ساینا S و ساینا معمولی هر دو از نظر ساختاری یکسان هستند؛ اما تفاوتهایی از نظر ظاهری و فنی میان آنها وجود دارد.
به گزارش خودروم، سایپا با توسعه پلتفرم پراید به تیبا رسید و انکی بعد نسخه بروز شده این خودرو را با نام ساینا وارد بازار کرد. پس از مدتی سایپا تصمیم گرفت که ساینا را دوباره بروزرسان یکند و اکنون ساینا S و G را به عنوان جایگزین ساینا معمولی به تولید رسانده و با نسل قبلی این خودرو خداحافظی کرده است. البته چند ماه دیگر و با شروع تولید انبوه سایپا سهند، به نظر میآید که باید با ساینا و خاطرات آن خداحافظی کنیم.
فهرست متن
در هر حال اکنون ساینا S و G به عنوان اقتصادیترین سدانهای موجود در بازار ایران حضور دارند و خریداران خودرو در سطوح پایین قیمتی بازار به سراغ این خودروها میروند. اما سوالی که برای متقاضیان ایجاد میشود این است که تفاوت ساینا S و ساینا معمولی چیست؟ نخستین تفاوت را باید قیمت این خودروها در بازار آزاد دانست. اکنون و در زمان نگارش این متن ساینا S صفر کیلومتر در بازار آزاد با قیمت 300 تا 310 میلیون تومان معامله میشود و در مقابل نیز ساینا معمولی با قیمتی در حدود 280 تا 290 میلیون تومان به فروش میرسد. در عین حال تولید ساینا معمولی متوقف شده و سایپا قیمت کارخانهای ساینا S را 170 میلیون تومان اعلام میکند.
تفاوت ظاهری ساینا S و ساینا معمولی
در بحث ظاهری باید گفت که از نظر ابعاد بدنه تفاوت قابل ذکری را شاهد نیستیم؛ اما در جلو و عقب سایپا S تفاوتهایی نسبت به نسخه معمولی وجود دارد. جلوپنجره کرومی، سپری جدید و چراغهایی زیباتر را در جلو ساینا S شاهد هستیم. در عقب نیز دیگر خبری از آن خطوط تند ساینا معمولی نیست و یک ظاهر ساده و در عین حال پختهتر را با تغییر سپر، خطوط روی صندوق و چراغهای عقب جدید در مدل ساینا S میبینیم. در نمای جانبی تفاوت میان ساینا اس و ساینا معمولی وجود ندارد. در داخل کابین نیز به نظر میرسد که تفاوت آنچنان شگفت انگیزی را شاهد نیستیم؛ اما در ساینا S از غربیلک فرمان جدید و D شکل وجلو آمپری جدید را خواهیم دید. در ساینا S و نسخه آپشنال این خودرو امکان نصب دکمههای کنترلی سیستم صوتی و کروز کنترل نیز وجود دارد. دیگر تفاوت قابل ذکر را نیز باید شمایل متفاوت سوئیچ ساینا S و ساینا معمولی دانست.
تفاوت امکانات ساینا S و ساینا معمولی
ساینا معمولی از نظر امکانات به چهار تیپ تقسیم شده و هر کدام از آنها سطح متفاوتی از آپشنها را به خریداران ارائه میدهد. در تیپ معمولی این خودرو خبری از کروز کنترل، سیستم استارت دکمهای، سیستم ضد سرقت، سامانه پایش فشار باد تایرها، کامپیوتر سفری و امکاناتی از این دست نیست و تنها در تیپ SE-A این خودرو میتوان از امکانات یادشده بهره برد. ساینا S نیز از نظر امکانات در سطح ساینا معمولی است؛ با این تفاوت که در ساینا اس کامپیوتر سفری، ایموبلایزر، چراغ روشنایی روز، صندوق پران برقی و… وجود دارد. اگر ساینا فیس لیفت را به شکل فول آپشن میخواهید باید به سراغ نسخه G و تقریباً هم سطح با تیپ SE-A یا SE-A(LUX) بروید و از مولتی مدیا، مسیریاب ماهوارهای، دوربین دنده عقب و… استفاده کنید. البته در ساینا G هم اثری از برخی آپشنها مانند استارت دکمهای نیست و تنها در تیپ SE-A(LUX) میتوان آن را یافت.
مشخصات فنی ساینا اس و ساینا معمولی
هر دو خودرو از موتور 4 سیلندر و 8 سوپاپ با حجم 1502 سی سی از خانواده M15 مگا موتور برخوردار بوده و 87 اسب بخار قدرت با گشتاور 128 نیوتن متر در اختیار دارند. ساینا S و ساینا معمولی از جعبه دندهای پنج سرعته و دستی برای انتقال نیروی موتور به محور جلو استفاده میکنند. در ظاهر تفاوتی میان دو پیشرانه مزبور و ساختار فنی آنها به دلیل شباهت اعداد یادشده در دو خودرو دیده نمیشود. اما در ساینا S به شکل استاندارد از دریچه گاز الکتریکی به جای نمونه مکانیکی استفاده شده و ساختار مدیریتی موتور و سیستم برق آن بهبود یافته است. لرزش موتور ساینا S کمتر از نمونه معمولی بوده و پیشرانه ساینا S منطبق بر استانداردهای آلایندگی یورو 5 ساخته شده است.
علاوه بر این در ساینا S از سامانه BCM یا کنترل مرکزی و مدیریت یکپارچه به منظور بهبود ساختار برق و الکترونیک استفاده شده و این امر منجر به بهبود کارایی و دوام بیشتر بخش الکتریکی این خودرو شده است. به دلیل ارتقا یادشده امکان نصب آپشن کروز کنترل به شکل اصولی و استاندارد بر روی ساینا S فراهم میشود. از دیگر تفاوتهای قابل ذکر میان ساینا S و ساینا معمولی باید به بهبود عایق بندی کابین و بخش محفظه موتور در ساینا اس اشاره کرد که تا حد قابل توجهی از نفوذ صدا نسبت به نسخه معمولی ساینا به داخل کابین جلوگیری کرده است.
هر دو خودرو از موتوری با حجم 1502 سی سی 4 سیلندر و 8 سوپاپ با قدرت 87 اسب بخار استفاده میکنند. ولی در ساینا S شاهد استفاده از دریچه گاز برقی، ارتقا مدیریت موتور، لرزش کمتر موتور و استاندارد آلایندگی یورو 5 نسبت به ساینا معمولی هستیم.
دو خودرو در نمای جانبی تفاوت چندانی ندارند؛ اما در نمای عقب و جلو ساینا S از سپرهای جدید، چراغهایی با گرافیک جدید، جلوپنجره جدید، و درب صندوق عقب جدید استفاده شده و در داخل کابین نیز تغییراتی جزئی مانند بکارگیری فرمان D شکل را شاهد هستیم.
عایق صدابرای ساینا اس شوخی ای بیش نیست
خودم ساینا اس دارم… تو نمایندگی موقع تحویل به عنوان آپشن قابل نصب بود فقط 40 میلیون اضافه تر گرفتن برای ظاهر متفاوت
، همین