پردیس علم و فناوری خودرو برای تقویت صنایع خودروسازی
منتشر شده در ۲۲ تیر ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۰۱
تولید خودرو

معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم گفت: با عملیاتی شدن ایده ایجاد پردیس یا پارک علم و فناوری تخصصی خودرو، توان شرکت‌های دانش‌بنیان به صورت نظام‌مند در اختیار شرکت‌های خودروسازی قرار می‌گیرد و زمینه تقویت صنایع خودروسازی فراهم می‌شود.

به گزارش خودروم و به نقل از ایسنا، دکتر علی خیرالدین، در مراسم تفاهم نامه همکاری مشترک مرکز تحقیقات و نوآوری صنایع خودروسازی سایپا با دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل برای تولید خودروی هیبریدی شاهین، گفت: غیر از دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل که در این طرح حضور دارد، دانشگاه‌های دیگری هم آماده همکاری با خودروسازان هستند.

دکتر خیرالدین بیان کرد: دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل یکی از موفق‌ترین دانشگاه‌های کشور در حوزه صنعت و مباحث پژوهش و فناوری است و همیشه در رتبه‌بندی‌های تایمز و رتبه‌بندی‌های معتبر دیگر دانشگاه صنعتی بابل جزو اولین‌هاست و شرکت سایپا انتخاب خوبی انجام داده و امیدوارم که بتوانیم با استفاده از ظرفیت آنها خودرو با سوخت فسیلی را تبدیل به خودروی هیبریدی کنیم و باید در راستای موتورهای برقی و خودران تلاش کنیم.

معاون فناوری وزیر علوم ادامه داد: در شرکت‌های بزرگ خودرو حدود ۶ درصد از فروش این صنایع به تحقیق و توسعه اختصاص داده می‌شود و نمی‌دانم که در کشورمان این رقم چند است. دکتر خیرالدین تاکید کرد: بخشی از فروش صنایع را باید برای توسعه و تحقیق در نظر بگیریم. در قانون جهش تولید دانش‌بنیان صنایع و شرکت‌های بزرگ هر عددی را که برای تحقیق و توسعه سرمایه‌گذاری کنند، به عنوان اعتبار مالیاتی برای آنها حساب خواهد شد و حتی می‌توانند آن را به سال‌های آینده موکول کنند.

وی گفت: توجه به پتنت و ثبت اختراع هم موضوع مهمی است و تویوتا روزانه حدود ۹ ثبت اختراع دارد و این عدد در کشورمان به شدت پایین است و امیدواریم که ایران خودرو و سایپا در این بخش به ویژه در بخش پتنت خارجی و اروپا وارد شوند. دکتر خیرالدین افزود: دو خواسته دارم؛ یکی پردیس علم و فناوری در خودرو است و کشور چین حدود ۴۰ درصد پتروشیمی دنیا را در اختیار دارد و حدود ۴۰۰ پارک پتروشیمی و شیمی دارد. اما در ایران پارک تخصصی نداریم و از سایپا و ایران خودرو خواهشمندم که وارد این بحث شوند تا بتوانیم اولین پارک تخصصی را در حوزه خودرو افتتاح کنیم.

معاون فناوری وزیر علوم گفت: مورد بعدی بحث بورسیه‌هاست که به شدت استقبال می‌کنیم و خواستاریم سایپا ظرفیت وزارت علوم را در بخش دانشجویی به عنوان بورسیه بپذیرد. همچنین مساعدت سایپا را در گرنت و دستیار فناوری خواستاریم تا دانشجویان ارشد و دکتری را در شرکت‌های بزرگ صنعتی و دانش‌بنیان و واحدهای فناور مهمان کنیم و به آنها حقوق پرداخت خواهیم کرد؛ یعنی به دانشجویان کارشناسی یک میلیون تومان، ارشد ۲ میلیون تومان و دکتری ۳ میلیون تومان تا در فرصت ۶ ماهه همزمان با تحصیل کارآموزی انجام دهند و این موضوع در تفاهم‌نامه وزارت علوم ذکر شده بود.

دکتر خیرالدین در پایان گفت: در بحث سامانه نظام ایده‌ها و نیازها خواهشمندم که سایپا بتواند نیازهای مدنظر خویش را در سامانه وارد کند تا بتوانیم از ظرفیت‌های پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌های فناور، دانش‌بنیان و دانشگاه و پژوهشگاه‌ها استفاده کنیم. حدود ۱۸ پژوهشگاه ملی، ۱۳۰ دانشگاه، بیش از ۸۰ هزار هیئت علمی داریم که سایپا می‌تواند از این ظرفیت استفاده کند. اعتقاد دارم که بحث فناوری و نوآوری یک انتخاب نیست، بلکه ضرورت است و در وزارت علوم خدمت شما هستیم تا با کمک یکدیگر مشکلات حوزه خودرو را رفع کنیم.

دکتر گنجی، رئیس دانشگاه نوشیروانی بابل نیز در آیین امضای این تفاهم‌نامه همکاری مشترک، گفت: از مهندس تیموری مدیر عامل شرکت سایپا و مسئولان وزارت علوم قدردانی می‌کنم که زمینه این همکاری را فراهم کردند.

وی افزود: دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل در ۶ سال متوالی رتبه یک را در میان دانشگاه‌های کشور از نظر رتبه‌بندی تایمز و دیگر نمایه‌های رتبه‌بندی کسب کرده است و این دانشگاه از ظرفیت و پتانسیل بسیار بالایی برخوردار است. ولی می‌خواهیم در زمینه فناوری و ارتباط با صنعت هم جایگاه خوبی داشته باشیم.

محمد علی تیموری، مدیرعامل سایپا نیز در آیین امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک مرکز تحقیقات و نوآوری صنایع خودروسازی سایپا گفت: آمادگی ارتباط با تمام دانشگاه‌ها را داریم تا بتوانیم از تفکر دانش‌بنیان بودن دانشگاه‌ها استفاده کنیم. گنجی افزود: بالاترین  سطح دانش در دانشگاه‌های کشور هست و امیدوارم دانشگاه‌ها با مسائل روز صنعت آشنا شوند و صنعت هم با توانایی‌های دانشگاه‌ها آشنا شود. وی تاکید کرد: کیفیت صنعت بدون کمک دانشگاه امکان‌پذیر نیست، اما دانشگاه باید در بطن صنعت قرار بگیرد تا مسائل آینده را شناسایی کند.

منبع: ایسنا

ثبت دیدگاه

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.