تصاویر و جزئیات نسخه تولیدی سار مکا دراگون منتشر شد و بر این اساس سدان الکتریکی گریتوال 544 اسب بخار قدرت و بیشینه گشتاور 763 نیوتنمتر دارد.
به گزارش خودروم، وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین (MIIT) تصاویر نسخه تولیدی سدان الکتریکی سار مکا دراگون (Sar Mecha Dragon) از کمپانی گریتوال را منتشر کرد. این سدان بزرگ 5,2 متر طول دارد و حداکثر قدرت آن 544 اسب بخار است. در این خودرو از سیستمهای تعاملی و یکپارچهسازهای هوشمند استفاده میشود.
طراحی و ابعاد سار مکا دراگون
سار مکا دراگون (Sar Mecha Dragon) برای اولین بار در نمایشگاه خودروی گوانگژو 2021 در چین حضور یافت. در آن زمان این خودرو به نام چینی شالونگ با ترجمه انگلیسی سالون(Saloon) شناخته میشد. اما حالا نام بینالمللی آن SAR است. درباره این موضوع که چرا نام و برند جدید این خودرو با حروف بزرگ نوشته شده؛ هیچ اطلاعی نداریم. ولی به نظر میرسد که مفهومی خاص در دل آن نهفته است. به هر حال ما همچنان برای نامگذاری آن از حروف کوچک انگلیسی استفاده کرده و این خودرو را با نام برند سار میشناسیم.
براساس تصاویر و اطلاعات MIIT طراحی بدنه نسخه تولیدی تغییر چشمگیری نداشته است. در عقب چیزی شبیه به خودروهای فست بک و استایل رترو را میبینیم. مکا دراگون به خاطر خطوط تیز، چراغهای بزرگ ذوزنقهای شکل و… شبیه به خودروهای دهه 90 به نظر میرسد.
از دیگر ویژگیهای طراحی بدنه آن میتوان به اسپویلر تطبیقی عقب، کالیپرهای ترمز برمبو و لوله اگزوزهای تزئینی اشاره کرد. لولههای اگزوز هنگام شتاب گرفتن خودرو قرمز رنگ شده و به نسل دوم فناوری شبیهسازی صدای هارمن مجهز هستند. در نتیجه 5 صدای مختلف از جمله احتراق، شتاب و… شبیهسازی میشود. این ویژگیها واقعاً برای یک خودروی الکتریکی عجیب به نظر میرسد؛ اما به هر حال گریتوال این خودرو را با این امکانات ساخته است!
در مورد ابعاد باید گفت که سار مکا دراگون یک سدان بزرگ است. طول، عرض و ارتفاع آن به ترتیب 5,240، 1,950 و 1,495 میلیمتر اعلام شده و فاصله بین دو محور آن 3,040 میلیمتر خواهد بود. این یعنی سدان اسپرت گریتوال از نظر ظاهری بزرگتر از یک مرسدس بنز کلاس S است. وزن خالص این خودرو نیز بین 2,498 تا 2,650 کیلوگرم بوده و وزن ناخالص آن 3,060 کیلوگرم است.
پیشرانه و باتری
براساس اطلاعات وزارت صنعت و فناوری چین، سار مکا دراگون به شکل استاندارد از دو موتور الکتریکی استفاده خواهد کرد. روی محور جلو موتور الکتریکی با قدرت 245 اسب بخار و در محور عقب موتوری با قدرت 299 اسب بخار قرار دارد. مجموع قدرت این خودرو 544 اسب بخار بوده و بیشینه گشتاور به 763 نیوتنمتر میرسد. شتاب صفر تا 100 نزدیک به 3 ثانیه است. حداکثر سرعت بر 180 کیلومتر در ساعت محدود شده و این میزان برای سدانی اسپرت عدد قابل توجهی نیست.
باتریهای این خودرو توسط کمپانی کاتل تامین شده و فعلاً ظرفیت آنها نامعلوم است. باتریهای مزبور فناوری CTP ندارند و بیشتر گریتوال بُرد پیمایشی سار مکا دراگون را 802 کیلومتر اعلام کرده بود.
محیط داخلی و امکانات سار مکا دراگون
تصاویر و اطلاعات جدیدی در رابطه با محیط داخلی توسط MIIT منتشر نشده است. اما SAR در وبسایت خود آن را به نمایش گذاشته و اکنون میتوان به داخل مکا دراگون نگاهی انداخت. یک صغحه نمایش غول پیکر 27 اینچی، پنل ابزار 10,25 اینچی و HUD با ابعاد 25 اینچ در کابین این خودرو وجود دارد. فرمان گرد بوده و لوگوی سار در وسط آن دیده میشود. همچنین از 16 بلندگوی هارمن کاردن استفاده شده و پشت سری راننده دارای دو بلنگو است.
علاوه بر این از فناوریهای رانندگی خودکار در مکا دراگون استفاده شده و این خودرو دارای 4 لیدار، 7 دوربین با کیفیت، 4 دوربین دید فراگیر، رادار موج 5 میلیمتری، 12 رادار اولتراسونیک و 1 موقعیتیاب با دقت بالا است. مجموع موارد مزبور توسط سامانه داوینچی هوآوی با قدرت محاسباتی NPU 400TOPS و پردازنده 440K DMIPS هدایت میشوند.