صمت باز هم آمار خودرویی را منتشر نکرد
منتشر شده در ۲۴ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۱۸
نمایشگاه خودرو

در حالی که سومین ماه از سال نیز رو به پایان است، وزارت صنعت، معدن و تجارت همچنان از انتشار آمار مربوط به تولید و کیفیت خودروهای داخلی سر باز می‌زند.

به گزارش خودروم و به نقل از دنیای اقتصاد، این وزارتخانه هر ماه آمار مربوط به تولید خودروهای داخلی را منتشر می‌کرد، آماری که نشان می‌داد خودروسازان کشور، اعم از دولتی‌ها و خصوصی‌ها، چه تیراژی را به ثبت رسانده‌اند. با این حال از ابتدای امسال، آمار موردنظر از سوی وزارت صمت منتشر نشده و طبق اطلاعاتی که خبرنگار «دنیای ‌اقتصاد» کسب کرده، گویا این وزارتخانه فعلا قصد انتشار آمار موردنظر را ندارد. علاوه بر تولید، آمار مربوط به کیفیت خودروها نیز ماه‌هاست منتشر نمی‌شود.

این در حالی است که وزارت صمت توضیحی درباره عدم‌انتشار آمار نمی‌دهد و این موضوع سبب شده گمانه‌زنی‌های مختلفی در این ماجرا مطرح شود. برخی معتقدند افت کیفیت و تولید، دلیل اصلی وزارت صمت برای عدم‌انتشار آمار است. آخرین باری که وزارت صمت آمار مربوط به تولید خودروهای داخلی را منتشر کرد، به اسفند سال گذشته مربوط می‌شود و پس از آن، گزارش جدیدی از میزان تولید خودروسازان کشور در سال ‌جاری انتشار نیافته است.

همچنین از آخرین گزارش کیفی منتشره نیز حدودا شش ماه می‌گذرد و وزارت صمت اجازه انتشار گزارش جدید در این بخش را از دی‌ماه سال گذشته نداده است. گزارش‌های کیفی را شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران به صورت ماهانه منتشر می‌کند، با این حال انتشار آنها نیازمند اخذ مجوز از وزارت صمت است.

این شرکت آخرین بار در آذر سال گذشته گزارش کیفی خودروهای داخلی را منتشر کرد، اما از آن تاریخ به بعد دیگر گزارشی درباره کیفیت خودروهای داخلی در دسترس عموم قرار نگرفته است. این موضوع البته به معنای توقف تست کیفیت خودروهای داخلی نیست، چه آنکه خودروها هر ماه تحت ارزیابی کیفی قرار می‌گیرند و گزارش‌های مربوطه نیز به وزارت صمت ارسال می‌شود، با این حال صمتی‌ها فعلا مایل به انتشار آن نیستند.

در بخش تولید نیز هر چند خودروسازان آمار دو ماه ابتدایی خود را به بورس ارائه داده‌اند، اما وزارت صمت هنوز گزارش مربوط به میزان تولید خودرو در این بازه زمانی را منتشر نکرده است.

این چندمین بار است که وزارت صمت (نه فقط در دولت سیزدهم) آمارهای مربوط به تولید و کیفیت خودروهای داخلی را حبس کرده و اجازه انتشار آنها را نمی‌دهد. در گذشته، افت شدید کیفیت خودروها و همچنین سقوط آمار تولید، دلایل عدم‌انتشار آمارهای مربوطه بود و مشخص نیست وزارت صمت در این مقطع نیز به همین دلایل آمار را حبس کرده یا پای مسائل دیگری در میان است.

در مورد آمار مربوط به تولید، امکان استناد به گزارش‌های بورسی وجود دارد و با رؤیت آنها می‌توان از افت‌و‌خیز تیراژ خودروسازان به‌صورت کلی مطلع شد، با این حال گزارش‌های کیفی جایگزین یا مشابه دیگری ندارند. باید منتظر ماند و دید آیا وزارت صمت به حبس آمار تولید و کیفیت خودروها ادامه می‌دهدیا اینکه سرانجام اجازه انتشارشان را خواهد داد.

منبع: دنیای اقتصاد

ثبت دیدگاه

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.