ممنوعیت واردات خودرو به مناطق آزاد ادامه دارد
منتشر شده در ۰۴ تیر ۱۴۰۱ ساعت ۱۶:۴۷
واردات خودرو

دبیر شورای عالی مناطق آزاد گفت: مصوبه هیئت وزیران برای ممنوعیت واردت خودرو به مناطق آزاد به قوت خود باقی است.

به گزارش خودروم (khodrom.ir) و به نقل از مهر، سعید محمد مشاور رئیس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری-صنعتی اظهار کرد: فعلاً قانون کالای همراه مسافر به قوت خود باقی است و در حال اجراست.

وی با بیان اینکه واردات برخی اقلام از قبیل خودرو کشور ممنوع شده و مناطق آزاد هم مشمول آن شده‌اند گفت: این ممنوعیت، مصوبه هیئت وزیران است ولی واردات برخی اقلام دیگر آزاد است و اتفاقاً استقبال خوبی هم از آن می‌شود؛ میزان خریدهایی که مردم به مناطق آزاد انجام می‌دهند، بد نیست.

علت عدم راه اندازی مناطق آزاد جدید

محمد در خصوص راه اندازی مناطق آزاد جدید نیز تصریح کرد: ما در لایحه بودجه ۱۴۰۱ یک میلیارد دلار منابع دیدیم تا زیرساخت‌های مناطق آزاد جدید راه اندازی شود اما در هنگام بررسی این لایحه در مجلس، این بخش از لایحه حذف شد.

وی افزود: به دنبال ایجاد منابع برای راه اندازی ۷ منطقه آزاد جدید هستیم؛ اما فعلاً از مناطق آزاد ۸ گانه موجود به عنوان معین برای احداث زیرساخت‌های این مناطق آزاد جدید استفاده می‌کنیم ولی به هر حال باید منابع ایجاد شود که پیگیر هستیم به هر نحوی که شده این اعتبارات را تأمین کنیم.

مشاور رئیس جمهور: مناطق آزاد درگاه واردات کالا نیست

گفتنی است پیش از این نیز سعید محمد این اتهام که «مناطق آزاد درگاه واردات یا قاچاق کالا شده اند» رد کرده و گفته بود: تراز تجاری مناطق ویژه و آزاد در سال گذشته مجموعاً مثبت ۱۱ میلیارد دلار شده که نشان دهنده افزایش تولید و صادرات در مناطق آزاد و ویژه است.

خاطرنشان می‌شود در دولت دوازدهم در ۲۲ فروردین ۱۳۹۷ واردات کالاهای مصرفی به استثنای مواد اولیه تولید یا ماشین آلات تولید به مناطق آزاد با مصوبه هیئت وزیران ممنوع شد تا یکی از موارد اتهامی که مناطق آزاد را در رأس واردات قرار می‌داد، حذف شود. با این حال دیوان عدالت اداری این مصوبه را در ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ ابطال کرد.

همچنین مصوبه هیئت وزیران دولت دوازدهم در خصوصممنوعیت واردات خودرو در ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ شامل مناطق آزاد هم شد و از آن زمان تا کنون، امکان واردات خودرو در مناطق آزاد وجود ندارد.

اخیراً دبیر شورای عالی مناطق آزاد از قول رئیس جمهور برای آزادی واردات خودروی خارجی به مناطق آزاد کیش و قشم در ایام نزدیک به جام جهانی فوتبال قطر در صورت انتقال بخشی از گردشگران قطر به این دو جزیره خبر داده بود که هنوز این موضوع در هیئت دولت مطرح و تصویب نشده است.

منبع: مهر

دسته بندی ها: تازه ها
برچسب ها:

ثبت دیدگاه

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.