تفاوت سورن پلاس با سورن پلاس دوگانه سوز
باز ماندگان سمند منتشر شده در ۱۳ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۵:۰۰
سورن پلاس

سورن پلاس و نسخه دوگانه سوز آن کاملاً مشابه با یکدیگر هستند؛ اما تفاوت‌‌هایی کوچک و قابل توجه میان این دو محصول وجود دارد.

به گزارش خودروم، پس از پایان تولید سمند، ایران خودرو در خطوط تولید خود در تبریز، با قدرت بسیار بیشتری خودروی سورن پلاس را تولید می‌کند. دو ماه پیش مدیرعامل این خودروساز بزرگ خبر از تولید و عرضه مدل سورن پلاس دوگانه سوز داد و در هفته‌های اخیر نیز شاهد فروش نسخه دوگانه سوز سورن پلاس با قیمت 281 میلیون تومان بودیم. این در حالی است که قیمت نسخه معمولی این خودرو در آخرین شرایط فروش مرتبط به آن در آبان 1401 حدود 261 میلیون تومان اعلام شده بود.

سورن پلاس

بنابراین اولین تفاوت سورن پلاس با سورن پلاس دوگانه سوز را باید اختلاف قیمت 20 میلیون تومانی این خودروها دانست. اما آیا دوگانه سوز شدن و اختلاف قیمت میان این محصولات تنها تفاوت موجود بین سورن پلاس معمولی با نسخه دوگانه سوز آن است؟ در پاسخ باید گفت که از نظر فنی هر دو خودرو از پیشرانه معروف EF7 با حجم 1645 سی‌سی استفاده می‌کنند. قدرت در صورت استفاده بنزین 113 اسب بخار است. اما در نسخه دوگانه سوز سورن پلاس اگر از گاز CNG استفاده شود؛ حداکثر قدرت به 97 اسب بخار خواهد رسید. این کاهش در مورد گشتاور نیز رخ داده و در صورت استفاده از CNG حداکثر گشتاور سورن پلاس به 136 نیوتن متر خواهد رسید.

سورن پلاس

حداکثر سرعت نسخه معمولی سورن پلاس 188 کیلومتر در ساعت است. این رقم در مدل دوگانه سوز در صورت استفاده از بنزین 188 و در صورت به کارگیری CNG به 178 کیلومتر در ساعت می‌رسد. شتاب صفر تا 100 نسخه معمولی 12 کیلومتر است؛ اما در نسخه دوگانه سوز در صورت استفاده از بنزین و CNG به ترتیب اعداد به دست آمده 12,8 و 13,5 ثانیه هستند. همچنین مصرف سوخت شهری سورن پلاس معمولی 5,8 لیتر است؛ اما این رقم در سورن پلاس دوگانه سوز در صورت استفاده از بنزین به 5,7 لیتر می‌رسد. همچنین مصرف سوخت ترکیبی در نسخه معمولی 7.36 و در نسخه دوگانه سوز در صورت استفاده از بنزین 7,5 ایتر خواهد بود. وزن سورن پلاس دوگانه سوز 1360 کیلوگرم بوده و این رقم در نسخه معمولی 1240 کیلوگرم است. گنجایش باک سوخت سورن پلاس معمولی 63 لیتر است؛ اما این رقم در نسخه دوگانه سوز به 60 لیتر رسیده و از کپسول‌ گاز هم استفاده می‌شود. حجم صندوق عقب هم از 500 لیتر در نسخه معمولی، به 350 لیتر در نسخه دوگانه سوز رسیده است.

از نظر تجهیزات و امکانات رفاهی، دو خودرو تقریباً در سطح یکسانی عرضه می‌شوند. اما سورن پلاس دوگانه سوز فعلاً با مالتی مدیا و رینگ 15 اینچی آلومینیومی عرضه نخواهد شد.

23 دیدگاه

  1. شهرام گفت:

    عرض سلام خدمت مدیران و مسئولان محترم ایران خودرو ، خلاصه عرض میکنم تورا به قرآن قسم اتان میدهم آپشن های خودرویی که میخواهد بشود تاکسی بر ندارید حداقل حداقل نمایشگر لمسی را بگذارید باشد صددرصد نیاز تاکسی های اینترنتی و تمامی تاکسی ها می‌باشد التماس اتان میکنم خواهش میکنم اینکار را به خاطر رانندگان تاکسی بکنید باتشکر راننده تاکسی .

