
به گزارش خودروم و به نقل از دنیای اقتصاد، سومین مرحله فروش خودرو در سامانه یکپارچه از امروز آغاز میشود. این در حالی است که با توجه تعداد خودروهای درنظرگرفتهشده برای عرضه و همچنین سهم «مادران» و مالکان خودروهای فرسوده، شانس برد شهروندان عادی در مقایسه با دو دور قبل کاهش یافته است. آنطور که […]
به گزارش خودروم و به نقل از دنیای اقتصاد، سومین مرحله فروش خودرو در سامانه یکپارچه از امروز آغاز میشود. این در حالی است که با توجه تعداد خودروهای درنظرگرفتهشده برای عرضه و همچنین سهم «مادران» و مالکان خودروهای فرسوده، شانس برد شهروندان عادی در مقایسه با دو دور قبل کاهش یافته است. آنطور که سخنگوی وزارت صمت اعلام کرده، ثبتنام سومین دوره فروش خودرو در سامانه یکپارچه از چهارشنبه شانزدهم شهریور (امروز) آغاز شده و به مدت سه روز نیز ادامه خواهد داشت.
شانس بُرد در قرعه کشی مرحله سوم فروش خودرو چهقدر است؟
طبق گفته امید قالیباف، در این مرحله از فروش نیز ۵۰درصد ظرفیت قرعهکشی به طرح جوانی جمعیت (مادران دارای دو فرزند و بیشتر که فرزند دوم آنها پس از ابلاغ قانون موردنظر در آبان ۱۴۰۰ به دنیا آمده است) اختصاص خواهد یافت. علاوه بر این، ۲۰ درصد از ظرفیت قرعهکشی نیز به مالکان خودروهای فرسوده که قصد اسقاط و جایگزینی خودروی خود را دارند تعلق خواهد گرفت.
در نظر گرفتن این دو سهمیه عملا نشان از کاهش بیش از پیش شانس متقاضیان عادی برای برد در لاتاری خودرو دارد. در این بین، سهمیه مادرانه در دو مرحله قبل نیز اعمال شده، اما سهمیه فرسودهها مورد جدیدی است که با وجود تاکید قانون بر اعمال سهمیه ۱۰ درصدی (حداقل)، وزارت صمت آن را دو برابر کرده است. از آن سو اما تعداد خودروهای عرضهشده در مرحله سوم فروش خودرو از مسیر سامانه یکپارچه نیز نسبت به دو مرحله قبل کاهش پیدا کرده است. بنابراین این موضوع نیز در کاهش شانس برد در لاتاری خودرو بهخصوص برای مشتریان عادی تاثیر محوری دارد.
در مرحله اول فروش یکپارچه، ۱۷۶ هزار و ۹۱۱ دستگاه خودرو عرضه شده بود، اما در مرحله دوم به ۱۰۴ هزار خودرو نزول کرد. حالا در مرحله سوم نیز تنها ۶۰ هزار دستگاه خودرو عرضه خواهد شد که از افت ۴۰ درصدی نسبت به مرحله دوم و افت ۶۵ درصدی نسبت به مرحله نخست حکایت دارد. این در حالی است که در مرحله دوم و نسبت به مرحله اول حدود یک میلیون و ۸۰۰هزار تقاضای بیشتری به ثبت رسیده است.
در مرحله اول فروش یکپارچه ۴میلیون و ۲۰۰هزار نفر ثبتنام کردند که از این بین ۱۴۵ هزار نفر واجد شرایط طرح «مادرانه» بودند. تقاضا در مرحله دوم فروش نیز به حدود ۶ میلیون نفر رسید که ۲۰۰ هزار نفر از آنها در طرح «مادرانه» شرکت کرده بودند.
منبع: دنیای اقتصاد