
تویوتا سدان الکتریکی bz3 را با مشارکت کمپانی بی وای دی در چین به تولید می رساند و تا پایان سال این خودرو را وارد بازار چین خواهد کرد.
به گزارش خودروم، تویوتا bZ3 اولین سدان الکتریکی تویوتا است و باید قبول کرد که ژاپنیها در زمینه ساخت خودروهای الکتریکی از چینیها عقبتر هستند. تویوتا bZ3 توسط جوینت ونچر فاو تویوتا در کشور چین مونتاژ خواهد شد و از اواخر سه ماه چهارم سال 2022 در بازار خودروهای برقی چین حضور خواهد داشت.
این خودرو را باید نسخه تولیدی کانسپت bZ SDN در سال 2021 دانست. تویوتا به قدری روی ساخت محصولات هیبریدی متمرکز شد که عملاً قافیه را در زمینه ساخت خودروهای برقی به چینیها باخت و اکنون تعداد مدلهای هیبریدی تویوتا، بیشتر از نسخههای الکتریکی و PHEVهای این شرکت است.
در چین خودروهای برقی، PHEV و FCEV به عنوان خودروهای انرژی پاک شناخته شده و فقط این محصولات شرایط دریافت یارانههای مختلف و مزایای تشویقی گوناگون را دارند. بنابراین تویوتا برای جبران عقب ماندگی خود در بازار بزرگ چین، به دنبال خرید فناوری شرکتهای دیگر برای تولید خودروهای الکتریکی است.
در اوایل سال جاری، تویوتا bz4x توسط جوینت ونچر گک و تویوتا ساخته شد و باید دانست که پیشرانه الکتریکی آن توسط کمپانی گک تأمین شده است.
تویوتا برای تولید bZ3 به سراغ بی وای دی رفته و قصد همکاری با شرکتی به نام Fudi Industrial به عنوان یکی از زیر مجموعههای کمپانی BYD را دارد.
مشخصات فنی
شرکت یادشده کاملاً زیر نظر بی وای دی بوده و وظیفه آن تجارت فناوری ساخت خودروهای الکتریکی است. البته تویوتا همچنان برای تولید bZ3 از پلتفرم اختصاصی خود به نام e-TNGA استفاده خواهد کرد.
تویوتا از باتریهای Blade LFP کمپانی بی وای دی به عنوان منبع انرژی مدل bZ3 استفاده کرده و ظرفیت باتریهای مزبور هنوز اعلام نشده است. تویوتا bZ3 خودرویی دیفرانسیل عقب بوده و از موتور TZ200-XS002 استفاده میکند. این خودرو دو نسخه 183 و 244 اسب بخاری دارد و حداکثر سرعت آن در هر دو نسخه 160 کیلومتر در ساعت خواهد بود.
ابعاد تویوتا bZ3 در طول، عرض و ارتفاع به ترتیب 4,725، 1,835، و 1,475 میلیمتر بوده و فاصله بین دو محور آن 2,889 میلیمتر است. وزن این خودرو 1835 کیلوگرم بوده و نسخه 244 اسب بخاری آن به رینگهای 18 اینچی مجهز شد است. نسخه 183 اسب بخاری bZ3 از رینگ های 16 اینچی استفاده میکند.