پورشه در کارخانهای مخصوص در شیلی، با استفاده از باد، سوخت مصنوعی eFuel را برای رسیدن به اهداف کربن صفر تولید میکند.
به گزارش خودروم، پورشه تولید سوخت مصنوعی را آغاز میکند و برای اولین بار باک مدل 911 خود را با این سوخت پر کرد. حال این پرسش مطرح میشود که آیا خودروی الکتریکی آینده صنعت خودروسازی هستند؟ مطمئناً در شرایط کنونی واکنش به شما به این پرسش مثبت است؛ اما سه سال پیش هیچکس چنین شرایطی را پیش بینی نمیکرد و به همین خاطر نمیتوان درباره فردا و آینده صنعت خودروسازی با اطمینان سخن گفت. اکنون خودروسازان در حال انجام شرط بندیهای بزرگی بر روی باتریها هستند. اما برخی از خودروسازان جهانی روی استفاده از فناوریهای جایگزین متمرکز شدهاند. در این میان پورشه روی سوختهای مصنوعی سرمایه گذاری کرده و تلاشهای این شرکت پیشرفتهایی را به همراه داشته است.
پورشه تولید سوخت مصنوعی را در کارخانه خود واقع در کشور شیلی آغاز کرده و موفقیت خود را با پر کردن باک 911 با استفاده از سوخت توسعه یافته خود جشن گرفته است. سوخت پورشه eFuel نام دارد و ترکیبی از آب و دی اکسید کربن است. برای فراوری این سوخت از انرژی باد استفاده شده و به همین خاطر هم کارخانه پورشه در پانتا آرنسا قرار دارد. چون جنوب کشور شیلی دارای مناطق بادخیز بوده و در 270 روز از سال شاهد وزش باد در این مناطق هستیم و این به توربینهای بادی اجازه میدهد که با ظرفیت کامل فعالیت کنند. علاوه بر این، کارخانه پورشه در نزدیکی تنگه ماژلان قرار دارد و این ویژگی جغرافیایی حمل سوخت تولیدی به سراسر جهان را تسهیل خواهد کرد.
این کارخانه در فاز آزمایشی خود 130 هزار لیتر سوخت تولید میکند که بسیار ناچیز بوده و میزان آن در مقایسه با آمار سایر کشورهای جهان در رابطه با مصرف سوخت، بسیار ناچیز است. اما برنامههایی برای افزایش تولید eFuel تا اواسط دهه پیش بینی شده و احتمالاً ظرفیت تولید آن به 55 میلیون لیتر خواهد رسید. پورشه انتظار دارد که ظرفیت تولید آن تا سال 2032 به 550 میلیون لیتر برد.
سوخت eFuel به پورشه کمک میکند تا به اهداف خود برای کاهش تولید گازهای آلاینده تا سال 2030 برسد. این سوخت را میتوان در بیش از 1,3 میلیارد وسیله نقلیه دارای موتور احتراقی استفاده کرد. مایکل اشتاینر عضو هیئت اجرایی توسعه و تحقیقات پورشه میگوید که سوخت یادشده، جایگزینی بدون کربن برای صاحبان خودروهای موجود بوده و به خودروساز کمک میکند که خودروهای قدیمی و جدید احتراقی را در جادهها حفظ کند.