افزایش قیمت سوخت در چین، به نفع خودروهای برقی
کاهش فروش احتراقی‌ها؛ افزایش استقبال از برقی‌ها منتشر شده در ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۰۰

برخی از کارشناسان صنعت خودروسازی چین، افزایش مجدد قیمت خرده فروشی بنزین و گازوئیل را یکی از عوامل افزایش استقبال مشتریان چینی از خودروهای کوچک، برقی و پاک می دانند.

به گزارش خودروم (khodrom.ir)، کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی چین به عنوان بالاترین مرجع تنظیم و نظارت اقتصادی در این کشور، اعلام کرد که قیمت بنزین و گازوئیل در هر متریک تُن به ترتیب 390 و 375 یوان افزایش خواهد یافت و این یعنی به طور مثال قیمت هر متریک تُن بنزین در چین به 58.07 دلار خواهد رسید و بنابراین برای دهمین بار از پایان سال 2021 قیمت سوخت‌های احتراقی در چین افزایش می‌یابد.

در بسیاری از شهرهای چین، قیمت خرده فروشی بنزین با اکتان 92 حدود 9 یوان و اکتان 95 بیش از 10 یوان بوده و هر دو به بالاترین قیمت خود در سال‌های اخیر رسیده‌اند.

ژانگ شیانگ، یکی از تحلیلگران صنعت خودروسازی و محقق دانشگاه فناوری شمال چین معتقد است که اگر خودرویی در هر 100 کیلومتر حدود 10 لیتر مصرف سوخت داشته باشد و در سال 15000 کیلومتر پیمایش کند؛ با توجه به افزایش قیممت اخیر، باید بیش از 4500 یوان به منظور تأمین سوخت آن هزینه کرد.

افزایش پی در پی قیمت بنزین در چین باعث شده که بسیاری از مالکان خودروهای احتراقی به سمت خودروهای برقی رفته و یا به طور کلی رانندگی با خودرو را کنار بگذارند.

یکی از مالکان خودرو در چین با برند فولکس‌واگن به پایگاه خبری جیمیان چین گفته است: «من فقط در موارد ضروری با خودروی بنزینی رانندگی می‌کنم و در غیر این صورت به سراغ دوچرخه یا اتوبوس می‌روم»

یکی از صاحبان خودروهای جیلی در شانگهای هم اخیراً خودروی بنزینی خود را رها کرده و ترجیح می‌دهد که از یک وسیلۀ نقلیۀ برقی و مقرون به صرفه استفاده کند.

کوی دونگشو، دبیر کل انجمن خودروهای مسافربری چین معتقد است که افزایش قیمت سوخت بر فروش خودروهای بنزینی تأثیرگذار خواهد بود و مشتریانی که قصد خرید خودروهای سطح پایین با قیمتی کمتر از 100 هزار یوان را دارند؛ نظر خود نسبت به خودروهای بنزینی را تغییر خواهند داد. به گفته او در برابر چنین پیش آمدی، افزایش مصرف خودروهای برقی را شاهد خواهیم بود و خانواده‌هایی که به دنبال خودروی دوم و یا ارتقاء خودروی فعلی خود هستند؛ به سمت محصولات الکتریکی کوچک خواهند رفت.

براساس داده‌های CPCA فروش وسایل نقلیۀ سواری در پنج ماهه اول سال جاری میلادی در کشور چین 12.8 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافته و در مجموع 7.32 میلیون خودرو در چین به فروش رسیده است. اما باید توجه کرد که در مدت زمان یادشده، میزان فروش خودروهای برقی 119.5 درصد افزایش یافته است.

افزایش مداوم قیمت نفت خام در بازارهای بین المللی؛ روند خروج خودروهای فسیلی از بازار چین را تسریع می‌کند. کمپانی BYD چین از ماه آوریل دیگر خودروهای احتراقی تولید نمی‌کند و اولین خودروساز جهان در این زمینه خواهد شد. چانگان و بایک نیز از سال 2025 تولید خودروهای اختراقی را متوقف می‌کنند.

غول‌های خودروسازی آلمان، فولکس‌واگن و مرسدس بنز نیز حمایت خود را از ممنوعیت فروش خودروهای اختراقی در اتحادیۀ اروپا در سال 2035 اعلام کردند.

منبع: chinadaily

ثبت دیدگاه

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.