سروال ؛ یوزگربه ای ارتش فرانسه!
مرموز و قابل احترام منتشر شده در ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۱۳:۲۴
سروال

نفربر زرهی یا خودروی نظامی Serval موسوم به یوزگربه فرانسوی به عنوان یک خودروی سبک و چند منظوره جنگی در میادین نبرد حضور دارد.

به گزارش خودروم، سورال یا یوز گربه‌ای خودرویی زرهی، سبک و چند منظوره است. این خودرو توسط نکستر و با فاصله‌ای اندک پس از تکمیل نفربر زرهی گریفون و خودروی شناسایی زرهی جگوار برای ارتش فرانسه ساخته شد. اولین نمونه‌های این خودروی نظامی در سال 2018 به نیروهای مسلح فرانسوی تحویل داده می‌شود. این نمونه‌ها برای آزمایش‌های مرتبط به تایید صلاحیت حضور در میادین نبرد بودند. پس از آن اداره پشتیبانی نیروهای دفاعی فرانسه در مجموع 364 خودروی زرهی سروال را سفارش داد. تحویل نخستین گروه از نمونه‌های تولید این خودروی نظامی در سال 2022 آغاز شد.

کاربرد در ارتش فرانسه

سروال

براساس اطلاعات موجود تا پایان سال 2022 در مجموع 70 دستگاه سروال به ارتش فرانسه تحویل داده‌اند. این خودروهای زرهی در اختیار واحدهای واکنش سریع فرانسه خواهند بود. سروال توسط واحدهای پیاده نظام سبک مانند هنگ چتر بازان فرانسوی و نیروهای کوهستانی این کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد. نیروهای مسلح فرانسه از این خودروی زرهی در سه نسخه اصلی شامل خودروی گشت، شناسایی و ارتباطی استفاده می‌کنند. هر کدام از سه نسخه مزبور دارای انواع مختلفی هستند. تا سال 2023 حداقل 16 نمونه فرعی مبتنی بر سروال وجود دارد.

تعداد خدمه و پوشش زرهی

سروال

خودروی زرهی سروال در نسخه پایه دو خدمه شامل راننده و فرمانده خودرو یا اپراتور سلاح دارد. این خودرو توان حمل 8 نیروی کاملاً مسلح را خواهد داشت و نیروها باید از طریق درهای عقب به درون ان وارد یا خارج شوند. راننده و فرمانده خودرو از درهای جانبی استفاده می‌کنند.

سروال

سروال به عنوان خودرویی زرهی سطح حفاظت بالستیک را برای خدمه و سرنشینان خود به وجود می‌آورد. بنابراین افراد در برابر انفجار مین جان سالم به در می‌برند. همچنین در این خودروی نظامی از مسدود کننده IED جهت جلوگیری از انفجار مواد منفجره رادیویی کنترلی وجود دارد. سیستم هشدار لیزری و تشخیص صوتی گلوله برای مشخص نمودن جهت تیراندازی از جمله امکانات سروال هستند. همچنین فرانسوی‌ها یک سیستم حفاظتی NBC نیز برای این خودرو در نظر گرفته‌اند.

مشخصات فنی سروال

سروال

سروال به یک ایستگاه سلاح کنترل از راه دور مجهز می‌شود. همچنین امکان تجهیز آن به آشکارسازهای تهدید و سیستم اطلاعاتی جنگی وجود دارد. از نظر فنی این خودروی نظامی موتوری 8,9 لیتری دیزلی با قدرت 375 اسب بخار دارد. پیشرانه به یک گیربکس اتوماتیک 6 سرعته متصل است. همچنین موتوری کوچک در مواقع خاموش شدن موتور اصلی وظیفه تامین نیروی سیستم‌های الکتریکی خودرو را برعهده دارد. پیشرانه مزبور عایق صدا دارد و به هیچ عنوان عملکرد آن احساس نمی‌شود. علاوه بر این سروال مجهز به سامانه باد لاستیک مرکزی و تایرهای run-flat است.

سلاح و نحوه حمل

سروال

این خودروی نظامی را می‌توان با هواپیمای ترابری تاکتیکی هرکولز C-130 حمل کرد. همچنین در صورت بکارگیری هواپیماهای نظامی بزرگتری مانند A400M امکان حمل دو دستگاه سروال در حالت آماده به جنگ وجود دارد. نسخه گشت این خودرو نظامی به تسلیحات کنترلی از راه دور از جمله مسلسل 7,62 میلی‌متر مجهز است. در نمونه شناسایی از رادار MURIN برای جمع آوری اطلاعات استفاده می‌شود. نوع دفاع موشکی این خودرو نیز وجود دارد.

ثبت دیدگاه

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.