زیان 45 میلیون تومانی ایران خودرو با تولید پژو 206
منتشر شده در ۲۰ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۴۷
ایران خودرو

به گفته یکی از مسئولان شرکت ایران خودرو، این مجموعه به خاطر تولید هر دستگاه پژو 206 تیپ 2 با زیان 45 میلیون تومانی مواجه می‌شود.

به گزارش خودروم و به نقل از ایران خودرو، مدیرعامل شرکت طراحی و مهندسی قطعات ایران خودرو (ساپکو) گفت: قیمت دستوری موجب شده تا ایران‌ خودرو برای تولید هر دستگاه خودرو 206 تیپ دو دست کم ۴۵ میلیون تومان زیان متحمل شود، این در حالی است که اگر اجازه می‌دادند این خودرو را با قیمت تمام شده واقعی عرضه کنیم این امر باعث افزایش تولید، عرضه و کاهش قیمت این خودرو در بازار شده و نه خودروساز و نه مشتری ضرر نمی‌کردند.

عادل پیرمحمدی، در نشست خبری با اصحاب رسانه، ضمن تسلیت ایام سوگواری اباعبدالله الحسین(ع) و گرامی‌داشت روز خبرنگار، درخصوص وضعیت تولید خودروهای اقتصادی در کشورمان گفت: اکنون بهترین خودرو اقتصادی کشور پژو ٢٠۶ است، چرا که این خودرو با قیمت تمام شده پایین کاملا رقابتی است و می‌تواند استانداردهای تعیین شده را پاس کند.

وی افزود: در سال ١٤٠٠ قیمت تمام شده پژو ٢٠٦ تیپ دو بدون احتساب مالیات بر ارزش افزوده و سود، ١٦٩ میلیون تومان بوده است که ١٢ برابر قیمت مصوب سال ٩٠، اما قیمت بازار این خودرو ٢٤٠ میلیون تومان و ١٩ برابر سال ٩٠ بوده است.

پیرمحمدی افزود: در شهریور سال ٩٠ پژو ٢٠٦ تیپ دو حدود ١٣ میلیون و ٧٠٠ هزارتومان قیمت داشت که به صورت اقساطی هم به فروش می رسید و در این زمان قیمت دلار ١١٠٠ تومان بوده است، این در حالی است که در شهریور سال قبل نرخ دلار ٢٦ هزار تومان بوده است.

وی با بیان این که قیمت مواد اولیه پتروشیمی و فلزات مورد نیاز صنعت خودرو در بورس بر مبنای قیمت بورس فلزات لندن تعیین می شود و قیمت هر کیلوگرم ورق فولادی از ٥٠٠ تا ٧٠٠ تومان در سال ۱۳۹۰ با رشد ۳۰ برابری در سال ١٤٠٠ مواجه بوده، گفت: برای تولید چهار عدد رینگ آلومینیومی مورد نیاز خودرو پژو ۲۰۶ تیپ دو حدود ٤٤ کیلوگرم آلومینیوم نیاز است که قیمت آن از هر کیلوگرم ٨٥ هزار تومان به سه میلیون و ٧٤٠ هزار تومان افزایش یافته و با احتساب هزینه های ذوب و ریخته گری و … این قیمت به حدود پنج میلیون تومان افزایش می یابد و با در نظر گرفتن قیمت چهار حلقه لاستیک، قیمت تمام شده چهار چرخ این خودرو به حدود ٨ میلیون ٥٠٠ هزار تومان می رسد.

وی با بیان این که تاثیر قیمت مواد اولیه در تولید خودرو حدود ٧٠ درصد است، گفت: کدام صنعت را می‌توان سراغ گرفت که قیمت نهاده‌های تولید آن ٣٠ برابر افزایش داشته، اما قیمت مصوب محصول نهایی ١٢ برابر شده باشد این در حالی است که همین خودرو ٢٠٦ تیپ دو نسبت به سال ٩٠، ارتقا ایمنی و امکانات داشته است.

مدیر عامل ساپکو در پاسخ به ملموس نبودن رشد کیفی محصولات ایران خودرو گفت: برنامه های کیفی کاملا در جریان است، اما تا برای مردم ملموس شود قدری طول می کشد و باید مردم در این خصوص قضاوت کنند. وی تصریح کرد: ملاک سنجش کیفیت محصولات ایران خودرو شاخص های کیفی اعلام شده توسط موسسات غیر دولتی مانند ISQI است.

