شیوع بیماری کرونا و مشکلات مرتبط به کمبود تراشه و تامین قطعات خودرو باعث شد که تویوتا هدف تولید سالانه 9,7 میلیون خودرو را از دست بدهد.
به گزارش خودروم، صنعت خودروسازی هنوز با بحران کمبود تراشه مواجه بوده و بدون هیچ نشانه مثبتی، هنوز هم شاهد کاهش سرعت تولید خودرو هستیم. نتیجه این امر شکل گرفتن بحرانهایی شده که بسیاری از خودروسازان را دچار مشکل کرده و حتی تویوتا نیز در امان نیست. این خودروساز ژاپنی اکنون با انتشار بیانهای رسمی اعلام میکند که باید برآوردهای تولید و هدفگذاری خود در سال جاری را اصلاح کند.
تویوتا شیوع بیماری کرونا را همچنان عاملی قابل توجه در زمینه جلب نظر مشتریان و اختلال در زنجیره تامین میداند. کبود تراشه این خودروساز را مجبور میکند که برنامههای تولید خود در ماه نوامبر را دوباره بازنویسی کند؛ زمانی که این شرکت به دنبال تولید 800 هزار خودرو بود که تعداد 250 هزار دستگاه از آنها در ژاپن و حدود 550 هزار دستگاه در کارخانههای آمریکای شمالی، اروپا و سایر مناطق جهان شاخته میشد.
این اعداد بسیار چشمگیر به نظر رسیده و تصور یک پارکینگ خیالی که همه 800 هزار خودروی تویوتا را بتوان در آن جای داد؛ عظمت هدفگذاری این خودروساز ژاپنی را نشان میدهد. اما تویوتا به دنبال کاهش پیشبینیهای اولیه خود است. کاهش ظرفیت تولید در ماه نوامبر باعث میشود که این شرکت هدف تولید سالانه 9,7 میلیون خودرو را از دست بدهد. البته باید توجه کرد که این هدفگذاری مرتبط به سال مالی 2023 است.
تویوتا میگوید که به دلیل تاثیرگذاری قطعات نیمه هادی و سایر عوامل، پیشبینی آینده بسیار دشوار است و با این وجود آنها بررسی دقیق تامین قطعات و میزان همکاری با شرکتهای مختلف را ادامه داده و با در نظر گرفتن تمام شرایط، باید اطمینان حاصل کنند که خودروی مشتریان تا حد امکان و در اولین فرصت به آنها تحویل داده میشود.
تویوتا لیستی از کارخانههای ژاپنی خود در ماه نوامبر که تولید در آنها تعلیق شده، منتشر کرده است که در این میان نام 8 کارخانه و 11 خط تولید از مجموع 28 خط تولید در 14 کارخانه را میتوان دید. کارخانه فوجیماتسو بدنه خودرو تویوتا، بیشترین میزان توقف تولید را تجربه میکند؛ اما این کارخانه فقط وظیفه ساخت مدلهای JDM Noah و VOXY را برعهده دارد.