
شرکت چینی هیومن هوریزون رسماً سدان الکتریکی هایفای Z را معرفی کرد.
به گزارش خودروم، هیومن هوریزون بلافاصله پیش فروش این خودرو با قیمت تقریبی 600 تا 800 هزار یوان (89 تا 120 هزار دلار) را آغاز کرده و اعلام ارزش نهایی آن را به زمان برگزاری نمایشگاه خودروی چنگدو موکول کرده است. بر اساس شنیدهها، انتظار داریم که اولین نمونههای هایفای Z تا قبل از نوامبر سال جاری میلادی تحویل مشتریان شود. خودروی مزبور سدانی GT و سایز متوسط و تقریباً عضلانی بوده و کاملاً برقی است. این خودرو از طراحی آیندهنگرانهای برخوردار بوده و فناوریهای دیجیتالی و علم مکانیک را در هم آمیخته و تعاملی شگفتانگیز میان انسان و کامپیوتر ایجاد میکند.
هایفای Z دارای پلتفرمی کاملاً برقی است و مشخصههای اصلی یک ابرخودرو و کوپه چهار درب را با یکدیگر ترکیب کرده و هیومن هوریزون خودرویی کوپه، پهن پیکر، ظریف و مجهز به چرخهای بزرگ را در مقابل ما قرار میدهد. ابعاد این خودرو در طول، عرض و ارتفاع به ترتیب 5036، 2018 و 1439 میلیمتر بوده و فاصله بین دو محور آن 3150 میلیمتر است.
هایفای Z برروی کاپوت خود از ورودیهای هوای سوپر اسپرت استفاده کرده و جلو پنجره آن به دریچههای تنفسی باز و بسته شو مجهز شدهاند. بال عقب دارای تعلیق بادی فعال بوده و دیفیوزری در کلاس GT با قوسهای کم را شاهد هستیم. قوس سقف و قسمت انتهایی هایفای Z بسیار منحصر به فرد بوده و علاوه بر ظاهر اسپرت، موجب بهبود عملکرد آیرودینامیکی شده است.
چراغهای جلو هایفای Z از نسل دوم چراغهای هوشمند و قابل برنامهریزی PML برخوردار بوده و از نسل جدید خنک کنندههای هوا برای بهبود عملکرد و یکپارچگی ماژولها، دستیابی به روشنایی بهتر و وضوح فوقالعاده استفاده میشود و حتی میتوان با بهرهگیری از چراغها، هایفای Z را تبدیل به یک ویدیو پروژکتور و سینمای خصوصی سیار کرد و در هر زمانی از این ویژگی لذت بُرد.
در هایفای Z میتوان از طریق نور و تصویر با محیط ارتباط برقرار کرد. در این خودرو نه تنها از چراغهای تعاملی ISD هایفای X استفاده میشود؛ بلکه صفحهای در کنار خودرو نیز به سیستم پرده نورانی ISD مجهز شده و در مجموع سیستم تعاملی خودرو با 4066 لامپ LED در جاده از طریق چراغها با رانندگان و سرنشینان خودروهای گوناگون تعامل خواهد کرد.
هایفای Z علاوه بر پشتیبانی از NT بدون قاب، دارای فناروی ارتباطی بیسیم باند فوق عریض UWB بوده و میتواند موقعیت راننده و خودرو را با خطای 10 سانتیمتری مشخص کند. دربها را میتوان با کنترل باز و بسته کرد و برای تجربه سواری در خودرو بدون لمس دربهای اتوماتیک، زاویه و زمان باز شدن دربها را کنترل کرد.
هایفای Z از لاستیکهای Pilot Sport EV استفاده میکند که به شکل ویژه توسط کمپانی میشلن و برای بکارگیری در خودروهای الکتریکی اسپرت ساخته شدهاند. رینگها 22 اینچی هستند و خودرو به 32 سنسور و دوربین کمک راننده مجهز بوده و با بهرهگیری از نقشههایی با دقت بالا، حداکثر فاصله تشخیصی آن در جلو به 250 متر میرسد.
در کابین، فرمان و صندلیها با روکش چرمی ناپا پوشیده شدند و نوارهای نورانی فضای کابین را آرامش بخش میکنند. صفحه نمایش مرکزی دارای یک بازوی مکانیکی بوده و با تشخیص موقعیت راننده به سمت او جابجا شده و با راننده تعاملی انسانی برقرار میکند. یک فناوری با نام هایفای بات بازوهای روباتیک، صفحه نمایش، صندلیها، دربها و… را کنترل میکند. در عقب نیز دو صفحه نمایش با امکانات خاص و عملکردی یکپارچه از سرنشینان میزبانی خواهند کرد. همچنین سرنشینان میتوانند از پخش موسیقی با بهرهگیری از 23 بلندگوی با کیفیت و قدرتمند لذت ببرند.
هنوز اطلاعاتی درباره پیشرانه این خودرو فاش نشده است و ما فقط میدانیم که هایفای Z باتریهایی با ظرفیت 120 کیلووات ساعت دارد و بُرد پیمایشی آن بر اساس استاندارد CLTC نزدیک به 705 کیلومتر است. از نظر شاسی این خودرو از سیستم تعلیق پنج لینکی در عقب و دو جناغی تمام آلومینیومی در جلو استفاده کرده و به سیستم تعلیق بادی و… مجهز شده است.