودرو شامل تعویض روغن و فیلترها میشود. کسی که کوییک دارد، یک سال قبل با حدود 500 هزار تومان میتوانست سرویس دورهای را پشت سر بگذارد. اما الان این هزینه میتواند بیش از یک میلیون تومان باشد. الان یک فیلتر هوا مخصوص کوییک را دستکم 40 هزار تومان میفروشند. کف قیمت فیلتر روغن به 80 هزار تومان و فیلتر بنزین حداقل 40 هزار تومان قیمت دارد. فیلتر بنزین را معمولاً باید هر 20 هزار کیلومتر یکبار تعویض کرد.
تا اینجا نسبت به پارسال قیمتها فرق زیای نداشته، اما قیمت روغن موتور در این مدت آنقدر بالا رفت که الان یک لیتر روغن موتور بهران را حدود 250 هزار تومان میفروشند. درحال حاضر برای خرید چهار لیتر روغنی که موقع سرویس دورهای لازم است باید بهتنهایی یک میلیون تومان برای تعویض روغن کنار گذاشت.
هزینه قطعات مصرفی کوییک
به گزارش فرارو، لنت ترمز جلو معمولا باید بعد از هر 20 هزار کیلومتر عوض شود. الان ارزانترین لنت ترمز جلویی که میشود برای کوییک پیدا کرد از بین برندهای متفرقه حدود 200 هزار تومان آب میخورد. البته اگر سراغ برندهای معروف مثل آفورتیس برویم آنوقت قیمت لنت ترمز جلو کوییک تا 600 هزار تومان افزایش پیدا میکند. لنت ترمز عقب را میشود تا 80 هزار کیلومتر نگه داشت. راننده کوییک الان برای خرید لنت ترمز عقب باید حداقل 300 هزار تومان کنار بگذارد.
ارزانترین تسمه تایمی که درحال حاضر برای خودروهایی مثل کوییک مناسب است، 240 هزار تومان فروخته میشود. دسیک و صفحه و تعویض جلوبندی هم خرجهای اساسی هستند که راننده کوییک با آن مواجه میشوند. والیو یکی از اسمهای معروف بین قطعات یدکی است. خرید دیسک و صفحههای این برند برای مدلی مثل کوییک، بدن احتساب هزینه اجرت حدود چهار میلیون و 500 هزار تومان آب میخورد.
هزینه بیمه ثالث و بدنه کوییک
خرید بیمه شخص ثالث امسال همزمان با رشد 50 درصدی نرخ دیه، حدود 30 درصد بیشتر از پارسال تمام میشود. کوییک جزو مدلهای چهار سیلندر داخلی است. قیمت بیمه شخص ثالث 1402 برای سواریهای چهار سیلندر بهشکل پایه چهار میلیون و 237 هزار تومان خواهد بود. رقمی که حدود یک میلیون تومان نسبت به پارسال بیشتر شده است. چون رانندههای این مدل خودروها بابت خرید بیمه شخص ثالث 1401 بدون احتساب تخفیفها سه میلیون و 236 هزار تومان پرداخت میکردند.
البته در محاسبه بیمه شخص ثالث عوامل زیادی تاثیر دارند و ممکن است این هزینه بهخاطر تخفیفها کمتر شود. اما چیزی که مشخص و واضح است، افزایش 30 درصدی نرخ پایه بیمه شخص ثالث این مدل سواریهاست. بیمه بدنه، اما سازوکار کاملا متفاوتی با بیمه شخص ثالث دارد و خرید آن نسبت به بیمه شخص ثالث کمتر تمام میشود. مثلا راننده کوییک مدل 97 برای خرید بیمه بدنه نهایتا 800 هزار تومان میپردازد.
منبع: فرارو