چرا بورس کالا از شاهین استقبال نکرد؟
منتشر شده در ۲۳ شهریور ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۳۰
سایپا شاهین

روز گذشته برای نخستین مرتبه پای شاهین به بورس کالا باز شد اما خریدار آنچنانی نداشت، اتفاقی که یک کارشناس دلیل آن را حذف تقاضای کاذب و مشارکت خریدار واقعی میداند.

به گزارش خودروم و به نقل از ایسنا، روز گذشته  ۱۰۰ دستگاه خودروی شاهین گروه سایپا با قیمت پایه ۳۰۴ میلیون تومان برای تحویل ۲۳ مهر ۱۴۰۱ در بورس کالای ایران عرضه شد که ۳۹ دستگاه مورد معامله قرار گرفت. خریداران ملزم به واریز ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده و یک درصد مالیات نقل و انتقال و ۲ درصد مالیات شماره گذاری برچسب انرژی (برمبنای قیمت نهایی) و همچنین مبلغ ۴۲ میلیون و ۳۴ هزار و ۴۶۵ ریال به ازای هر خودرو (شامل بیمه شخص ثالث به مبلغ ۳۸ میلیون و ۱۳۷ هزار و ۴۶۵ ریال و خدمات مرتبط با شماره گذاری و پلاک به مبلغ ۳ میلیون و ۸۹۷ هزار ریال) بودند.

در این راستا، محمد یونس حیدری، کارشناس بازار سرمایه درمورد تقاضای کم این خودرو توضیح داد: واقعیت این است که در بورس کالا مصرف کننده نهایی برای کالاها وجود دارد و این مصرف کننده میداند که باید قیمت واقعی را پرداخت کند، درواقع مصرف کنندگان واقعی برای خرید خودرو از بورس کالا اقدام میکنند، زیرا میدانند که باید بهای واقعی خودرو را پرداخت کنند. معمولا در این فرایند متقاضی کمتری وجود دارد و شاهد تقاضای کاذبی که در وزارت صمت وجود دارد نیستیم. در این فرایند ۱۰ درصد مبلغ باید واریز شود و به همین دلیل مانند قرعه کشی خودرو، کسی بی هدف ثبت نام نمیکند.

وی به این سوال که آیا خرید خودرو از بورس به مرور جایگزین روش‌های دیگر خرید خودرو می‌شود یا خیر، پاسخ داد: متاسفانه مردم در ایران به خودرو به عنوان کالای سرمایه ای نگاه میکنند، اما اگر به خودرو به عنوان کالای مصرفی نگاه شود نه کالای سرمایه‌ای،   ترجیح این است که خودروها از شرکت‌های تولیدکننده خریداری شود  و بهترین جا برای این کار بورس کالا است.

منبع: ایسنا

دسته بندی ها: تازه ها
برچسب ها:

ثبت دیدگاه

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.