بررسی راین R3
زشت یا زیبا منتشر شده در ۰۱ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۲۲
نیم رخ جلو راین R3

راین R3 جدیدترین خودروی چینی بازار ایران است. در این محتوا به بررسی طراحی بدنه و کابین، مشخصات فنی، ایمنی و امکانات این خودرو می‌پردازیم.

به گزارش خودروم، خودروسازی راین پس از سکوتی طولانی مدت با یک خودروی چینی به نام راین R3 به بازار ایران باز می‌گردد. راین در سال 1382 به عنوان یکی از شرکت‌های تابع صنایع خودروسازی کرمان در منطقه ویژه اقتصادی بم تأسیس شد و در ابتدای کار مونتاژ محصولات هیوندای را برعهده گرفت و رسماً تولیدکننده محصولات آن شرکت در ایران شد.

راین فعالیت خود را با هیوندای ورنا یا اکسنت آغاز کرد و سپس مونتاژ آوانته یا النترا برعهده گرفت. اما تحریم صنعت خودروسازی کشور باعث دوری هیوندای از ایران شد و راین به ناچار به سراغ شرکای چینی رفت. شرکات با چینی‌ها موجب مونتاژ خودروهایی همچون راین V5 و ولکس C30 از محصولات کمپانی گریت‌وال شد. مشارکت راین با چین‌ ها به حدی بود که حتی پس از بازگشت کوتاه مدت هیوندای، این شرکت ترجیح داد که به مسیری که در پیش گرفته ادامه دهد و دیگر هبری از همکاری میان آنها نشد.

جلو راین R3

البته خودروسازی راین با مشکلات بسیار زیادی دست و پنج نرم می‌کرد و عدم استقبال از محصولات این شرکت و مشکلات مالی متعدد باعث به حاشیه رانده شدن آن شد. اما درست زمانی که هیچ کس انتظار آن را نداشت؛ راین دوباره بازگشت و حالا می‌توان گفت که سکوت طولانی مدت این شرکت بی دلیل نبود؛ چون آنها یک خودروی چینی را در طول پنج سال و بدون هیچ حاشیه‌ای داخلی سازی کرده‌اند. خودروسازی راین با مدل R3 به عنوان محصولی اقتصادی دوباره در صدد بازگشت به بازار بوده و ظاهراً این بار دست پُر آمده است. به همین مناسبت ما در ادامه این محتوا نگاهی کوتاه به محصول جدید راین می‌اندازیم.

راین R3 از کجا آمده است؟

تصویر جلوی راین R3

راین R3 در سال 2010 به عنوان یک MPV یا ون چند منظوره اقتصادی توسط چانگان و با نام لارک Q1 یا CX20 معرفی شد و تا سال 2016 در بازارهایی مانند هند، روسیه، آفریقای مرکزی و… به فروش رسید. خودروسازی راین ظاهراً با انجام مذاکراتی، حق استفاده از پلتفرم CX20 را خریداری کرده و پس از پنج سال صرف وقت، موفق به ساخت نمونه بومی با میزان داخلی‌سازی قابل توجهی شده است.

طراحی بدنه

این خودرو از نظر طراحی بدنه نسبت به خودروهای امروزی جایگاه مناسبی ندارد و چهره زمخت آن را باید یک پاشنه آشیل بزرگ دانست. در جلو اولین چیزی که نظر هر بیننده‌ای را جلب می‌کند؛ چراغ‌های بسیار بزرگ و جلوپنجره ذوزنقه‌ای شکل با خطوط افقی و تزئیناتی کرومی است. روی سپر دو چراغ مه‌شکن با تزئین کرومی قرار گرفته و جلوپنجره دوم با شکل ذوزنقه دیده می‌شود. در پایین سپر و سایر نقاط بدنه شاهد استفاده از فلاپ‌های پلاستیکی مشکی رنگ هستیم. روی کاپوت دو انحنای کمانی شکل و متصل به جلوپنجره دیده می‌شود و چراغ‌های جلوی بزرگ راین R3 فضای نسبتاً زیادی را از سپر تا تاپوت اشغال کرده‌اند.

تصویر راین R3 از نمای کناری

شیب پیشانی خودرو دقیقاً از لبه کاپوت آغاز شده و به نرمی خود را به ستون A می‌رساند و بسیار شبیه به جک S3 است؛ اما از این لحظه به بعد اوج گیری عجیبی داشته و به یکباره با فرودی ناگهانی از ستون B به سمت ستون C حرکت کرده و ما شاهد سقوط و اتصال آن به درب صندوق عقب هستیم. شمایل طراحی قسمت عقب  این خودرو هم تعریف چندانی ندارد و به نظر ما ترکیبی از لیفان X60 و دانگ فنگ H30 کراس را می‌بینیم. چراغ‌های عقب بسیار بزرگ به نظر می‌رسند و سپر بیرون زدگی عجیبی نسبت به بدنه و درب صندوق عقب دارد. جای پلاک این قسمت ذوزنقه‌ای شکل بوده و در بالای ان از دستگیره‌ای با تزئین کرومی استفاده می‌شود.

