افزایش کیفیت سامانه‌ های هوشمند سوخت
منتشر شده در ۲۹ تیر ۱۴۰۱ ساعت ۱۶:۵۱
پمپ بنزین

مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت: یکی از دغدغه‌های ویژه ما ارتقای کیفی سامانه‌های هوشمند سوخت بود که از توان شرکت‌های دانش بنیان در این زمینه استفاده شده و توانستیم تلمبه‌ها را بومی‌سازی کنیم.

به گزارش خودروم و به نقل از ایسنا، علی‌اکبر نژادعلی امروز در مراسم مبادله پنج تفاهم‌نامه با شرکت‌های دانش‌بنیان با بیان این‌که بحث تامین فرآورده از مبادی تامین، ذخیره سازی آنها و درنهایت توزیع بر عهده شرکت پخش فرآورده‌های نفتی قرار دارد، اظهار کرد: این مهم توسط همکاران در ۳۷ منطقه عملیاتی و ۲۳۰ ناحیه در حال انجام است و فرآیند توزیع ۲۵۰ میلیون لیتر فرآورده اصلی در حوزه‌های مختلف صورت می‌گیرد.

وی با بیان این‌که این مهم براساس بحث‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری موجود در حال انجام است، ادامه داد: در راستای بهبود فرآیندها و تحقق شعار سال شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران درصدد شناسایی شرکت‌های دانش بنیان اقدام کرد. با توجه به شرایط موجود انتخاب و گزینش شرکت‌های دانش بنیان صورت گرفت و امروز شاهد مبادله امضای پنج تفاهم‌نامه با شرکت‌های دانش بنیان هستیم.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با بیان این‌که در حوزه سی ان جی، با مطالعات انجام شده و فعالیت‌هایی که دوستان انجام دادند، با برخی ناکامی‌ها مواجه بودیم گفت: در این راستا اخیرا مطالعه ویژه‌ای انجام شد و شرکت‌های دانش بنیان فرآیندهایی را انجام دادند که قرار شده در دو جایگاه به صورت پایلوت پیاده‌سازی شود و بعد از آن در ۴۲۰۰ جایگاه فرآورده و ۲۵۰۰ جایگاه سی ان جی به کار گرفته شود.

نژادعلی اضافه کرد: فرآیند اصلی که دنبال آن بودیم بحث بهبود فرآیند و بهره‌مندی از تکنولوژی در سیستم‌های هوشمند بود که در این راستا نیز با شرکت دانش بنیان دیگری کار را پیش برده‌ایم و هدف این است که به تکنولوژی دست یابیم که نیازمند این میزان تجهیزات در مبادی عرضه نباشیم.

وی با اشاره به تفاهم‌نامه‌های منعقد شده با شرکت‌های دیگر اظهار کرد: استفاده از نورافکن‌های فوق کم‌مصرف، بومی‌سازی ربات چند منظور در محیط‌های غیرقابل دسترس از موارد دیگر همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان بوده است. مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی افزود: ما به دنبال این هستیم که با انعقاد تفاهم‌نامه و حمایت‌هایی که در این راستا صورت می‌گیرد، ضمن این‌که مشوق‌های لازم را در این بخش داشته باشیم، از این فرآیند شرکت‌های دانش بنیان نهایت بهره‌وری را ببریم.

جلیل سالاری – مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی نیز در این مراسم با بیان اینکه رویکرد وزارت نفت توسعه اشتغال با تمرکز بر شرکت‌های دانش‌بنیان است،‌ اظهار کرد: اقدامات متعددی در این راستا انجام شده که یکی از این اقدامات تشکیل شورای پژوهشی است که مسئولیت کار دانش‌بنیان را به خود شرکت‌ها واگذار کرده‌ایم و تصمیم‌گیری بر عهده شرکت‌ها انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه توسعه شرکت‌های دانش بنیان و حمایت از تحقیقات کاربردی صورت خواهد گرفت، گفت: ابتدا لازم است نیازسنجی صورت بگیرد. در این راستا ۴۰۰ موضوع را به عنوان نیازسنجی در مجموعه تولید پیش‌بینی کردیم که باید آن‌ها را در معرض شرکت‌ها قرار دهیم به گونه‌ای که به طور مدام بازنگری صورت بگیرد.

او با تأکید بر اینکه لازم است بروکراسی حذف و برای شرکت‌های دانش بنیان دلگرمی ایجاد شود، گفت: انتظار این است که طرح‌های امروز به زودی از مرحله پایلوت خارج و عملیاتی شوند. وی افزود: در برنامه ششم به این موضوع توجه شده که باید شرکت‌های دانش بنیان مورد حمایت قرار بگیرند. در این راستا اولویت‌بندی‌هایی را انجام داده‌ایم؛ یکی از این موارد توجه به موارد ساخت اول بود که باید به سمت تجاری‌سازی آن‌ها پیش برویم. زنجیره دانش‌بنیان‌ها اگر شکل بگیرد، بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.

سالاری با بیان اینکه در قالب طرح‌های توسعه‌ای باید اقداماتی انجام شود، گفت: در یک مورد در ۲۰ قلم کالایی به دنبال ایجاد زنجیره بومی‌سازی هستیم که خروجی آن حدود ۲۵۰ میلیارد دلار خواهد بود و حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ نفر نیروی دانشگاهی دانش بنیان جذب خواهد کرد.

وی با بیان اینکه برای این مسئله باید تزریق نقدینگی صورت بگیرد و باید برای تجاری‌سازی مشارکت شود، گفت: در بحث تولید بار اول ریسک وجود دارد لذا باید سرمایه‌گذاری در این حوزه انجام شود. مسئله بعدی موضوع بهینه‌سازی مصرف انرژی است که برنامه‌ریزی‌های لازم نیز در این زمینه صورت گرفته است. همچنین برای تکمیل زنجیره ارزش نیز پروژه‌هایی را در دستور کار داریم.

منبع: ایسنا

ثبت دیدگاه

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.