    • احمد گفت:

      سلام در جواب شهرام عرض میکنم
      لطفاً پولشو بگیرید کم نکنید

      • داریوش گفت:

        سلام..خودمون میتونیم تا وقتی که ماشینو تحویل نگرفتیم اگه آپشنی بخوایم براش سفارش بدیم انجام میدن؟منظورم تاکسی سمندسورن دوگانه سوزه

    • حمید گفت:

      سلام وقت بخیر آیا شما تاکسی سورن پلاس دوگانه دارید اگر دارید چطور ماشینی هست ، منبع گازش با یک باک پر چند کیلومتر جاده مسافتی میره؟ ممنون

    • بهنام گفت:

      آپشن از دوگانه کم میکنن ازون طرف آپشن به یگانه اضاف میکنن که ملت ترغیب بشن یگانه هم بخرن این یه روش تابلو و منسوخ شده هست که همچنان در این دو خودروساز رایج است با این وضع منکه یگانه میخرم و دوگانه دستیش میکنم سهمیه بنزینشم کم نمیشه اینطور بصرفتر هست

      • مهدی گفت:

        خب درسته میشه دوگانه دستی کرد ولی اون دوگانه کارخانه هم شتابش فرق داره و هم سلامت موتور رو تضمین میکنه دوگانه دستی استاندارد نیست و به موتور اسیب میرسه و شتابش هم خیلی خیلی افت میکنه بنده تکنسین ماشین هستم شغلم و اینو کاملا درک کردم و خواستم در جریان بزارمتون

        • سعید. گفت:

          هیچ تفاوتی بین دوگانه کارخانه دوستی نیست به شرطی که دوگانه هوشمند کنید وتنظیمات گاز دستی نباشه . تفاوت قیمت هم دارد. ۱۲ میلیون دوگانه معمولی و۲۳میلیون دوگانه هوشمند فابریک کارخانه

  2. Behnaam گفت:

    سلام تاکسی نسبت به شخصی فشار بیشتری به راننده وارد میکند چه جسمی چه روحی ول یی متاسفانه در ایران اولین کار اپشن بر می دارید مثلا واقعا باید پخش سورن معمولی بزارید رینگ معمولی بگذارید تا هزار تومن ارزان تر شود شغل تاکسی بدترین شغل دنیاست امیدوارم کسی مجبور به این کار نشود امین

  3. راننده تاکسی گفت:

    خودرویی که قرار است تاکسی باشد حتما نیاز به صفحه نمایشگر دارد
    اربابان عزیز ایران خودرویی لطفا به رعیت ها و نوکران خودتون گوشه چشمی عنایت کنید ما مردم بخصوص رانندگان تاکسی خاک زیر پای شما هستیم .

    • محسن گفت:

      سلام چرا خودتو انقدر خورد میکنی ما قشر زحمتکش جامعه هستیم ودرامدمون نسبت به بعضی از شغلها حلالتر است این اپشنها را اگر قراره بگذارند که میگذارند انقدر التماس کردن نداره واقعا برای بعضی از حرفها‌ متاسف میشم

    • غلام راننده تاکسی گفت:

      واقعا متاسفم برای مسئولان ایران خودرو و مخصوصا تاکسیرانی که چرا این قشر زحمت کشیده ومحترم راننده تاکسی رااینقدر اذیت مکنند مگر به‌ خدا اعتقاد ندارید چرا خودروی سمندسورن آشغال را نسبت به شخصی کم میشمرید وازش می دزدید ازکیفیتش از آپشنش از رینگش امیدوارم که جواب این کارهای بدتون را خداوند همين دنيا ازتون بگیرد انشاالله

    • محمد گفت:

      اون اربابان و… باید خاک پای مردم ایرانی باشند که اونقدر کم توقع و××× هستند که همچین چیزاهایی رو قبول میکنند

    • عباس گفت:

      لطفا از طرف خودت صحبت کن نه باقی راننده تاکسی ها

  4. حسین گفت:

