افزایش سهم خودروسازان چینی در بازار روسیه
چینی‌های خوش شانس منتشر شده در ۲۱ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۵:۰۰
تولید خودرو چین در روسیه

بعد از خروج خودروسازان اروپایی از بازار روسیه و افزایش تولید و ورود خودروهای چینی به این کشور، سهم خودروسازان چینی در بازار روسیه افزایش یافته است.

به گزارش خودروم، خودروسازان چینی تقریباً یک سوم سهم بازار خودرو روسیه را به دست آورده‌اند؛ زیرا این بخش، بیش از هر قسمت دیگری نشان دهنده اهمیت رو به رشد چین در اقتصاد روسیه پس از خروج شرکت‌های غربی است.

فروش خودروهای جدید سواری و تجاری سبک تقریباً 61 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافته؛ چون تحریم‌های غرب دسترسی روسیه به مواد اولیه را محدود کرده و این امر موجب کاهش تقاضا و افزایش قیمت‌ها شده است.

اما فروش خودروهای سواری چینی با برند هاوال، جیلی و چری افزایش یافته و در مجموع 16,138 دستگاه از تولیدات آنها در ماه نوامبر به فروش رسید که این رقم تقریباً دو برابر فروش 8,235 دستگاهی آنها در ماه زانویه است. به عبارتی دیگر سهم چین از بازار خودرو روسیه از 9,6 درصد به 31,3 درصد افزایش یافت.

به گزارش انجمن کسب و کارهای اروپایی، میزان فروش خودروهای سواری و تجاری سبک جدید در مجموع 46,403 دستگاه در ماه نوامبر بوده و مجموع فروش امسال خودرو در روسیه باید نزدیک به 600 هزار دستگاه باشد.

به گفته ولادمیر بسپالوف یکی از تحلیگران بازار خودرو روسیه، تولید ک برندهای غربی و واردات ناچیز محصولات آنها باعث شد که بازار خودرو این کشور بین صنایع خودروسازی روسیه و چین تقسیم شود. خودروسازان روسیه با تولیدات ارزان قیمت، بخش پایینی بازار را هدف قرار داده و چینی‌ها در بحث خودروهای گران قیمت، بازار محصولات غربی را به دست آورده‌اند.

در این میان یکی از پرطرفدارترین خودروهای چینی بازار روسیه، محصولی از برند جک است که قطعات، موتور و… آن از چین به روسیه صادر می‌شود و باعث احیای دوباره کارخانه موسکویچ شده است. برند روسی جک را شریک تجاری خود معرفی کرده؛ اما کمپانی جک تاکنون واکنشی نشان نداده است.

اکثر خودروسازان غربی از اوایل دهه 2000 برای به دست آوردن سهم از بازار خودرو روسیه تلاش کردند؛ اما پس از اعزام ده‌ها هزار سرباز روسی برای نبرد با اوکراین، فعالیت آنها متوقف شد. اکنون برند موسکویچ محصولات خود را در کارخانه‌ای مونتاز می‌کند که زمانی محصولات رنو را تولید می‌کرد. نیسان، مرسدس بنز و فورد نیز از جمله شرکت‌‌هایی هستند که روسیه را ترک کرده‌اند.

به گفته کارشناسان، تولیدکنندگان روسی خودرو از جمله موسکویچ تا سال آینده 35 درصد از سهم بازار روسیه را به دست می‌آورند و در مجموع 800 هزار خودرو تولید خواهد شد. براساس گزارش انجمن خودروسازان چین، در 10 ماه اول سال 2022، روسیه ششمین مقصد بزرگ صادراتی محصولات خودروسازان چینی بوده است.

دسته بندی ها: تازه ها عناوین روز
برچسب ها:

ثبت دیدگاه

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.