تصویر عقب راین R3

همچین چیزی شبیه به اسپویلر با یک تو رفتگی عجیب به عنوان محل قرارگیری چراغ خطر سوم دیده می‌شود که هم راستا با شیب عجیب سقف طراحی شده است. پروفیل کناری ظاهری ساده دارد و ما حرکت خط شخصیت از چراغ جلو تا چراغ عقب را با شیبی بسیار ملایم می‌بینیم. همچنین خطی تزئینی هم از وسط چراغ‌های عقب و در راستای فرو رفتگی آن با شیبی ملاین به سمت درب عقب حرکت کرده و به اندکی بعد محو می‌شود.

عکس کنار راین R3

در قسمت پایین در از فلاپ‌هایی هم رنگ با بدنه استفاده شده و مقدار بسیار کمی فرو رفتگی را می‌توان به خوبی در این قسمت مشاهد کرد. از دیگر نکات این قسمت باید به رینگ‌های 15 اینچی آلومینیومی با طراحی شش پره اشاره کرد. در مجموع طراحی بدنه راین R3 بسیار ساده و در عین حال قدیمی و زخم است؛ اما نباید فراموش کرد که این خودرو از همان ابتدا به عنوان محصولی اقتصادی در کشور چین معرفی شده بود و اصلاً نباید از نظر ظاهری انتظار یک ون چند منظوره لوکس را از آن داشت.

طراحی کابین

سراسر داشبورد راین R3 را پلاستیک خشک فراگرفته و در دو طرف کنسول مرکزی از نوارهایی نقره‌ای رنگ برای تزئین این قسمت استفاده شده است. روی دستگیره درها نیز از پلاستیک نقره‌ای رنگ استفاده شده و اهرم آن با پوشش کرومی تزئین شده‌ است. از پلاستیک براق برای تزئین تکیگاه‌های دست استفاده شده و قسمت کوچکی از پنل در با پارچه تزئین می‌شود.

راین R3 داشبورد

فرمان سه پره و تخت بوده و روی آن دکمه‌های کنترلی قرار دارد. دور صفحه پنل ابزار و صفحه کیلومتر با پلاستیک نقره‌ای رنگ تزئین شده و صندلی‌ها پارچه‌ای هستند. در وسط کنسول طبقه‌ای شکل مرکزی این خودرو از صفحه نمایشی لمسی با ابعاد 9 اینچ استفاده شده و در پایین آن شاهد قرارگیری 3 غربیلک به عنوان اهرم‌های کنترل سیستم تهویه هستیم.

راین R3 داشبورد سمت شاگرد

صندلی‌های عقب را می‌توان خواباند و فضایی بسیار مناسب برای حمل اشیاء گوناگون ایجاد کرد؛ هر چند که در حالت عادی هم صندوق عقب این خودرو گنجایش کافی برای حمل بار سرنشینان خود را دارد.

غربلیک‌های کنترل سیستم تهویه راین آر3

در مجموع کابین طراحی بسیار ساده‌ای دارد و کیفیت متریال به کار رفته در این قسمت متوسط است. این ویژگی‌ها دقیقاً مطابق با استانداردهای یک خودروی اقتصادی بوده و حقیقتاً نمی‌توان از این بابت به راین R3 خُرده گرفت و زبان به گلایه گشود. اما در هر حال بهتر بود که از پلاستیک نرم حداقل برای روی داشبورد استفاده می‌شد.

مشخصات فنی

این خودرو از موتوری با حجم 1,3 لیتر، 4 سیلندر و 16 سوپاپ تنفس طبیعی VVT بهره می‌برد. پیشرانه با کد 4A13 شناخته شده و کمپانی دانگ فنگ طراحی و توسعه آن را برعهده داشته است. حداکثر قدرت پیشرانه 90 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه بوده و بیشینه گشتاور در 4600 دور در دقیقه به 116 نیوتن‌متر می‌رسد. برای انتقال قدرت به محور جلو از جعبه‌دنده چهار سرعته اتوماتیک تیپ ترونیک استفاده می‌شود.

راین R3

استاندارد آلایندگی این خودرو یورو 5 بوده و مصرف سوخت ترکیبی آن با هر 100 کیلومتر پیمایش 7,1 لیتر (در شهر 8,48 و در جاده 6,11) است. ظرفیت باک سوخت این محصول 41 لیتر اعلام شده و از فرمان برقی استفاده می‌کند. تعلیق جلو از نوع ضد لغزش مستقل مک فرسون بوده و در عقب از تعلیق مستقل با فنر پیچشی استفاده شده است.