مدیرعامل ساپکو در خصوص رتبه بندی کیفی سازندگان قطعات نیز افزود: قبلا قطعات در رتبه A-B-C-D تولید می شد که اکنون رتبه D قطعات را حذف کرده و در نظر داریم تا قطعات تنها در گرید A و B تامین شود.

وی تصریح کرد: در شرایطی که در تولید برخی خودروها تا ۷۰ میلیون تومان زیان می دهیم مباحث ارتقای کیفیت و بهره وری را نیز در دستورکار داریم، در بهمن ماه گذشته ایران خودرو بیش از ۸۰ هزار خودرو ناقص داشت، اما با تلاش شبانه روزی کارکنان و یاری تامین کنندگان، امروز در حال صفر کردن خودروهای ناقص در سایت های سراسر کشور هستیم.

مدیرعامل ساپکو با اشاره به تولید خودرو به صورت کامل و عبور مستقیم از ابتدای خردادماه، اظهار کرد: در حال حاضر تعداد خودروهای ناقص در تمامی سایت‌های تولیدی ایران خودرو به ۱۱ هزار دستگاه رسیده و تا پایان مردادماه نیز به پایان خواهد رسید.

پیر محمدی در خصوص بحران قطعات الکترونیکی نیز گفت: در صنعت قطعات الکترونیکی عقب هستیم و اگر بین چین و تایوان بحرانی به وجود آید، همه صنایع در جهان دچار مشکلات بسیاری می شوند، زیرا این دو کشور تامین کنندگان بزرگ قطعات الکترونیکی هستند و در شرایطی که تحریم های اخیر غرب علیه صنعت خودرو روسیه این کشور را زمین‌گیر کرده ما در شرایط تحریم و با تلاش صنعتگران کشور به تولید ادامه دادیم.

وی با بیان این که تحریم ها موجب رشد و بالندگی صنعت خودرو در زمینه طراحی و توسعه محصول شده، افزود: این در حالی است که تا زمانی که خودمان طراح خودرو نباشیم، نمی توانیم عیوب کیفی آن را مرتفع کنیم، اما یکی از دردهای صنعت خودرو در گذشته آن بوده که توسعه محصول نداشته است.

پیرمحمدی افزود: ایجاد ارزش افزوده در صنعت خودرو با توسعه محصول و نه مونتاژکاری محقق می شود و با توسعه محصولی که در دور دوم تحریم ها اتفاق افتاده طرح های بهبود کیفیت در خودروهایی مانند تارا و ری‌را به ثمر نشسته است.

پیرمحمدی با بیان این که مخالف همکاری با شرکای خارجی نیستیم، بلکه نمی خواهیم مونتاژکار صرف محصولات آن‌ها باشیم، افزود: توقف تولید خودروهای ناقص موجب کاهش زیان‌دهی ایران خودرو شده و تولید روزانه ایران خودرو در حالی افزایش یافته که برای تامین برخی قطعات الکترونیکی و بازسازی خطوط تولید با مشکلات تحریم و تامین قطعه مواجه هستیم.

وی تصریح کرد: تا زمانی که در کشور از محصول نهایی حمایت نشود و خام فروشی در اولویت باشد شرایط تولید بهبود نمی یابد، مثلا مواد اولیه با قیمت جهانی در بورس عرضه می شود به جای این که با قیمت مناسب و آسان به دست تولیدکننده برسد تا محصول نهایی با هزینه کم تر و قیمت پایین تر تولید شود، اما گاهی قیمت مواد اولیه مورد نیاز صنعت خودرو در بورس کالا حتی از قیمت جهانی هم بالاتر است.

مدیرعامل ساپکو با اشاره به نقش پراهمیت قطعه سازان در تحقق تولید کامل و اهداف تولید امسال ایران خودرو، به اقدامات ساپکو در زمینه داخلی سازی و کاهش ارزبری تولید اشاره کرد و گفت: ۱۰۵ میلیون یورو کاهش ارزبری در سال گذشته رقم خورده است.

وی تنها تامین یک سوم از مجموعه و قطعات وارداتی خودرو را مرتبط با صنعت خودرو دانست و گفت: ۳۳ درصد از ارزبری هر خودرو مربوط به قطعه ساز و خودروساز، ۳۰ درصد در حوزه تولیدکننده قطعات الکترونیکی و بخش اصلی آن شامل ۳۷ درصد نیز در حوزه تامین مواد اولیه است.

منبع: ایران خودرو

دسته بندی ها: تازه ها
برچسب ها:

ثبت دیدگاه

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.