تویوتا کانسپت AE86 را در دو نوع هیدروژنی و الکتریکی با بهرهگیری از بدنه خودروهای قدیمی خود ساخته و در توکیو نمایش میدهد.
به گزارش خودروم، تبدیل خودروهای قدیمی به اتومبیلهایی با آلایندگی صفر، روشی هوشمند برای زنده نگاه داشتن بسیاری از مدلهای قدیمی برای بکارگیری توسط نسلهای آینده بوده و به طرز ویژهای محبوبیت این اقدام در حال افزایش است. حالا تویوتا توانایی کارخانه خود در این زمینه را با معرفی دو کانسپت در نمایشگاه سالن توکیو نشان میدهد. این دو خودروی کانسپت براساس تویوتا AE86 ساخته شده و از پیشرانههای متفاوتی برخوردار هستند.
ابتدا با کانسپت هیدروژنی AE86 شروع میکنیم. این خودرو از نظر بدنه و شاسی با بهرهگیری از Trueno همراه با چراغهای جلوی جمع شونده و بدنه دورنگ مشکی و سفید ساخته شده است. از بیرون این خودرو تقریباً محصولی کامل به نظر میرسد؛ اما زیر پوست ان همه چیز تغییر کرده و تویوتا دو مخزن هیدروژن Mirai را در صندوق عقب قرار میدهد.
موتور چهار سیلندر موجود در این خودرو تقریباً ساختار اصلی خود را حفظ کرده است؛ اما انژکتورهای سوخت، لولههای سوخترسانی، شمعها و دیگر موارد اصلاح شده و مطابق با مشخصات یک خودروی هیدروژنی هستند. خودروساز ژاپنی این خودرو را به گونهای توسعه داده است که صدا و ارتعاشات موتور احتراق داخلی همچان زیاد است.
نسخه دیگر کانسپت AE86 برای اولین بار در نمایشگاه سالن خودروی توکیو حضور دارد و برای ساخت آن از بدنه لوین با چراغهای جلویی ثابت استفاده شده است. این خودرو تقریباً رنگ آمیزی مشابهی با نمونه هیدروژنی خود دارد. در این کانسپت از موتور الکتریکی توندرا هیبریدی به همراه باتری پریوس پلاگین هیبریدی استفاده میشود. اجزای دیگر از سایر مدلهای تولیدی تویوتا و لکسوس تامین شدهاند.
با این حال بزرگترین شگفتی را باید بکارگیری گیربکسی دستی دانست و تویوتا میگوید که تعادل وزن خودرو را تا حد ممکن نزدیک به نشخه اصلی نگاه داشته است. این شرکت مدعی است که رانندگی با این وسیله نقلیه یک تجربه منحصر به فرد خواهد بود و رانندگان یک وسیله نقلیه الکتریکی را با درگیر کردن سه پدال حرکت خواهند داد.
تویوتا بر سبز بودن این خودروها تاکید میکند و به همین خاطر صندلیهای این کانسپت را مورد اشاره قرار داده است. چون این صندلیها کاملاً جدید نبوده و برای ساخت انها از کمربندهای ایمنی و… بازیافتی استفاده میشود. تویوتا برای ساخت این کانسپتها با چند شرکت همکاری کرده است؛ اما هیچ برنامهای برای تولید انبوه آنها وجود ندارد.