کیلومتر شمار راین آر3

این مشخصات برای یک MPV اقتصادی مناسب بوده و محصول جدید خودروسازی راین روی کاغذ از نظر فنی می‌تواند تا حدودی رضایت ما را جلب کند. از طرفی این خودرو با گارانتی سه سال یا 60 هزار کیلومتر وارد بازار می شود و با توجه به داخلی‌سازی بالای آن، از تحمیل هزینه‌های اضافی به خریداران جلوگیری خواهد شد.

امکانات و ایمنی

این خودرو تنها 3 ستاره ایمنی از موسسه تست تصادف چین (C-NCAP) دریافت کرده و به کیسه هوای سرنشین جلو و راننده، سامانه مدیریت فشار باد لاستیک، EBD، ABS و سیستم کنترل پایداری الکترونیکی مجهز شده است.

نمای عقب و در حال حرکت راین R3

از نظر امکانات رفاهی محصول جدید خودروسازی راین دارای دوربین عقب، نمایشگر اندرویدی 9 اینچی، قابلیت اتصال تلفن همراه از طریق بلوتوث، کنترل سیستم صوتی روی غربلیک فرمان، صندلی راننده دارای تنظیم چهار جهته، سانروف دو حالته برقی، چراغ روشنایی روز و… است.

نتیجه‌گیری راین R3

راین آر3 در خیابان

راین R3 از نظر طراحی چهره جذابی ندارد و شاید چندان رضایت بخش به نظر نرسد؛ اما از نظر امکانات و ایمنی دارای حداقل‌های مورد نیاز بوده و به عنوان یک خودروی اقتصادی شرایط قابل قبولی دارد. از نظر فنی نمی‌توان به طور دقیق این خودرو را قضاوت کرد؛ اما اعداد و ارقام اعلام شده؛ با وجود مشهود بودن کاستی‌ها، رضایت بخش به نظر می‌رسند. ولی اگر پیشرانه قدرتمند و جعبه دنده مناسب‌تری روی راین R3 نصب شده بود؛ قطعاً شرایط متفاوتی را رقم می‌زد. در هر حال این خودرو بزودی با قیمت 449 میلیون تومان توسط خودروسازی راین عرضه می‌شود و این شرکت خصوصی امیدوار است که با محصول جدید خود همانند گذشته‌های نه چندان دور حضوری قدرتمند در بازار کشور داشته باشد.

موتور راین R3 چیست؟

این خودرو از موتوری با حجم 1,3 لیتر، 4 سیلندر و 16 سوپاپ تنفس طبیعی VVT بهره می‌برد. حداکثر قدرت پیشرانه 90 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه بوده و بیشینه گشتاور در 4600 دور در دقیقه به 116 نیوتن‌متر می‌رسد.

ایمنی راین آر 3 چگونه است؟

این خودرو تنها 3 ستاره ایمنی از موسسه تست تصادف چین (C-NCAP) دریافت کرده و به کیسه هوای سرنشین جلو و راننده، سامانه مدیریت فشار باد لاستیک، EBD، ABS و سیستم کنترل پایداری الکترونیکی مجهز شده است.

امکانات راین R3 چیست؟

از نظر امکانات رفاهی محصول جدید خودروسازی راین دارای دوربین عقب، نمایشگر اندرویدی 9 اینچی، قابلیت اتصال تلفن همراه از طریق بلوتوث، کنترل سیستم صوتی روی غربلیک فرمان، صندلی راننده دارای تنظیم چهار جهته، سانروف دو حالته برقی، چراغ روشنایی روز و… است.

2 دیدگاه

  1. این منم گفت:

    آخه حجم موتور 1300 واسه ون؟؟؟
    حالا اون یه طرف
    ۹۰ اسب بخار ؟؟؟!!! مگه راننده بخواد زمان تکمیل ظرفیت صندلیاش سربالایی با شیب کم رو پیاده بشه و واسه حرکت به جلو خودشم به موتور ماشین کمک کنه و هول بده ،تنها اینجوری میشه بعنوان ون روش حساب کرد
    خدا قوت،تویوتا یاریس ساخته با حجم ۱۳۰۰ و قدرت ۳۰۰ اسب بخاری ولی اینقدر ناز واسه فروشش تو ژاپن نداره که آشغالیای چینی رو با منت و اونم به این شکل تو پاچه ملت میکنید

    • مهرداد گفت:

      دادش 206تیپ 2 با 75اسب بخار تا الان تو بازار ایران خیلی هم مورد اقبال بوده حالا یه 206 با امکانات سانروف و …. رو تصور کن این میشه چینی همون

پاسخ به این منم

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.