کوییک آر جی ایکس جدیدترین عضو از خانواده کوییک بزودی وارد خیابانها میشود. اما این خودرو چه مشخصات و تفاوتهایی نسبت به سایر برادران خود دارد؟
به گزارش خودروم، کوییک آر جی ایکس جدیدترین عضو خانواده کوییک است. سایپا در مرحله دوم عرضه خودروهای داخلی در سامانه یکپارچه برای اولین بار کوییک R GX را به فروش میرساند. اما کوییک آر GX از نظر ظاهری چه تفاوتی با نمونههای دیگر خود دارد؟ از سوی دیگر کوییک R جی ایکس چه مشخصاتی خواهد داشت؟ ما در این متن به سوالات مزبور پاسخ خواهیم داد.
طراحی کوییک آر جی ایکس
از نظر طراحی بدنه و فضای داخلی باید گفت که تفاوت چندانی میان سایر اعضاء خانواده کوییک مشاهده نمیشود. اما محصول جدید سایپا در نمای جلو و به تقلید از کوییک S دارای طرح یوزپلنگی موسوم به یوز است. در این طرح و بر روی سپر خودرو نوارهایی مشکی رنگ در دو طرف و از چراغ تا مهشکن در پایین سپر کشیده میشوند. سایر جزئیات بدنه مانند سقف رنگی، استیکرهای کنار خودرو و… همانند نسخه R خواهد بود. اما در داخل احتمالاً از داشبوردی به نسبت جدید استفاده میشود. البته متریال و جزئیات همان همیشگی خواهد بود. اما در میانه داشبورد صفحهای براق و پیانویی مانند در برگیرنده سیستم پخش، تهویه مطبوع و یک مانیتور است. البته هنوز کسی این خودرو را ندیده! پس خیلی نمیتوان بر روی احتمالات استوار بود.
ایمنی کوییک R GX
از نظر تجهیزات ایمنی کوییک آر جی ایکس هم سطح با کوییک S، S دارای استاندارد 85 گانه و S آپشنال است. همچون سایر اعضاء خانواده کوییک S در کوییک R GX از سیستم ترمز EBD، ABS، سیستم ضد سرقت، سیستم هشدار دهنده امنیتی و کیسه هوای سرنشین جلو و راننده استفاده میشود. اما برخلاف ساینا جی ایکس خبری از سیستم ترمز BAS نیست.
امکانات کوییک آر GX
امکانات کوییک آر GX نیز تقریباً برابر با نسخه S آپشنال یا است. در هر صورت کوییک جی ایکس دارای امکان نمایش دمای هوای بیرون، سیستم تهویه مطبوع نیمه اتوماتیک، آینههای جانبی برقی و تاشو دستی، سنسور پارک دنده عقب و سیستم محاسبه سفر است. همچنین در این خودرو صندلی راننده 6 حالتی دستی و صندلی سرنشین جلو 4 حالتی دستی خواهد بود.
ایزوفیکس، روکش پارچهای صندلیها، قابلیت تنظیم دستی ارتفاع چراغهای جلو، چراغ روشنایی روز، چراغ جلو اتوماتیک و باز کردن قفل درب صندوق عقب با ریموت از دیگر امکانات کوییک آر GX هستند. در این خودرو نمایشگر سیستم کنترل فشار باد تایرها، کنترل صدا از روی فرمان، نمایشگر 7 اینچی، دوربین عقب، ناوبری GPS، شیشه دودی در پنج و درهای عقب به همراه غربیلک فرمان دی کات وجود دارد. اما بر خلاف ساینا GX خبری از نشانگر تعویض دنده نیست.
سیستم تعلق و گیربکس
در کوییک آر جی ایکس همچنان سیستم تعلیق در جلو و عقب از نوع مک فرسون و یکپارچه تیر پیچشی است. اما خوشبختانه در این نسخه از رینگ آلومینیومی 14 اینچی استفاده میشود. اما همچنان ترمز دیسکی جلو و کاسهای عقب پیش روی ما هستند. فرمان هیدرولیکی است. نوع گیربکس هم دستی پنج سرعته معمولی خواهد بود. ظرفیت باک سوخت هم 41 لیتر است.
موتور جدید کوییک آر جی ایکس
موتور نیز همان M15 چهار سیلندر 8 سوپاپ با دریچه گاز الکترونیکی و حجم 1500 سی سی است. اما این موتور در کوییک آر GX پسوند i دارد. این یعنی نسخه جدید کوییک آر به جای 87 اسب بخار قدرت و گشتاور 128 یا 130 نیوتن متری با قدرت 90 اسب بخار و گشتاور 137 نیوتن متر راهی جاده میشود. این ارقام و اختلاف بین آنها با توجه به استاندارد یورو 5 و عدم رسیدن به اعدادی شگفت انگیز چندان جلب توجه نمیکنند. به همین خاطر مصرف کننده ایرانی اساساً تفاوتی ما بین نسخه جی ایکس با سایر کوییکها احساس نخواهد کرد.
اما مگاموتور پیشرانه مزبور را برای افزایش بهرهوری آن بازسازی کرد. این عمل منجر به کاهش 5 درصدی مصرف سوخت شد. مگاموتور سرسیلند ، پورت هوا، پورت دود و منیفولد هوای جدیدی برای M15 طراحی کرد. این شرکت در موتور مزبور به جای منیفولد چدنی دود از نوع استیل آن استفاده میکند. ضمن اینکه ماژول VVT نیز بر روی سر سیلندر پیشرانه کوییک آر جی ایکس قرار دارد. این کار منجر به ارتقاء گشتاور موتور در دور پایین میشود. بنابراین کوییک R GX حداکثر سرعت و شتاب بیشتری نسبت سایر کوییکها دارد.
رینگ آلومینیومی را دزدیدن در قدم اول 36میلیون گرانتر خریدم نسبت به R معمولی زده رینگ فولادی معلوم نیست وقتی تحویل میدن چی دوباره حذف کنن