ورود خودروهای وارداتی به بازار از آذر ماه 1401
منتشر شده در ۳۰ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۳۲
نمایشگاه خودرو

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس بخشی از جزئیات این آیین‌نامه واردات خودرو را فاش کرد. وی با بیان اینکه آیین‌نامه اجرایی واردات خودرو احتمالا تا یک ماه دیگر نهایی می‌شود، گفت: اولین محموله خودروهای خارجی، آذر امسال وارد کشور خواهد شد.

به گزارش خودروم و به نقل از دنیای اقتصاد، درحالی‌که وزارت صنعت، معدن و تجارت هنوز آیین‌نامه واردات خودرو را رسانه‌ای نکرده، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی بخشی از جزئیات آن را اعلام کرد. اواسط هفته گذشته خبر رسید آیین‌نامه واردات خودرو در هیات دولت نهایی شده و وزیر صمت هم وعده رونمایی از آن را در روز شنبه (دیروز) را داد. این در شرایطی است که تا لحظه تنظیم این گزارش، از اعلام رسمی آیین‌نامه واردات خودرو خبری نشد، با این حال حجت‌الله فیروزی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس بخشی از جزئیات این آیین‌نامه را فاش کرد. وی با بیان اینکه آیین‌نامه اجرایی واردات خودرو احتمالا تا یک ماه دیگر نهایی می‌شود، گفت: اولین محموله خودروهای خارجی، آذر امسال وارد کشور خواهد شد.

طبق گفته فیروزی، واردات خودرو توسط همه اشخاص حقیقی و حقوقی امکان‌پذیر است و سبدی از محصولات برقی، هیبریدی و اقتصادی را در بر می‌گیرد. بر اساس اظهارات این نماینده مجلس، خودروهای تمام‌برقی و هیبریدی ابتدا به مناطق آزاد وارد می‌شوند، با این حال وی توضیح نداده شهروندان در دیگر مناطق کشور چه زمانی شاهد ورود این مدل خودروها خواهند بود. گفته می‌شود حقوق ورودی در‌نظر‌گرفته‌شده برای خودروهای تمام‌برقی و هیبریدی پنج درصد است، هرچند باید منتظر ابلاغ آیین‌نامه ماند و دید آیا آنجا هم چنین عددی در نظر گرفته شده یا کمتر و بیشتر است.

اما بنا به گفته فیروزی، بخش دیگری از خودروهایی که وارد خواهند شد، به حمل‌و‌نقل عمومی مربوط می‌شوند. گویا قرار است از این خودروها در راستای پروژه اسقاط و جایگزنی فرسوده‌ها (در ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی) استفاده شود. به نظر می‌رسد این بخش علاوه بر محصولات سواری، خودروهای تجاری و عمومی را هم شامل می‌شود. اما بخش جذاب واردات خودرو به محصولات اقتصادی اختصاص دارد، هرچند البته جزئیات دقیقی از مدل و قیمت آنها در دست نیست. بنابر گفته عضو کمیسیون صنایع مجلس، دیگر خودروهایی که قرار است وارد کشور شوند، دارای میانگین قیمتی متوسط و پایین خواهند بود. بر این اساس، در بخش محصولات اقتصادی نیز خودروهایی با حجم موتور پایین و دارای استانداردهای زیست‌‌محیطی وارد خواهند شد، خودروهایی که قیمتشان باید با قدرت خرید جمعیتِ متوسط جامعه همخوانی داشته باشد. فیروزی در نهایت این را هم گفت که آیین‌نامه واردات خودرو هنوز نهایی نشده و از طرفی باید نظرات فعالان این حوزه نیز اخذ شود.

اما دیگر عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز در گفت‌و‌گو با فارس، جزئیاتی از سقف قیمتی خودروهای وارداتی را اعلام کرد. طبق گفته علی جدی، خودروهای کمتر از ۱۰هزار دلار با حقوق و عوارض گمرکی زیر ۱۰درصد وارد می‌شوند، ضمن آنکه واردات خودرو تا سقف ۲۰هزار دلار مجاز است. وی همچنین با بیان اینکه تا سقف یک میلیارد دلار ارز برای واردات خودرو در نظر گرفته شده، افزود: منبع دیگر، رمزارزهاست که البته فعلا برای این بخش رقم خاصی در نظر گرفته نشده است.

منبع: دنیای اقتصاد

ثبت دیدگاه

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.