وزارت صمت از تولید خودرو‌های برقی حمایت می کند
منتشر شده در ۱۲ تیر ۱۴۰۱ ساعت ۱۵:۱۰

معاون وزیر صمت گفت: حمایت از خودروسازانی که مبادرت به تولید خودروی برقی می‌کنند در دستور کار وزارت صمت قرار گرفته است.

به گزارش خودروم و به نقل از سایپا، آقای منوچهر منطقی، در حاشیه بازدید از شرکت سایپادیزل افزود: علاوه بر امتیازاتی که از محل تبصره ۱۲ قانون برای خودروسازانی که مبادرت به تولید محصولات برقی کنند تعلق می‌گیرد، بر این باوریم که دولت باید هزینه‌های تأمین باتری را در ناوگان عمومی حمل و نقل بر عهده گیرد تا خودروساز بتواند عواید حاصل از این محل را صرف طرح‌های تحقیق و توسعه‌ای خود کند.
وی اضافه کرد: البته تهیه باتری هم می‌توانند زنجیره ارزش قابل توجهی برای شرکت ایجاد کنند و این بحث می‌تواند زمینه‌ای جذاب برای توسعه کسب و کار در کشور باشد. منطقی گفت: با توجه به حرکت دنیا به سمت استفاده از اتوبوس‌های برقی، در نظر داریم که حتی با محدودیت‌های موجود، بتوانیم تعداد قابل توجهی از این محصولات را وارد چرخه حمل و نقل کشور کرده و در بلند مدت به تولید انبوه آن در داخل کشور اقدام کنیم.
معاون وزیر صمت همچنین از اهتمام این وزارتخانه به منظور تدوین سند راهبرد صنعتی تولید مشترک خودرو‌های تجاری در کشور خبر داد. وی افزود: با توجه به لزوم نوسازی ۱۶۷ هزار دستگاه از ناوگان حمل و نقل عمومی اعم از باری و مسافری، در حال تدوین سندی هستیم که بر اساس آن مجموعه‌هایی مشترک میان خودروسازان و قطعه سازان ایجاد خواهد شد تا با استفاده از توانمندی‌هایی که در شرکت‌های مختلف وجود دارد، بتوانیم محصولاتی با کیفیت و متناسب با نیاز جامعه و بدون وابستگی به کشور‌های خارجی تولید و عرضه کنیم.
منطقی گفت: این اقدام ضمن کاهش هزینه‌های تمام شده، ارتقای فن‌آوری و ایجاد شبکه پشتیبانی در دسترس و راحت، افزایش داخلی سازی و بهره‌مندی از ظرفیت‌های دانش بنیان داخلی و اشتغال را در پی خواهد داشت. وی افزود: با بیان اینکه سایپادیزل می‌تواند ارزش افزوده بیشتری در صنعت خودروسازی کشور ایجاد کند افزود: این شرکت با ظرفیت‌هایی که در عرصه تولید خودرو‌های تجاری دارد باید با ایجاد یک رابطه راهبردی با شرکای خارجی خود، مجموعه طراحی مشترک را پی ریزی کند تا ضمن افزایش عمق ساخت داخل محصولات تولیدی، از شرکت‌های دانش بنیان داخلی که مورد تأکید مقام معظم رهبری است نیز بهره بیشتری ببرد.
در ادامه محمدحسن محمدزاده مدیرعامل شرکت سایپادیزل نیز با بیان اینکه سایپادیزل در مسیر درست و اصولی قرار دارد گفت: مهم‌ترین موضوع برای یک مجتمع تولیدی فعال، نگاه داشتن خطوط تولید محصول است که باوجود مشکلات و موانع متعدد، در حال حاضر تولید محصولات سنگین و نیمه سنگین در جریان است و کامیون KX و کامیونت فوتون که از محصولات پر طرفدار بازار است را تولید و به مشتریان عرضه می‌کند.

منبع: سایپا

ثبت دیدگاه

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.