مدیرعامل سایپا خبر از مونتاژ دوباره محصولات چانگان داد!
منتشر شده در ۲۸ تیر ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۱۵

مدیرعامل سایپا خبر از برنامه‌ریزی این شرکت برای مونتاژ CKD دو محصول کمپانی چانگان داد.

به گزارش خودروم، امروز 28 تیر ماه سال 1401، مجمع عمومی سالیانه شرکت سایپا برای سال مالی منتهی به 29 اسفند سال 1400 با حضور بیش از 76 درصد از سهامداران، اعضاء هیئت مدیره، حسابرس و بازرس قانونی، نماینده سازمان بورس و جمعی از مدیران ارشد سایپا برگزار شد و صورت‌های مالی مزبور با اکثریت آرا به تصویب اعضاء مجمع سایپا رسید.

اما از حواشی مهم برگزاری این مجمع باید به سخنان تیموری به عنوان مدیرعامل شرکت سایپا اشاره کرد که خبرنگار رسانه چرخان قسمت‌هایی از آن را منتشر کرده است. تیموری ظاهراً در واکنش به سوأل یکی از حاضران در نشست یا پاسخ به حواشی هفته‌های اخیر به دلیل حضور یکی از محصولات بروز کمپانی چانگان در مقابل ساختمان مرکزی سایپا گفته است که این شرکت برنامه‌هایی برای عرضه محصولات چانگان خواهد داشت.

بنابر آنچه که در رسانه چرخان انتشار یافته؛ تیموری با برشمردن مونتاژ CKD محصولات به عنوان یکی از مزیت‌های گروه سایپا در چند سال گذشته، خبر از برنامه‌ریزی این شرکت برای راه‌اندازی مجدد مونتاژ CKD داده و ظاهراً برای شروع نیز دو محصول چانگان را در نظر گرفته‌اند.

اما سوأل اصلی این است که چانگان به عنوان شریک تجاری خودروسازانی همانند فورد و همکاری نزدیک این کمپانی چینی با طرف آمریکایی، چگونه می‌خواهد با وجود تحریم‌ها دوباره به ایران برگردد و با یک شرکت دولتی در زمینه ساخت خودرو همکاری داشته باشد؟ چون همان گونه که می‌دانید؛ چانگان نیز همانند برندهای MG، BYD و جیلی پس از اعمال مجدد تحریم‌های آمریکا در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ بازار ایران را ترک کرد و مونتاژ کراس‌اوور کوچک CS35 در سایپا با مشکلات فراوانی همراه گشت و در نهایت هم تولید آن متوقف شد. اما ظاهراً همکاری مجدد چانگان با گروه خودروسازی فردا و مونتاژ سدان کوچک به نام B511 دوباره سایپا را به فکر همکاری با چانگان انداخته است.

البته احتمال همکاری چانگان با تولید محصولاتی همچون یونی تی و یونی وی بسیار بعید به نظر می‌رسد؛ چون این محصولات جزء بهترین مدل‌های چانگان هستند و مستقیماً شرکای اروپایی و آمریکایی چانگان در فرایند تولید و عرضه آنها در بازار چین دخیل بوده‌اند. در هر صورت خبر منتشر شده در رسانه چرخان را به فال نیک گرفته و باید امیدوار بود که یکی از بهترین خودروسازان چینی دوباره به بازار ایران بازگردد. خودروسازی که کیفیت را سر لوحه فعالیت خود قرارداده و با وجود مونتاژ محصولات کمپانی فورد و مزدا در خاک چین، مردم این کشور بیشتر  خرید محصولات چانگان را نسبت به دو برند دیگر ترجیح داده و چانگان اتومبیل با رشد قابل توجه فروش در بازار چین مواجه شده است.

ثبت دیدگاه

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.