تویوتا پیش بینی خود برای تولید خودرو در سال 2023 را منتشر کرد و این غول خودروسازی همچنان با مشکلات مرتبط با زنجیره تامین روبرو خواهد بود.
به گزارش خودروم، در سال 2022 تویوتا اساساً به دلیل کمبود نیمه هادیها و گسترش بیماری کرونا، هر ماه به خاطر تاخیر در تحویل خودروهای خود از مشتریان عذرخواهی کرد. امسال نیز هماند سال قبل شروع شده و این خودروساز ژاپنی نسبت به انتظار بیش ازحد مشتریان خود به خاطر تحویل خودرو ابراز تاسف کرد. ظاهراً پروژههای غول خودروسازی جهان در سال 2023 نیز تحت تاثیر مشکلات زنجیره تامین و همهگیری ویروس کرونا قرار دارد.
براساس بیانیه تویوتا که به تازگی منتشر شده است؛ اگر همه چیز مطابق برنامهریزیهای اولیه پیش برود، این خودروساز 10,6 میلیون خودرو را مونتاژ خواهد کرد. با این حال رقم اعلام شده توسط این خودروساز، حداکثر ظرفیت تولید بوده و تویوتا نسبت به خروجی خود در 12 ماه آینده خوش بین خواهد بود. تامین کنندگان و شرکتهای وابسته به تویوتا، پیش از این حجم پایه خروجی این شرکت را کمتر از 10 درصد میزان ایدهآل اعلامی توسط آن در سال 2023 عنوان کرده بودند.
تویوتا بدنبال تولید 700 هزار خودرو در ماه ژانویه است. از این تعداد 500 هزار خودرو در ژاپن و 200 هزار خودرو در کارخانههای خارجی این خودروساز مونتاژ میشود. در چند روز از زمان یادشده، تولید داخلی لندکروزر پرادو، 4 رانر و لکسوس GX متوقف خواهد شد. حجم جهانی فروش پیش بینی شده برای سال 2023 با حداقل نوسانات موجود در نظر گرفته شده است؛ اما خروجی اصلی به عوامل خارجی مرتبط خواهد بود.
برخلاف اکثریت قریب به اتفاق خودروسازان، تویوتا مایل به ورود گسترده در زمینه تولید خودروهای الکتریکی نیست. برای این منظور ایده موتورهای احتراقی مبتنی با سوخت هیدروژن به عنوان مدلهای پیل سوختی توسط تویوتا دنبال میشود. رئیس تویوتا، آکیو تویوتا اخیراً گفت که محصولات آنها فراتر از خودروهای جدید هستند؛ زیرا او معتقد است که با تبدیل پیشرانههای احتراقی به موتورهای جدید، ساخت پیشرانههای بدون آلایندگی سرعت خواهد گرفت. برای فهم بهتر این ایده، تویوتا اخیراً AE86 را به شکل هیدروژنی و الکتریکی در نمایشگاه سالن کار توکیو 2023 به نمایش گذاشت.