    سلام
    خیلی جالبه سمند معمولی رو از چرخه خارج کردن که مثلا اتفاقی خوب بیوفته ولی دوباره همون پلتفرم رو با همون موتور فقط با تزیینات داخلی جدید روانه بازار کردن، خودرو ساز و سازمان استاندارد محترم میتونه بگه این دو تا موتور از نظر آلایندگی و … چه فرقی کردن؟ ایمنی شون چقدر تغییر داشته که حجم افزایش قیمت تقریبا 100 میلیونی رو بخواد پوشش بده؟؟؟اونم که سمندای اخری که تحویل دادن تریم داخلیش رو هم همین سورنی زده بودن
    کاری به بازار ازاد و خرید عموم ندارم
    به عنوان یه راننده تاکسی که الان میخوام ماشین خودمو تعویض کنم نمیشد با همین تغییرات این خودرو رو برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی از خط تولید برندارن؟؟
    بعدش هم ک گفتن وام میدیم و تسهیلات کم بهره تا 70 درصد ارزش خودرو و …
    که اینم توی شهر ما قزوین خبری نیست و کلا میگن نقدی
    برادران، عزیزان، مسئولین تاکسی و راننده تاکسی به اندازه کافی درگیر مشکلات و گرفتاری های متنوع شغل و … خودش هست خواهشا بیاین دستی بگیرین از ماها ن اینکه بدتر مارو با لگد از این دایره دور کنین…
    باز ما گفتیم و شما گوش ندین 🙂

  5. صادق گفت:

    سلام دلیل نداره که سورن پلاس دوگانه سوز آبشن نداره برای مصرف کننده خیلی مهمه با وزن‌ زیادش رینگ فولادی گذاشتین خواهشا قيمت بخاطر آبشن ببرید بالا شما ضرر نکنید من مصرف کننده هم ایمنی بیشتری داشته باشم

  6. بهبود ارجمند گفت:

    لطفا هرچه آپشن بنزینی داره روی گازسوز سوز هم بگذارید

  7. امین گفت:

    خدایی نمیشه برای ورودی گاز خورو یک درب باک مثل بنزین طراحی کرد که این شکل زشت نداشته باشه انگار ماشین دستی دوگانه کردن

  8. Army گفت:

    باز کردن بیایی همونارو بخری نخری هم میبنده رو یه ماشین به اسم فول

  9. داش رضا گفت:

    مستراحهای سیارتولیدمیکنند دست خلق الله میدن بیچاره مردم ماکه مجبورنداشغالهای این دوشرکت ورشکسته روباهزارمنت بابدبختی بخرنداینست عزت ایرانی

  10. mehdi گفت:

    سلام من بین سمند سورن پلاس دوگانه و دنا پلاس دنده ای گیر کردم میشه راهنمایی کنید من ماشینی میخوام دوگانه باشه چون مصرفم بالا هست باید دوگانه بگیرم ببینید من الان سمند lx دارم سورن پلاس هیچ فرقی نداره از نظر بیرونی با ماشین قبلی من عقب ماشین ها یکی هست یعنی تغییر بدنه زیادی نداشته سمند اما دنا پلاس روخ داره قیافه داره
    اما دوانه نداره سوال ایا میشه دنا پسال بگیرم دوگانه بکنمش دستی؟ صندقش جا داره دوگانه بکنمش؟ مشکلی برای ماشین پیش نمیاد بین سورن پلاس نا گیر کردم فقط و فقط مشکل دوگانه کردن دارم نظر شما چیه دنا بگیرم دوگانه بکنمش؟ با مجبوری همون سورن پلاس دوگانه بر دارم؟ دنا واقعا روخ قشنگی داره نمیدونم چکار کنم راهنمایی کنید

    • محمد گفت:

      اونوبت با دنا پلاس دوگانه دست میخای بری سر صف گاز ؟ اونوقت خودت تعجب نمی کنی ، چه برسه دیگران

  11. حمیدرضا گفت:

    باسلام.من در عجبم از کار این خودرو سازان از خدا بی خبر.چرا باید از آپشن های سورن دوگانه کم کنن در حالیکه هزینه اضافی دوگانه شدنش رو از ما میگیرن!!!

پاسخ به احمد

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.