بی ام و تولید آزمایشی iX5 هیدروژنی خود را در مرکز تحقیقاتی مونیخ آغاز کرده و بزودی تولید انبوه این خودرو را آغاز میکند.
به گزارش خودروم، تولید بی ام و iX5 هیدروژنی آغاز شده است. این خودروساز آلمانی اکنون در حال ساخت مدل جدید در مرکز تحقیق و نوآوری خود در مونیخ بوده و این خودرو را از بهار سال آینده به عنوان نمادی از فناوری در بازارهای منتخب عرضه میکند.
در حال حاضر حدود 900 نفر در این مرکز تحقیقات کار کرده و کارمندان به طور همزمان مشغول توسعه شش پروژه هستند. این جایی مکانی است که بی ام و برای اولین بار مدلهای جدید را میسازد نا از محصول و فرایند تولید کامل آن اطمینان حاصل کند.
فرانک وبر، یکی از اعضای هئیت مدیره بی ام و که مسئول توسعه این خودرو است میگوید که هیدروژن یک منبع انرژی همه کاره بوده و نقشی کلیدی در پیشرفت آنها در حرکت به سمت آب و هوای پاک دارد. این شرکت از ناوگان آزمایشی بی ام و iX5 هیدروژنی خود برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این فناوری استفاده میکند؛ چون بی ام و معتقد است که به ترکیبی از خودروهای الکتریکی مبتنی بر باتری و سلولهای سوختی نیاز بوده و FCEVها به مواد خام حیاتی و ضروری ساخت باتری مانند کبالت، لیتیوم یا نیکل نیاز ندارند.
تولید انبوه iX5 هیدروژنی در کارخانه اسپارتانبورگ آمریکا آغاز میشود. در آلمان این کراس اوور دارای سطحی جدید از طراحی برای قرار دادن دو مخزن هیدروژنی در تونل مرکزی و زیر صندلی عقب است. بی ام و سیستمهای الکتریکی 12 و 400 ولتی، باتریهایی با کارایی بالا، سلولهای سوختی و موتور الکتریکی را در مرحله اولیه مونتاژ نصب خواهد کرد. پس از موناژ و رنگ آمیزی، کراس اوور بی ام و در مرکز آزمایش اشهایم تحت بررسیهای جامع قرار میگیرد. با این حال برای iX5 هیدروژنی یک برنامه آزمایشی فشردهتر آماده شده که منجر به تولید آن میشود.
بی ام و در مسیر ساخت خودرو هیدروژنی تنها نیست. هوندا هم هفته قبل اعلام کرد که در سال 2024 یک خودروی الکتریکی پلاگین هیدروژنی تولید میکند. خودروی هوندا براساس کراس اوور محبوب CR-V ساخته میشود که مدل 2023 آن از نظر طراحی مورد بازنگری قرار گرفته است. هوندا هم مانند بی ام و فعلاً این خودرورا با حجم کم و در مرکز تولیدی خود واقع در اوهایو یعنی جایی که مدلهای مسابقهای آکورا NSX و… مونتاژ میشوند؛ ساخته و آزمایش میکند.